Is het mogelijk om iedere theorie vervolgens zo uit te leggen dat iedere lezer hem snapt? Kun je daarbij ook nog een lach van herkenning op het gezicht toveren van wie het boekje leest? Ja of nee? Wie Het communicatieboekje heeft gelezen, weet dat het antwoord op elk van deze vragen een volmondige JA is.
Al na het openen van de Managementboek.nl enveloppe waarin het boekje naar mij werd toegestuurd verscheen de eerste glimlach op mijn gezicht. Wat een lief boekje. Goudkleurige glimmende hardcover. Korte overzichtelijke hoofdstukken (2 pagina's per hoofdstuk). Per theorie een krijtbord illustratie waardoor je nieuwsgierig wordt naar de theorie. Kortom, een cadeautje voor... Ja voor wie niet? Want iedereen wordt geconfronteerd met communicatie.
Voor mij zijn de meeste theorieën in ieder geval een feest der herkenning. Bijvoorbeeld de uitleg van het FOMO - fenomeen dat beschrijft wat er gebeurt als je een keertje niet op je smartphone kijkt (wil je het weten? Kijk op pagina 22 van het boekje!). Of (spoiler alert!) de beschrijving van de zeswoordenregel: Hoe je naar voorbeeld van Ernest Hemmingway een heel leven in zes woorden samenvat: ‘Te koop: babyschoenen, nooit gedragen. Einde.’
De auteurs Mikael Krogerus en Roman Tschäppeler kwamen op het idee om het boekje te schrijven nadat ze door het Museum für Kommunikation in Bern gevraagd werden de belangrijkste theorieën in de geschiedenis van de communicatie met behulp van diagrammen toe te lichten. Het boekje is dus eigenlijk een tentoonstelling, aldus de schrijvers.
Enkele andere theorieën die aan bod komen: De Lasswell-formule (waar u fake news aan kunt herkennen), de vragenlijst van Proust (hoe u goede vragen stelt), De klootzak-methode (wanneer u de macht heeft), de taalhandelingstheorie (hoe woorden tot daden kunnen leiden) (kijkt u bijvoorbeeld eens of u op deze pagina de oranje knop ziet staan met +bestellen erop) (Ja? Gelukt? De theorie werkt!). Het communicatieboekje is een erg leuk en inspirerend cadeau voor je collega, vriend, partner of gewoon voor jezelf. Dus indrukken maar die oranje knop...
Over Martijn Anderson
Martijn Anderson is marketingcommunicatie specialist met als focus strategie, branding, customer journey, customer experience en omni-channel optimalisatie.