Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Alchemie - 'Gaat over meer dan marketing alleen'

In de Netflix-documentaire documentaire 'Sour Grapes' houdt Rudy Kurniawan de hele Amerikaanse wijnwereld voor de gek. Door thuis te mixen kan hij bijna elke klassieke bourgogne namaken. Pas door de etiketten te analyseren kon hij worden ontmaskerd.

Rick Lindeman | 26 november 2019 | 1-2 minuten leestijd

Rory Sutherland haalt dit voorbeeld aan in zijn Alchemie; de onweerstaanbare kracht van marketing aan om te laten zien dat we niet zozeer voor de smaak of de geur wijn drinken, maar dat de naam en het verhaal erachter net zo belangrijk zijn voor onze ervaring. Dit terwijl die niets toevoegen aan het proeven zelf

Sutherland werkt bij het reclamebureau Ogilvy. Hier heeft hij de laatste twintig jaar geëxperimenteerd met allerlei vormen van (neuro-) marketing om mensen producten te verkopen. Vaak ging het niet om de kwaliteit va het product, maar juist hoe mensen het ervoeren. Zo is het voor sommige producten juist beter om duurder te zijn, omdat dat het product geloofwaardiger maakte.

Hierbij komt hij dicht bij het werk van moderne gedragseconomen als Ariely, Thaler en Kahneman. Deze hebben de laatste jaren het concept van de rationele 'homo economicus' volkomen onderuit gehaald. Ogilvy heeft ze ook opgezocht. Hij is de Marketingman die zijn praktijkkennis spiegelt aan wetenschappelijke experimenten.

Sutherland doorspekt zijn zoektocht met mooie voorbeelden uit de marketingwereld. Hij beschrijft bijvoorbeeld waarom Sony het opnameknopje verwijderde uit de eerste Walkman (Makkelijker uit te leggen functie apparaat). Een ander voorbeeld gaat over waarom Five Guys geen foto's van hun burgers op het menu zet (want dat wordt geassocieerd met betrouwbaar, maar smakeloos eten). Zo houdt hij de wetenschap luchtig.

Kahneman en Ariely hebben zelf ook zeer leesbare introducties van de gedragseconomie geschreven. Kahnemans ''Het feilbare denken' is ook in Nederland een bestseller. Wat dit boek doet is die kennis combineren met praktijkvoorbeelden uit het bedrijfsleven. Hierdoor kan die kennis een nieuw publiek bereiken.

Het Engelse origineel van Alchemie heeft als ondertitel 'De Surprise Power of Ideas that don't make Sense'. Het gaat namelijk over meer dan marketing alleen. Het is een luchtige beschrijving van een van de krachtigste ideeën van deze tijd. Voor marketeers, maar ook voor ons als consumenten.

Over Rick Lindeman

Rick Lindeman is Master Facilitator en Veranderaar. Daarnaast is hij Auteur van het Natuurcanvas.

Hij is de oprichter van het Faciliteer Atelier. Dit verzorgt strategische workshops voor klanten zo breed als de Indonesische overheid en de Nederlandse Gamedeveloper community.

 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden