Review: Het Social Media Modellenboek
7 mei 2015 | Stella Verkroost

Social media hebben de afgelopen jaren flink aan de poten gezaagd van gevestigde marketing en communicatie strategieën. Of je het leuk vindt of niet, als bedrijf moet je een antwoord hebben op de vraag: ‘Hoe gaan we social media in ons marketingbeleid integreren?’. In ‘Het Social Media Modellenboek’ neemt Bart van der Kooi je mee in dit proces. Het boek doorloopt de verschillende fases van strategievorming en benoemt bij elke stap de meest gebruikte modellen die hierbij horen.

Social media hebben ervoor gezorgd dat het alom bekende Vier P- model van Philip Kotler steeds vaker de plank misslaat. De marketeer bepaalt niet langer volledig de product, prijs, promotie en plaats van de verkoop. Consumenten worden steeds mondiger en beschikken over de middelen om hun wensen duidelijk te maken aan bedrijven. Van bedrijven wordt verwacht dat ze aanwezig zijn op social media. En dan niet alleen met het zenden van hun boodschap. Maar hoe pak je dit aan? Het Social Media Modellenboek van Bart van der Kooi helpt je de stappen te doorlopen naar het opstellen van een social media marketingstrategie die werkt voor jouw bedrijf.

Het boek is opgebouwd uit zes hoofdstukken die elk een element van je strategie omvatten. Te starten bij de volwassenheidsfase van je social media aanwezigheid. Waar staat je bedrijf op dit moment ten opzichte van social media? Vervolgens gaat de auteur in op modellen die richting geven aan de implementatie van social media in de organisatie. In de volgende twee hoofdstukken gaat Van der Kooi verder de diepte in. Hij laat modellen zien die ingaan op het belang van je doelgroep en hoe je deze leert kennen. En geeft je inzicht in het verschil in affiniteit en activiteit op social media van je doelgroep en hoe je hier als bedrijf mee omgaat. Ten slotte komt ook de ROI aan bod, een veel vergeten onderdeel bij het inzetten van social media. De auteur laat verschillende modellen zien die je helpen om de opbrengst van je inspanningen duidelijk te maken. Ook de verschillende kanalen en platformen worden bekeken. Want in de enorme hoeveelheid van media is het soms lastig, maar wel belangrijk de juiste te kiezen. Als afsluiter laat de auteur zien hoe je verschillende modellen uit de hoofdstukken kunt combineren tot een samenhangend geheel. Dit hoofdstuk vormt de basis voor je eigen strategievorming.

Elk onderdeel van ‘Het Social Media Modellenboek’ wordt ingeleid door de auteur. Dit geeft je inzicht in wat je kunt verwachten en of dit voor jou relevant is. Dan worden modellen afzonderlijk van elkaar besproken. Dit doet de auteur beknopt en zonder eigen interpretatie. Aan het einde van elk hoofdstuk geeft Van der Kooi zijn eigen mening over de modellen en hun toepasbaarheid. Dit geeft je richting en plaatst de theorie weer in het grotere plaatje. Door het heldere taalgebruik en de prettige opbouw is het boek zeer gemakkelijk te lezen. Het is geen boek dat je van kaft tot kaft hoeft door te nemen. Je kiest het hoofdstuk dat voor jouw organisatie relevant is en gaat daar mee aan de slag.

Met ‘Het Social Media Modellenboek’ richt Bart van der Kooi zich duidelijk op de marketing- en communicatieprofessional. Het boek helpt hen met het inzichtelijk maken van de bestaande modellen die richting kunnen geven aan een social media strategie. Daarnaast is het boek ook zeer geschikt voor adviseurs die voor hun klanten de strategie willen visualiseren. Elke organisatie is uniek in zijn aanpak en succes. Aan de hand van de modellen kun je processen inzichtelijk maken bij je klant.

Verwacht met het kopen van ‘Het Social Media Modellenboek’ geen handleiding voor het implementeren van een social media strategie voor jouw bedrijf. Je krijgt inzicht in de meest gebruikte en meest succesvolle modellen over social media. Vanuit de beschrijving van de verschillende modellen kun je zelf bepalen waar je staat en welke van de modellen het beste bij de situatie van jouw organisatie past.
Het ‘Social Media Modellenboek’ is een praktisch naslagwerk. Bij elke nieuwe fase die je bedrijf ingaat met social media kun je het weer ter hand nemen. Het boek is gekoppeld aan de website www.socialmediamodellen.nl. Hier gaat Bart van der Kooi verder met het bespreken van nieuwe modellen. Zo heb je altijd het meest recente naslagwerk te pakken.

Stella Verkroost is marketing & communicatieadviseur en gespecialiseerd in online communicatie en contentmarketing voor ondernemers. Ze is eigenaar van Today Communicatie, waarmee ze bedrijven en ondernemers helpt om hun marketing en communicatie effectief in te vullen.

In Focus: Het social media modellenboek
27 mei 2014 | Justin van Lopik

Social media is geen hype meer, maar onderdeel van de maatschappij. Het social media modellenboek brengt alle facetten van deze dynamische media in kaart. Het geeft een helder overzicht van de belangrijkste modellen en tools voor hoe social media ingebed kan worden binnen organisaties.

Martin Raasveld

Commercieel productmanager bij Bosch Security Projects

Een aanrader, een absolute must en verplichte kost voor de ondernemer die social media voor het eerst gaat inzetten! Binnen Bosch Security Projects beschouwen we de inzet van sociale media voor marketingdoeleinden als een relatief nieuwe ontwikkeling. Als ‘young one’ hebben we behoefte aan kennis, informatie en ervaringen; deze heb ik in dit boek zeker gevonden.

Bart van der Kooi heeft zijn boek op een prettige en overzichtelijke wijze geschreven, waardoor ik de materie op een goede en enthousiaste wijze tot me kon nemen. Een pragmatisch gebruik van verschillende social media modellen die de complexe werkelijkheid op een vereenvoudigde wijze weergeven, waar nodig voorzien van voorbeelden.

Het boek geeft inzicht in deze - voor mij relatief nieuwe - materie en stelt mij in staat om een goed plan van aanpak te maken. Het is een leidraad voor de dagelijkse operatie en een goed naslagwerk. Ik waardeer het boek met een 9.

9

Edwin Rooseman

Directeur/eigenaar van Nandooh design

Mijn bedrijf helpt ondernemers met het bouwen van een herkenbaar gezicht voor hun bedrijf voor de lange termijn. Socialmediamodellen.nl was voor mij altijd al een handig en up-to-date naslagwerk voor interessante visies over dit onderwerp. Toen ik las dat Het social media modellenboek uit zou komen, heb ik het meteen besteld. En ik ben er erg blij mee. Het geeft me een handig overzicht van de vele modellen die er inmiddels zijn.

Omdat dit gebied nog erg jong is, is er veel overlap tussen de modellen en door dit boek krijg je daar snel inzicht in. De opbouw van het boek volgt eigenlijk dezelfde stappen die social media zelf ook doormaakt: van beginner steeds uitgebreider naar volwassen implementatie binnen grote concerns. Afhankelijk van het soort bedrijf waar social media gebruikt wordt of gaat worden, kan ik een keuze maken welk model of methode het meest bruikbaar is. Al met al een handig en overzichtelijk naslagwerk. Wat ik nog wel mis zijn wat meer checklists per model of fase.

7,5

Henk Fissering

Partner bij Hoffman Krul & Partners

Het social media modellenboek brengt orde in de chaos en houvast voor de nieuwe media. Social media kom je overal tegen en bedrijven willen dit graag een plaats geven in hun dagelijkse bedrijfsvoering. Maar hoe doe je dat?

Bart van der Kooi probeert ons te helpen een weg te vinden in de oerwoud van portals, Facebook, Twitter etcetera. De modellen in het boek zijn ingedeeld naar hun functie: Volwassenheid & Adoptie, Implementatie & Strategie, Focus en Benadering, Meten & ROI en Kanalen & Platformen. Met mijn controllersachtergrond sprak met name het gedeelte mij erg aan waarbij effectiviteit van deze media gemeten werd. Eindelijk een beeld hoe een kosten- en batenanalyse van deze nieuwe wereld te maken.

Het boek zet de verschillende modellen op een rij en de schrijver geeft hierover een mening. Duidelijk en handig. Misschien geen leesboek, maar wel een nuttig naslagwerk.

7,5