Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De power van een contentplatform - Aanrader

Content. In marketing momenteel het meest gebruikte woord, zeker in combinatie met termen als contentmarketing, contentplanning en contentstrategie. Het wordt dus wel tijd dat iemand daar een aantal handvatten aan geeft. Cor Hospes pakt die handschoen op.

Ment Kuiper | 25 november 2019 | 2-3 minuten leestijd

Een aantal jaar geleden mocht ik dagvoorzitter zijn op een trends-evenement waar Cor Hospes één van de sprekers was. Op zijn bekende bevlogen, inspirerende en soms confronterende manier bestookte Hospes de zaal met zijn inzichten. Op een klein aantal na waren alle mensen enthousiast. Zijn kennis over content, de wijze waarop je er mee om moet gaan en de wijze waarop je het invult. En  vooral de duidelijke en vaak herkenbare manier van het weergeven van onze eigen realiteit. Wat heeft dat te maken met deze recensie? De auteur heeft het boek met hetzelfde enthousiasme, inspiratie en confrontatie geschreven als hij spreekt. Doe tijdens het lezen je ogen dicht en je hoort hem praten. Misschien moet hij zelf zijn luisterboek inspreken.

Het fundament ligt bij het weergeven van zijn 6 CP (contentplatform) model . Dat bestaat uit zes stappen te weten: audience first, vind je STE (beste, mooiste, etc. red.), benoem je roem, kies je rubrieken, je publiek uitbouwen en uitrollen en verzilveren. Vervolgens neemt Hospes je mee in zijn visie op het ontwikkelen van een contentplatform. De zaken die je zeker moet doen en zeker niet moet doen. Een quote van Hospes: "doe contentmarketing goed of doe het niet".

In korte, prettig leesbare, alinea's geeft de auteur je veel voorbeelden en inspiratie met natuurlijk een toelichting op de toepassing. Uiteindelijk zie je aan het eind het model vorm krijgen. Een tip voor een volgende druk is om het model aan het eind terug te laten komen en er een aantal praktijkvoorbeelden naast te leggen.

Wat Hospes in zijn boek ook duidelijk aangeeft is dat de wereld van content en marketing vol staat met veelgebruikte termen waarvan we eigenlijk niet meer weten wat het is. Denk maar eens aan een term als engagement, zoals hij als voorbeeld neemt. Wat is dat en wat wil je dan bereiken?

Ik raad het boek zeker aan wanneer je actief bezig bent met het ontwikkelen van een contentaanpak. Zorg voor duidelijke en eenduidige doelen en neem je lezer als uitgangspunt. De power van een contentplatform heeft voor mij zeker mijn eigen beeld van een contentaanpak versterkt en mij voorzien van weer nieuwe en andere inzichten vanuit het perspectief van deze auteur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden