Het onderzoek probeert de succes- en faalfactoren bij het ontwikkelen van een nieuwe organisatiecultuur te identificeren. Deze studie is belangrijk. Verandering van de bedrijfscultuur is voor veel bedrijven noodzakelijk om succesvol te blijven in de huidige markt. Bijna 80 % van alle bedrijven in Nederland zijn voornamelijk actief in de dienstensector maar worden als een productiebedrijf geleid. De bestaande organisatiestructuur en de stijl van leidinggeven past niet meer bij de huidige tijd. Nieuwe technologieën hebben de werkomgeving drastisch veranderd. Het gros van de medewerkers kan worden aangemerkt als kenniswerker. Het ‘machine-model’ van een gebruikelijke organisatiestructuur blokkeert eigen initiatief van de medewerkers en belemmert het dienstverlenende karakter van het bedrijf.
Helaas hebben commissarissen, bestuurders en leidinggevenden nog steeds veel moeite met het implementeren van noodzakelijke organisatie transformaties. Ontslagrondes en het snijden in de kosten hebben de voorkeur. De effecten hiervan zijn eenvoudig te meten en af te boeken. De negatieve bijeffecten worden voor lief genomen. Op de langere termijn hebben deze ingrepen negatieve gevolgen voor het genereren van een duurzaam bedrijfsresultaat. Er valt een beter resultaat te behalen door er voor te zorgen dat kenniswerkers productiever kunnen worden binnen hun eigen organisatie. Zo’n organisatie transformatie kost wel meer tijd en het effect van zo’n blijvende cultuurverandering valt lastig te meten.
In de wetenschap van organisatiecultuurverandering is hierover nog betrekkelijk weinig bekend. De studie van Rogier Offerhaus richt zich op het genereren van blijvende transformaties binnen een bedrijf. Het is een onomkeerbaar proces van cultuurverandering. De auteur heeft zijn aanpak bij een Callcenter wetenschappelijk getoetst en de succes- en faalfactoren van zijn benadering in kaart gebracht. Het boek bevat een uitvoerige beschrijving van het cultuurveranderingstraject. De bestudeerde aanpak heeft meetbare resultaten opgeleverd en het callcenter ook weer winstgevend gemaakt. De medewerkers werden uitvoerig betrokken bij hun eigen organisatie transformatietraject. Met de ontwikkelde ‘People Change Scan’ heeft de onderzoeker objectief kunnen vaststellen dat het waardensysteem van de organisatie blijvend werd getransformeerd naar het gewenste niveau.
Ik vind de resultaten van de studie zeer bemoedigend. Het kan als voorbeeld worden gebruikt bij het ontwerp van vergelijkbare cultuurtransformatie programma’s . Het is een gedegen studie en een aanzet tot de ontwikkeling van verbeterde wetenschappelijke kennis.
Over Han van der Pool
Han van der Pool is een zeer ervaren talent ontwikkeling professional. Zijn expertise is te herleiden tot kennis uit de vakgebieden arbeids- en organisatiepsychologie, organisatiekunde en projectmanagement, aangevuld met ruim vijfendertig jaar ervaring als talentmanager, trainer/coach en adviseur in het bedrijfsleven. Zijn missie is een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van organisaties door het mobiliseren van het menselijk potentieel.