Eerst plaatsen de auteurs de ontwikkeling van retail in de tijd. De interneteconomie is daarin retail 3.0. Het boek bereidt ons voor op retail 4.0 , dat zich volgens de auteurs kenmerkt door omnichannel klantinteractie en hyperpersonalisatie van het aanbod. Vervolgens begint de onderbouwing van deze visie.
Eerst wordt de impact van de demografische veranderingen en The Internet of Things besproken. Het betoog is gedetailleerd en geëngageerd. Als het niet zo prettig geschreven was zou je het misschien te gedetailleerd vinden, maar Snoeck en Neerman weten je geboeid te houden.
Voor mij zit de grote waarde van dit boek in de hoofdstukken die dan volgen. In hoofdstuk 4 schetsen ze de functie van winkels in de toekomst en hoe zich dat nu al begint te manifesteren. Met voorbeelden en argumenten zetten de auteurs een pakkend en intrigerend beeld weg. Ondanks alle onzekerheid die bij elk visiedocument hoort, zetten ze een concreet beeld weg van de rol van winkels in de komende jaren. Verschillende concepten hebben daarin een plek, van flagshipstore tot popupstore, van runshopping tot funshopping, van niche-spelers tot co-creatie en van parkeeroplossingen tot bestelzuilen. De spanning tussen bezorgen en beleven leidt tot nieuwe mengvormen. Snoeck en Neerman schetsen de toekomst niet als simpele rechte lijnen, maar als evenwichten tussen krachten. Dat is een compliment waard. Wat ook duidelijk wordt is dat voor de traditionele winkel weinig plaats is, dus ‘gewoon doorgaan’ is geen optie.
De toekomst van de supermarkt, in hoofdstuk 5, is natuurlijk een hot topic. De dagelijkse boodschappen beslaan een groot deel van de totale vrije besteding, dus deze strijd is van groot belang. Twee onderwerpen springen eruit. De eerste is hoe merken en supermarkten hun toegevoegde waarde voor de consument kunnen vergroten, om daarmee weg te blijven uit de prijsconcurrentie. Premiumisatie, convenience, lokalisatie en aansluiten bij de multiculturele bevolking in de steden zijn belangrijke strategieën. Ook het vermengen van horeca en retail past in dit rijtje. Alle strategieën worden helder uitgelegd en met voorbeelden tot leven geroepen.
Het tweede onderwerp is uiteraard de toekomst van de online supermarkt. Je krijgt voorbeelden van verschillende omni-channel oplossingen zoals ze door diverse partijen in de wereld reeds bedacht zijn. Daarbij moeten we ook niet uitvlakken dat ook merken via internet hun producten rechtstreeks gaan aanbieden, zoals bijvoorbeeld door de Dollar-shave-club. Als een deel van de herhalende bestellingen niet meer via de supermarkt gekocht worden, wordt het netgenoemde verhogen van de toegevoegde waarde van de supermarkt als locatie nog belangrijker.
De conclusie van Snoeck en Neerman is dat retail moet verschuiven van het leveren van goederen naar het leveren van oplossingen. Een retail- of merkstrategie moet daarom vier elementen bevatten: aanvullende diensten, logistiek, big data en media. Gebruik de moderne technieken om met een combinatie van deze elementen vorm te geven aan de hyperpersonalisatie die de toekomstige consument verwacht. Het mooie van dit boek is dat het de auteurs is gelukt een beeld te schetsen dat je voor je ziet.
The future of shopping is dus een krachtig boek voor retailers. De laatste paragraaf toont dat deze auteurs nog meer in hun mars hebben. Waar het hele boek een wat verstandelijke toonzetting heeft, lees je in de laatste paragraaf de passie die Jorg Snoeck voor retail heeft. Jorg neemt deel in het samenwerkingsverband Kabinet Unique (Antwerpen) en verkoopt ‘refurbished’ Staopstoelen. De kracht van hun formule: ‘de ontwerpers vertellen er hun verhaal en brengen shoppers een glimlach om de lippen.’ Als hij in de toekomst een nieuw boek overweegt, zou dat een prachtig onderwerp zijn.
Over Ger van den Buijs
Ger van den Buijs is eigenaar van FiveDolphins.com, creatief denker en oplossingsontwerper. Daarnaast is hij spreker en auteur van Forget Reach, Start Selling.