Skin in the game is een vervolg op eerdere publicaties van Nassim Nicholas Taleb en een nieuwe mengeling van oude thema’s als rationaliteit, onzekerheid, statistiek, economie, informatie, risico en moraliteit. De auteur gebruikt anekdotes en analogieën om te belichten hoe kloven tussen deze factoren ons dagelijks leven beïnvloeden. Hij toont ons verborgen asymmetrieën en wie het meeste te verliezen heeft in bepaalde situaties en helpt ons zo betere beslissingen te nemen en de resultaten te bereiken die we willen. De bereidheid om onze eigen risico’s te accepteren is een essentieel kenmerk van helden, heiligen en florerende mensen in alle beroepen.
De symmetrie van Skin in the Game is een eenvoudige regel die nodig is voor eerlijkheid en rechtvaardigheid. Taleb roept ons op nooit iemand te vertrouwen die geen ‘skin in the game’ heeft. Zonder zelf ervaring op te doen, zullen alleen idioten en boeven er wel bij varen en hún fouten komen niet terug om hen te kwellen. Als je geen skin in the game hebt, hoor je niet thuis in het spel.
Skin in the game is nodig om ervoor te zorgen dat we goed denken, zodat we kunnen leren van onze fouten. Systemen leren en soorten ontwikkelen door mislukkingen te verwijderen.
Skin in the game is risico lopen door te participeren in het bereiken van een doel. Skin slaat op de persoon die betrokken is en game slaat op acties op het betreffende speelveld. Het gaat erom zelf je nek uit te steken en te ervaren wat de risico’s zijn.
Recent hebben we voldoende voorbeelden kunnen zien waarin mensen hun verantwoordelijkheid niet nemen. In plaats van de schuld voor hun acties of nalatigheid op zich te nemen, geven zij dan de schuld aan onvoorziene omstandigheden die volledig buiten hun invloedssfeer liggen. Zo gaan banken nog net zo tekeer als voor de laatste crisis en komen er herhaaldelijk exorbitante voorbeelden van topsalarissen in het bedrijfsleven voorbij. Ze kunnen dit doen doordat ze op grote afstand van de daadwerkelijke actie staan en geen persoonlijke betrokkenheid in de actie hebben.
Skin in the game is ook nodig om echt te leren. Daadwerkelijk leren gaat altijd gepaard met pijn. We moeten lijden door de gevolgen van onze acties om over de echte wereld te leren. En dat is alleen mogelijk met skin in the game. Zonder blootstelling aan echte negatieve gevolgen is er geen pijn die nodig is om werkelijk te leren.
Skin in the game brengt eenvoud volgens Taleb. De ontwapenende eenvoud van dingen die op de juiste manier worden gedaan. Mensen die alleen ingewikkelde oplossingen zien, voelen geen prikkels om eenvoudige oplossingen door te voeren. Zo zal een bureaucratie steeds complexer worden doordat allerlei mensen ingewikkelde oplossingen verkopen omdat hun opleiding en positie hen daartoe aanzetten.
De stijl van Taleb is onveranderd. Hij provoceert als altijd en schopt verschillende heilige huisjes omver. Als hij iets minder zijsporen zou bewandelen en iets minder zou uitweiden, zouden zijn boeken echt praktisch worden. Maar misschien zijn dat geen goede tips voor een filosoof.
Over Nico Jong
Nico Jong is senior adviseur bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.