8 april 2015 | Sjors van Leeuwen

In het boek 'Verboden voor klanten, wij houden van fans' schrijven Jessica van Wingerden en Wim Schuurmans dat het veel leuker en slimmer is om fans te hebben in plaats van gewone klanten. Fans zijn loyaler, minder prijsgevoelig en bevelen je aan bij anderen. Maar hoe krijg je meer fans? Het boek licht een tipje van de sluier op.

Volgens de auteurs Jessica van Wingerden en Wim Schuurmans onderscheiden succesvolle organisaties en merken met fans zich door drie zaken: Beleving, Betekenis en Bevlogenheid.

Dat betekent in de praktijk onder andere werken vanuit een hoger doel (‘why’) en authentiek, innovatief, anders, passievol en gastvrij zijn. Maar ook toegevoegde waarde bieden, oog voor detail en de lange termijn hebben en het structureel overtreffen van de verwachtingen van klanten en het bieden van wow-momenten.

De drie hoofdthema’s Beleving, Betekenis en Bevlogenheid worden in het boek per hoofdstuk verder uitgewerkt in een inleidende beschrijving, vertaling naar de praktijk, verwijzingen naar video’s op YouTube en als laatste een korte samenvatting van de belangrijkste lessen uit de praktijk.

In het boek veel aandacht voor de praktijkervaringen van meer dan twintig succesvolle ondernemers. Variërend van Aad Ouburg (Princess) en Eric Treurniet (2theloo) tot Michel Muller (Routemobiel) en Karel van Eerd (Jumbo).

In het boek komen veel bekende ondernemers en verhalen aan bod, die al vaker in allerlei publicaties en praatprogramma’s de revue zijn gepasseerd. Grote kans dat je eerder al hebt gehoord van het verhaal van Aad Ouborg (Princess), de Jumbo-familie of Henny van de Most. De auteurs halen ook diverse 'oude bekenden' aan zoals Simon Sinek ('why'), Gilmore/Pine ('eperience economy') en Steve Jobs (Apple). Volg je de ontwikkelingen en literatuur op dit gebied, dan lees je in het boek niet zo veel nieuws.

Verwacht geen diepgravende theorieën of nieuwe inzichten in 'Verbonden voor klanten, wij houden van fans'. De auteurs willen vooral hun passie voor fans delen en inspireren en daarin zijn ze door de gekozen vorm en inhoud toch prima in geslaagd.

In Focus: Verboden voor klanten, wij houden van fans
30 september 2014 | Justin van Lopik

Met ‘Verboden voor klanten, wij houden van fans’ ontdek je hoe jij waarde kunt toevoegen. Daar worden klanten fan van! Maar wat vinden de lezers ervan?

Sjors van Leeuwen

Indora Managementadvies

In Verboden voor klanten, wij houden van fans schrijven de auteurs dat het leuker en slimmer is om fans te hebben in plaats van gewone klanten. Fans zijn loyaler, minder prijsgevoelig en bevelen je aan bij anderen. Volgens de auteurs onderscheiden organisaties en merken met fans zich door drie zaken: Beleving, Betekenis en Bevlogenheid. Dus o.a. werken vanuit een hoger doel (‘why’) en authentiek, innovatief, anders, passievol en gastvrij zijn. De hoofdthema’s worden per hoofdstuk verder uitgewerkt in een inleiding, vertaling naar de praktijk, verwijzingen naar video’s en als laatste de belangrijkste lessen uit de praktijk. In het boek veel aandacht voor de ervaringen van succesvolle ondernemers. Variërend van Aad Ouborg (Princess) en Eric Treurniet (2theloo) tot Michel Muller (Routemobiel) en Karel van Eerd (Jumbo). Verwacht geen diepgravende theorieën of hele nieuwe inzichten. De auteurs willen vooral hun passie voor fans delen en inspireren en daarin zijn ze prima geslaagd.

7,5

Josephine Pieters

ICH Pneumatiek Specialist, P&O-Verkoop Manager

We leven in tijden van snelle verandering. De meeste bedrijven hebben een geweldige website, alles goed voor elkaar, snelle leveringen en de juiste prijzen. Maar waarom kopen onze klanten bij ons? Hoe behouden wij onze relaties?

Het combineren van beleving, betekenis en bevlogenheid. Wat verwacht een klant van jouw bedrijf en kun je deze verwachting waarmaken? Overtref de verwachting van je klant, zet een klacht om naar een compliment en leg je klant in de watten. Zorg tevens voor je eigen medewerkers en probeer je eigen passie over te brengen. Kortom, beteken iets voor een ander.

Verboden voor klanten, wij houden van fans leest makkelijk weg en heeft een aantal video’s als aanvulling. Je krijgt een kijkje achter de schermen van andere bedrijven, zoals: Jumbo, Hema en Bavaria. Deze gepassioneerde ondernemers denken anders. Ze zijn overtuigd van de kracht van hun eigen medewerkers. Geloven in je eigen bedrijf; Positief – Passie – Persoonlijk.

8,5

Annemarie Gerbrandy

Journalist/tekstschrijver bij Klare Taal

Dit boek heb ik aangeschaft omdat de titel mij nieuwsgierig maakte. Waarom geen klanten maar fans? Hoe bereik je dat en welke rol spelen de drie B’s Beleving, Betekenis en Bevlogenheid daarin?

De auteurs stellen met het boek de nieuwste inzichten te geven over beleving, betekenis en bevlogenheid. De vraag is of dat waar is. Prettig is wel om de theorie op een rij te hebben. Vooral het hoofdstuk over het verbinden van de drie B’s biedt interessante inzichten.

Ik heb het boek met plezier gelezen. Vooral de verhalen van bekende ondernemers en persoonlijkheden waren inspirerend. Praktijkvoorbeelden doen het altijd goed, zeker wanneer je met de inhoud in de praktijk aan de slag gaat. Leuk extraatje zijn de video’s die de tekst ondersteunen.

Het boek richt zich vooral op ondernemers en managers van bedrijven en organisaties. Zzp’ers zullen zich er minder in herkennen. Terwijl deze groep op de arbeidsmarkt juist groeiende is. Dat zie ik toch als een gemiste kans.

7,5

19 augustus 2014 | Wendy Reijnhoudt

Een bedrijf starten en vooral veel geld willen verdienen is geen succesvolle motivatie meer tegenwoordig. Klanten zien als noodzakelijk kwaad evenmin. De graaicultuur is verleden tijd. En veel bedrijven maken de stap in het nieuwe tijdperk van waarde creëren. Niet voor eigen gewin, maar voor de klant, de werknemers en de wereld. Door deze toegevoegde waarde veranderen klanten in fans. Van Wingeren en Schuurmans geloven namelijk dat organisaties en merken met fans zich onderscheiden door Beleving, Betekenis en Bevlogenheid.

Bij beleving draait het om passie, want door het leveren van service krijg je klanten. Door passie krijg je fans. Praktijkvoorbeelden als een ‘niet koop-zondag’ illustreren deze constatering. Door de verkoop uit de doelstelling te halen en de volle aandacht op de klanten en toepassing van de producten te houden, wordt een onvergetelijke ervaring gecreëerd. Deze ondernemingen weten waar ze echt in doen, weten wow momenten te creëren, delen hun passie en zijn bovenal gastvrij.

Wist je dat we tegenwoordig in een betekeniseconomie leven? De focus is verschoven van vermaken naar verrijken, van meer naar beter. En dat vind ik erg mooi, want klantvriendelijkheid wordt naar het volgende niveau getild: klantbetekenis. Ondernemers die deze filosofie uitvoeren (nee, niet alleen aanhangen, het gaat om actie) weten dat het welzijn en de behoefte van de klant centraal staan, en niet het aanbod van de onderneming. Zij denken met het oog op de lange termijn, en houden het belang van medewerkers, hun organisatie en de samenleving in het oog.

De laatste B van bevlogenheid spreekt mij het meeste aan, omdat ik mezelf hierin herken. Als je enthousiast bent en achter je bedrijf staat breng je dat authentiek over aan je klanten. Het is belangrijk voor ondernemers en organisaties een omgeving te creëren waar bevlogenheid mogelijk is. Balans is hierbij het sleutelwoord, want taakeisen (energienemers) en energiebronnen moeten op elkaar zijn afgestemd om het beste in werknemers naar boven te brengen. In cijfers weergegeven: een organisatie met veel bevlogen werknemers heeft 12% meer tevreden klanten dan een organisatie met niet of gemiddeld bevlogen werknemers. Vergeet je interne klant, je personeel dus niet!

Het verbinden van deze drie ‘B’'s kan een uitdaging zijn. Klanten zijn kritischer geworden, en laten zich het geld niet uit de zak kletsen door ondernemingen die iets heel anders doen dan waarvoor ze zeggen te staan. Hierin is een rol weggelegd voor de leidinggevenden, want dienend leiderschap maakt weer een opmars. Dienstbaarheid aan medewerkers, klanten en de gemeenschap staan centraal. Daarbij moeten de medewerkers ook de ruimte krijgen dit dienende leiderschap volledig te ondersteunen. Mijn favoriete fragment: ‘Mensen moeten de ruimte voelen om de 'regels' te overtreden.’ Want het draait om de klant, en niet om de regels, en zo hoort het!

Maar dan de hamvraag, waarom fans in plaats van klanten? Omdat fans jouw onderneming letterlijk supporten. Zij zijn loyaal en daardoor minder prijsgevoelig. Zij bevelen je aan in hun kring, en zullen je ook verdedigen als je een fout maakt. Dat is toch waar ondernemers naar op zoek zijn?

Ik ben erg blij dat dit boek mij werd aangeraden. Vanaf mijn veertiende werk ik met klanten, en let ik ook altijd extra op hoe ik in winkels en restaurants wordt geholpen. De praktijk voorbeelden die worden gegeven om goede service en meedenken met de klant te onderstrepen zijn herkenbaar, en toveren direct een glimlach op mijn gezicht. Daarnaast wordt de lezer extra geprikkeld door de toevoeging van inspirerende YouTube-clips en mooie interviews met topondernemers.

Kortom: Bereid je voor op een motivatie boost, gevolgd door de drive deze nieuwe manier van denken meteen toe te passen.

11 augustus 2014 | Yousri Mandour

Merken en organisaties die fans hebben, onderscheiden zich door Beleving, Betekenis en Bevlogenheid. Niet één, maar alle drie de B’s maken samen het verschil. Met het leveren van kwalitatief goede producten of diensten gaat u het anno 2014 niet langer redden.

Het draait om het vervullen van de onderliggende behoeften van klanten. Zo betogen Jessica van Wingerden en Wim Schuurmans op de eerste pagina van hun boek met de inspirerende titel Verboden voor klanten, wij houden van fans. De auteurs willen zelf het liefst vaker fan worden van merken en organisaties, en besloten daarom hun eigen passie voor dit vakgebied op papier toe te vertrouwen.

Het boek staat boordevol lessons learned vanuit de praktijk, gebaseerd op interviews met o.a. Jos Burgers, Aad Ouborg, Arko van Brakel, Michiel Muller en Hennie van der Most. Hieruit destilleren de auteurs de inzichten over de in het boek centraal staande thema’s Beleving, Betekenis en Bevlogenheid. Organisaties die het verschil maken in beleving weten waar ze echt in doen, creëren wow-momenten, delen hun passie, zijn gastvrij, hebben oog voor details en denken vooral anders. Organisaties die het verschil maken in betekenis doen er toe voor de ander, voegen bewust waarde toe, denken en handelen op lange termijn met effect op medewerkers, organisatie en samenleving. Organisaties die zich onderscheiden in bevlogenheid hebben oog voor balans tussen wat energie vraagt en geeft in het werk.

Vervolgens is het zaak de drie B’s met elkaar te verbinden. Dit begint met het hogere doel centraal stellen, waarbij het leiderschap in de organisatie gericht moet worden op de klant. Hierbij heb je als leider een belangrijke rol in het inspireren van medewerkers, waarbij je ruimte biedt aan professionals. Tot slot geven Van Wingerden en Schuurmans enkele handvatten hoe fans te creëren en verwachtingen te overtreffen.

Ben ik na het lezen zelf fan geworden van het boek? In beperkte mate. Waar ik zelf de meeste energie van kreeg was de toegankelijkheid van het boek. Zowel de vlotte schrijfstijl als de frisse vormgeving geven je echt zin om verder in het boek te lezen. Ook verfrissend vind ik de optimistische, positieve inhoud van het boek, we worden dagelijks al met genoeg ‘zuur’ geconfronteerd. Ook de filmpjes op de bijbehorende website zijn een leuke aanvulling op het boek. Een ander pluspunt van het boek bestaat wat mij betreft uit de praktijkverhalen en de brede waaier aan verschillende managementinzichten en stromingen van de afgelopen jaren die in vogelvlucht kort de revue passeren: de belevenis economie, de Net Promotor Score, de Gouden Cirkel van Simon Sinek, etc.

En in dat pluspunt zit nu precies ook hetgeen wat bij mij na afloop toch een klein beetje teleurstelde. Veel onderwerpen worden door de auteurs kort aangestipt, waarbij leuke en vlotte voorbeelden worden aangehaald. Maar dan haasten de auteurs zich al heel snel weer naar het volgende onderwerp. Dit houdt lekker de vaart in het boek, maar leidt er ook toe dat je als lezer niet echt nieuwe inzichten opdoet. Maar laat ik nu zelf niet te zuur doen, als je dit boek leest om inspiratie op te doen (of dit aan een relatie te bieden), is het een uitstekende keuze. Het antwoord op de vraag wat u vanaf morgen concreet anders moet doen om meer fans voor uw eigen organisatie te kweken, blijft voor mij echter wat onbeantwoord. Maar wat mij betreft is dit voor de auteurs dan ook een prachtige uitdaging om juist dit onderwerp nader te belichten in een wat diepgaander vervolgboek over het creëren van fans.