Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

The future of shopping - 'Must read'

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, als je werkzaam bent in retail, dan is The future of shopping van Jorg Snoeck en Pauline Neerman een ‘must read. Maar wel nu, niet mee wachten.

Rob van Nes | 5 februari 2018 | 3-4 minuten leestijd

The future of shopping geeft een brede en diepe inkijk in de ontwikkelingen in retail, zowel in Nederland en België als wereldwijd, met daarin een accent op de ontwikkelingen in de Verenigde Staten.

De beschrijvingen van de huidige ontwikkelingen en trends zijn boeiend om te lezen en goed onderbouwd. Het hoofdstuk over demografische (aard)verschuivingen springt er daarbij voor mij uit. Niet dat alles nieuwe kost is, maar de koppelingen aan voorbeelden zijn goed gekozen en verhelderend. Dat geldt ook voor de future of technology.

Ik begon te zeggen dat het boek nu gelezen moet worden. Heel veel van die ontwikkelingen zijn zo zeer in beweging dat het door de auteurs gestelde al weer snel achterhaald zal zijn. Een goed voorbeeld daarvan is de passage over de bitcoin. De stelling dat het hoogtepunt van de munt in 2013-2014 lag en er daarna nooit een echte doorbraak is geweest, was een paar maanden te vroeg. Hoewel The future of shopping op het moment van lezen pas slechts enkele maanden oud was, had de actualiteit haar al ingehaald.

Uiteraard is dit geen verwijt maar een constatering gekoppeld aan het advies het boek nu te lezen en niet pas volgend jaar. Er gebeurt demografisch en technologisch veel en in een heel hoog tempo. De consequenties die het daarmee heeft op het retaillandschap en de wijze waarop de retailers daarop inspelen zijn bijna niet bij te houden. Ook de auteurs konden niet voorzien dat Amazon al in januari 2018 haar eerste volledig cashless supermarkt zou openen.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het boek iets compacter had gekund. Een opmerking die ik overigens bij heel veel managementboeken heb. Te vaak is de toegevoegde informatie wat beperkt ten opzichte van het aantal pagina’s dat doorgeworsteld moet worden om het tot je te kunnen nemen.

Er zijn overigens heel veel boeken waar dat nog veel meer speelt dan in dit geval, maar ook hierin zit iets van afnemende meeropbrengst naarmate je verder in het boek komt. Ik streep tijdens het lezen altijd de meest interessante passages aan. De eerste helft van het boek staat er vol mee, het tweede deel een stuk minder.

Omdat de auteurs de Belgische markt, hun thuismarkt, goed kennen krijgen wij, de Nederlandse lezers, eens wat andere voorbeelden dan in de meeste andere Nederlandstalige publicaties over dit onderwerp waarin steeds weer dezelfde ketens de voorbeeldrol spelen. Het is interessant om de Nederlandse en Belgische markt en de spelers daarop te vergelijken. Voor wat betreft de internationale voorbeelden komen we wel weer vaak dezelfde tegen; Wallmart, Amazon, Zalando etc. met ook hier weer Uber en Airbnb om demografische ontwikkelingen te onderstrepen. Het zijn inderdaad sprekende voorbeelden, maar wie veel over dit onderwerp leest heeft die verhalen wel een keer gehad. Voor de nieuwe lezers in dit segment schetst het boek een heel goed en actueel beeld. Vergeleken met de publicaties van de Nederlandse tegenhanger op dit gebied, Cor Molenaar (Het eind van de winkels, Red de winkel, Kijken, kijken….anders kopen), zou ik zelf zeker kiezen voor The future of shopping.

Rob van Nes MBA, Founding Partner van onder meer Ondernemen.in BV / International Business Development Academy en van Iber Business Group Nederland BV, is gespecialiseerd in Marktentreestrategie Route-to-Market strategie en waardepropositie )re)designg. Rob is auteur van Marktentreestrategie, Ondernemen in India, Kunst & Vliegwerk, The wheel of value en Ondernemen in Spanje. Hij spreekt in binnen- en buitenland op Masterclasses over International Business Development.

Over Rob van Nes

Rob van Nes MBA, Founding Partner van onder meer Ondernemen.in BV / International Business Development Academy en van Iber Business Group Nederland BV, is gespecialiseerd in Marktentreestrategie Route-to-Market strategie en waardepropositie )re)designg. Rob is auteur van Marktentreestrategie, Ondernemen in India, Kunst & Vliegwerk, The wheel of value en Ondernemen in Spanje. Hij spreekt in binnen- en buitenland op Masterclasses over International Business Development.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden