Het nieuwe boek van Van Beemen staat vol opzienbarende onthullingen en analyses die een nieuw licht werpen op de zakenwereld in Afrika. Veel van de praktijken van Heineken en haar lokale werkmaatschappijen die in het boek staan beschreven zijn naar onze normen onacceptabel. Er is een duidelijk een aantal issues die om aandacht vragen. De eigen gedragscode en internationale richtlijnen worden nog onvoldoende nageleefd.
Ook wanneer het gaat om lokale Afrikaanse bedrijven die onder licentie Heinekenbier of andere lokale biermerken van Heineken verkopen is de gedragscode van belang. Heineken blijft ketenverantwoordelijk en kan niet weg blijven kijken. Het is natuurlijk van belang om als internationaal Horeca bedrijf aan te passen aan lokale omstandigheden maar de grenzen van fatsoenlijk ondernemen worden door lokale ondernemers regelmatig overschreden.
Het boek beschrijft praktijken zoals bijvoorbeeld de inzet van beerpromotion girls, corruptie en fiscale constructies. Commerciële belangen, efficiency drives en het nastreven van bonussen voeren de boventoon.
De boekpresentatie van Olivier van Beemen in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam werd door meer dan 200 mensen bezocht. Iedereen was het na afloop eens met de auteur. Er moet wat betreft het hanteren van ethische normen die passen bij onze tijd nog veel gebeuren bij Heineken.
Ik hoop dat met dit nieuwe boek het belang van Corporate Social Responsibility (CSR)bij Heineken weer hoger op de agenda komt te staan van de Raad van Bestuur. Als oud-medewerker van Heineken moest ik me na het lezen van het boek wel schamen voor de lokale praktijken. Ik kan Bier in Afrika daarnaast aanraden aan iedereen die zakelijk betrokken is bij Afrika.
Over Han van der Pool
Han van der Pool is een zeer ervaren talent ontwikkeling professional. Zijn expertise is te herleiden tot kennis uit de vakgebieden arbeids- en organisatiepsychologie, organisatiekunde en projectmanagement, aangevuld met ruim vijfendertig jaar ervaring als talentmanager, trainer/coach en adviseur in het bedrijfsleven. Zijn missie is een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van organisaties door het mobiliseren van het menselijk potentieel.