Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
31 oktober 2012 | Johan Bel RM

Zodra 'Duurzaam ondernemen waarmaken' van Rob van Tilburg, Mara Francken, Rob van Tulder en Andrea de Rosa uitkwam heb ik het direct besteld. Ons marketingbureau adviseert bedrijven op het gebied van duurzame marketing, dus dit leek me een uitgelezen kans om mijn kennis op dit terrein te vergroten. En daarin ben ik niet bedrogen uitgekomen.

'Duurzaam ondernemen waarmaken' is het eerste boek dat zo compleet alle ins en outs van duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen beschrijft. De auteurs nemen de lezer mee door in eerste instantie een theoretisch kader op te bouwen en dit nadien toe te lichten met praktische casussen en activiteiten die bedrijven kunnen ondernemen. Om dat te kunnen doen hebben ze uitvoerig onderzoek gedaan onder 20 grote ondernemingen die in sterke mate al duurzaam ondernemen. Daarmee wordt tevens een wetenschappelijke basis gelegd voor een theoretisch kader.

Dat theoretische kader vormt direct het sterke punt van dit boek. Dit wordt zo goed mogelijk gevisualiseerd in een aantal modellen, die structuur en overzicht geven aan de grote hoeveelheid informatie die er in het boek behandeld wordt. De modellen en tabellen op bladzijde 13, 36, 46, 99, 134, 143 en 166-167 zijn zeer de moeite waard. De casussen die vervolgens in hoofdstuk 6, 7 en 8 behandeld worden geven herkenbaarheid aan duurzaam ondernemen in de dagelijkse praktijk. Hoofdstuk 9 is ten slotte een mooie afsluiter als inspiratiebron voor de toekomst.

Minder sterk aan dit boek is de leesbaarheid. De auteurs hadden me een groot plezier gedaan als het aantal pagina's gehalveerd was en het taalgebruik was vereenvoudigd. Ik had te vaak het idee dat ik een stuk tekst al eerder had gelezen en heb hele bladzijden vol met tekst overgeslagen om snel door te bladeren naar een visuele toelichting of naar samenvattingen. Die staan er gelukkig wel in, zowel aan het begin als aan het eind van de hoofdstukken.

Concluderend vind ik het een heel waardevol boek, met name door de compleetheid en het theoretische kader. De praktische waarde vind ik wat minder, zeker voor het mkb. De casussen zijn goed, maar betreffen vrijwel allemaal grote ondernemingen met omvangrijke organisatiestructuren en een grote impact op de samenleving. De gemiddelde mkb-er zal zich hier maar matig in herkennen, terwijl daar minstens zoveel uitdaging ligt als bij het grootbedrijf. Maar goed, zoals duurzaam ondernemen een proces op zich is, zal dat ook gelden voor de integratie van duurzaam ondernemen in het bedrijfsleven, de groten zullen de kleinen wel voorgaan.

Ik kan iedere ondernemer en manager met enige toekomstvisie zonder meer aanraden om dit boek te gaan lezen. De lezer met weinig tijd raad ik aan om de samenvattingen in combinatie met de modellen en tabellen en de casussen te lezen. Daarmee heb je de kern van het boek wel te pakken.

Als je 'Duurzaam ondernemen waarmaken' gelezen hebt:
- Ben je je bewust van het nut en de noodzaak van duurzaam ondernemen
- Heb je overzicht over dit relatief nieuwe vakgebied
- Heb je een goede theoretische basis om stappen te ondernemen
- Ben je hopelijk geïnspireerd om actie te nemen.

Want hoewel de praktische waarde van dit boek niet zo groot is, geldt toch: duurzaam ondernemen moet je gewoon doen! En voor de marketeers: het levert ook nog eens duurzaam concurrentievoordeel op.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden