Door het gedrag van de belanghebbende in het speelveld te beïnvloeden, bepalen organisaties zelf het spel, in plaats van speelbal van de omgeving te zijn. Bart Hufen van BrandNewGame beschrijft in Gamification als motor voor verandering hoe Gamification kan bijdragen aan het positief beïnvloeden van de belanghebbende in het speelveld, door het inzetten van Game mechanics.
De Game mechanics zijn in Gamification als motor van verandering helder beschreven. Het boek heeft eenzelfde opbouw als in (computer)games: Op level 1 wordt inzicht verkregen in het interne en externe speelveld, om zo te bepalen welke speler op het veld de organisatie wil gaan beïnvloeden. Level 2 beschrijft de doelstelling op individueel, operationeel, tactisch en strategisch niveau en het onderlinge verband aan de hand van een 'purpose piramide'. Het beïnvloeden van de spelers door het gebruik van een 'action loop' en het lerend vermogen van organisaties wordt uiteengezet op level 3, om zo vervolgens de progressie loop op level 4 verder uit te diepen. Op level 5 (Performance), 6 (Play) & 7 (Change the Game) is beschreven op welke wijze de game mechanics kunnen worden verbonden, om zo tot een 'Game Plan' te komen waarmee het verandervermogen van de organisatie structureel kan worden vergroot. Om dit allemaal houvast te geven wordt in de inleiding een leidraad gegeven voor een 'GameStorm', de 'Game' variant van een BrainStorm.
Dat met gamification krachtige middelen kunnen worden ingezet om het verandervermogen van een organisatie te vergroten, wordt in dit boek voor mij zeer overtuigend gebracht. Het is zeer toegankelijk en begrijpelijk door de ondersteunende tekeningen. Daar waar nodig geeft Hufen een korte toelichting aan de hand van voorbeelden uit de praktijk, zoals het inzetten van een superhelden-game voor het trainen de gedragscode van een kabelexploitant.
Voor wie er voor open staat, biedt het boek veel nieuwe inzichten: Gamification overstijgt het ‘lineaire’ bedrijfsprocessen model door een feedback mechanisme toe te voegen, resulterend in een 'action loop'. Daarnaast was het op het oog simpele 'doen = willen + weten + kunnen + durven' een zinvolle eye-opener. In veel organisaties wil het aan het laatste component (durven) nogal eens ontbreken, en wordt vaak voor de 'veilige' weg gekozen.
Is er dan niets negatiefs te melden? Dat hangt ervan af. Het boek biedt mij (met uitzondering van de Game Storm) nèt te weinig houvast om het zelfstandig in de praktijk toe te passen: Gamification smaakt wat dat betreft naar meer.
De essentie van het Gamification als motor van verandering is de 'verslavende' game mechanics, die we kennen van onder andere 'Angry birds' en 'Candy crush', in te zetten om medewerkers actief en op een leuke manier te betrekken bij veranderingen in de organisatie. Voor iedereen die geregeld met een verandertraject bezig is, is dit dan ook zeker een aanrader. Vergeet niet: we stoppen niet met spelen omdat we ouder worden, we worden ouder omdat we stoppen met spelen!
Over Theo Sierhuis
Theo Sierhuis is informatie-analist & Agile coach.