24 mei 2013 | Dirk Houtgraaf

Apaches, Anonieme Alcoholisten, Al Qaida, eMule, Wikipedia: ze worden allen gerekend tot de 'zeesterren'. Dat wil zeggen organisaties zonder duidelijke centrale aansturing, gebouwd rondom een aantal (vijf) principes. Starfish (zeesterren) zijn regeneratief. Dat wil zeggen, ze kunnen wel een paar poten missen en toch overleven. Sterker nog: er komen er meer voor terug en vaak dan ook nog in een aangepaste gedaante. Vergelijk dat eens met de gecentraliseerde organisaties waar wij allen deel van uitmaken, de 'spinnen'. Daar is een centrale aansturing ('de kop'). Wordt die geraakt, dan is er geen overleven meer mogelijk. En er is al zeker geen spraken van enig regeneratief vermogen.

Dit aanstekelijke boekje leest makkelijk weg. Het was het betere strandstoelwerk. Maar de auteurs overtuigen wel, op een vergelijkbare manier zoals Malcolm Gladwell dat deed met zijn Het beslissende moment. Het lijkt een beetje simpel, maar ze hebben een punt, en hun gedachten laten je niet gemakkelijk los. Ze laten zien hoe effectief en gevaarlijk 'starfish' organisaties zijn als het je concurrenten worden. Ze beschrijven uitgebreid hoe de muziekindustrie ten onder ging aan Napster en zijn opvolgers, hoe elke juridische aanval een nieuwe en nog ongrijpbaardere tegenstander opleverde.

Het boek wordt gaandeweg interessanter als de auteurs de principes uitwerken: de noodzaak van 'kringen' (niet-hiërarchische teams), de rol van katalysatoren, de noodzaak van bestaande lanceerplatforms. Vervolgens proberen ze een evolutionaire, dynamische tussenvorm te zoeken van gecentraliseerde en gedecentraliseerde kenmerken, die de kracht van decentralisatie combineert met verdienvermogen. Deze hybride organisatie kan verschillende vormen hebben. Ze beschrijven bijvoorbeeld een vorm waarin centrale organisaties ruimte geven aan gebruikers (eBay) of werknemers participeren in externe 'zeesterren' (IBM in de open source beweging rond Linux).

Samenvattend: interessante observaties, vlot geschreven, en hoewel nog zonder de diepgang van bijvoorbeeld Gary Hamels Het einde van management zoals wij dat kennen, een vernieuwend boek. Het is bovendien opnieuw een richtingaanwijzer naar een toekomst met nieuwe management- en businessmodelinnovaties.