Wat mij betreft is het vooral geschikt voor de AI-betische (naar analogie van het woord "digibeet") beginner in de HR wereld. Het geeft vrij basale kenmerken van AI en de niveaus daarin en vertelt iets over de stand van zaken (wat kan al, wat zijn angsten en zijn die gegrond). Daarnaast geven de schrijvers wat algemene uitleg over HR en de verschillende stappen in het recruitmentproces.
Verder geven de heren aan de hand van de ontwikkelingen in HR in het algemeen en recruitment in het bijzonder, enkele voorbeelden van mogelijke toepassingen van AI in HR. Het dient daarmee vooral als inspiratie (waar zou je allemaal aan kunnen denken als je de mogelijkheden van AI vermengd met de doelen en processtappen van recruitment.
De schrijvers slagen er - ondanks de commerciële link op de voorzijde van het boek naar het bedrijf van Faniel, Joboxx, waarna ik persoonlijk een soort advertorial/ whitepaper verwachtte - niet in om met voorbeelden te komen van bedrijven die de beschreven vormen van AI ook werkelijk toepassen. Laat staan succesvol (dwz met toegevoegde waarde ten opzichte van zonder AI). Ook niet van Joboxx zelf. Misschien is het (valse) bescheidenheid. De zeggingskracht van het boekje neemt daarmee wel af; in ieder geval voor een wat breder geïnteresseerd publiek (lees mijzelf). Er wordt ook nog een poging tot beeldspraak ondernomen wanneer de parallel met online dating wordt getrokken die vervolgens vakkundig onderuit wordt gehaald door een waslijst aan punten waarom Recruitment en dating toch niet op elkaar lijken. Een aardige poging om het voorstellingsvermogen van de AI-beet wat meer aan te spreken maar wel een met een jammerlijke conclusie.
Al met al is het een mooi vormgegeven boekje dat voor een kleine doelgroep zeker kan dienen ter inspiratie. Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de schrijvers wat langer hadden moeten stilstaan bij het fundament van het boek; Dat is nu vrij dun waardoor een groot deel van de pagina's opgaat aan algemeenheden en basiskaders die ik voor veel lezers bekend danwel irrelevant acht.
Over Niels van Gorp
Niels van Gorp is Data Strateeg en Data Filosoof.