6 juli 2016 | Jeanine Dijkhuis

Soms is het een voordeel als je een boek twee jaar na verschijning pas leest. Het geschrevene blijkt allemaal namelijk echt te gebeuren. Auteurs Sander Klous en Nart Wielaard schetsen de economische kansen en maatschappelijke effecten van big data.

Plezierig is, dat zij erkennen dat de hype en het opportunisme voorbij zijn en dat we met verzamelde data gewoon nu aan de slag kunnen. In essentie is de gehele economie geënt op behoeften van de klant. Des te beter de behoeften in beeld zijn, des te groter de kans op afnemers. Daar verandert data niet zoveel aan. Om data te benutten moet je nog steeds weten welke vragen te stellen en is het van het grootste belang dat we het verschil tussen correlatie en causaliteit niet uit het oog verliezen.

‘Wij zijn big data’ is een toegankelijk boek over data en zeer vlot leesbaar. Niet te verwarren met praktisch. Het is een beschrijvend boek, helaas niet erg vernieuwend. Toch heeft het een eigen plekje veroverd tussen de methodische boeken voor data scientists en (veelal Amerikaanse) boeken vol futuristische afstandelijkheid en bangmakerij over het thema. Dit laagdrempelige boek kan de massa dienen. Bijvoorbeeld geschikt voor beginnende economiestudenten en voor marketeers die nog niet dagelijks de data driven discipline uitoefenen.

Met als belangrijkste les voor marketeers; undress for succes. Oftewel, laat zien wie je bent zonder marketingpoeha; dat is de enige manier om het vertrouwen te krijgen van je klanten. Laat de klant, cliënt, burger, patiënt meekijken in de keuken en wees transparant. Dat is de manier waarop de informatiesamenleving tot een nieuwe mooie wereld kan leiden, zonder te veel macht voor enkele, individuele partijen.

Wij zijn Big Data
6 juli 2016 | Jeanine Dijkhuis

Soms is het een voordeel als je een boek twee jaar na verschijning pas leest. Het geschrevene blijkt allemaal namelijk echt te gebeuren. Auteurs Sander Klous en Nart Wielaard schetsen de economische kansen en maatschappelijke effecten van big data. Plezierig is, dat zij erkennen dat de hype en het opportunisme voorbij zijn en dat we met verzamelde data gewoon nu aan de slag kunnen. In essentie is de gehele economie geënt op behoeften van de klant. Des te beter de behoeften in beeld zijn, des te groter de kans op afnemers. Daar verandert data niet zoveel aan. Om data te benutten moet je nog steeds weten welke vragen te stellen en is het van het grootste belang dat we het verschil tussen correlatie en causaliteit niet uit het oog verliezen.

11 maart 2015 | Peter van der Wel

Als futuroloog en voormalig directeur van het Platform voor de Informatiesamenleving is een boek met titel Wij Zijn BIG DATA en met als ondertitel ‘de toekomst van de informatiesamenleving’ natuurlijk een uitdaging om te lezen. Maken de auteurs (Sander Klaus en Nart Wielaard) deze uitdaging waar? Geven zij een goed beeld van de toekomst van de Informatiesamenleving? En zijn WIJ Big Data? Het antwoord is JA. Hoewel er natuurlijk altijd wel het een en ander is aan te merken op titel en inhoud is het boek een uitstekende inleiding over dit heel actuele verschijnsel.

Wie een goede niet-technische inleiding zoekt over het verschijnsel Big Data en dan vooral in de (mogelijke) maatschappelijke gevolgen daarvan, heeft met het boek ‘Wij zijn Big Data’ met als ondertitel – ‘de toekomst van de informatiesamenleving’ het juiste boek in handen. In eenvoudige taal en gelardeerd met talloze mooie voorbeelden schetsen de auteurs Sander Klaus (hoogleraar Big Data aan de Universiteit van Amsterdam) en Nart Wielaard (journalist en adviseur) de ontwikkelingen rond Big Data.

Ze gaan daarbij vooral in op de maatschappelijke vragen die deze ontwikkeling oproept. Vragen rondom rechtspraak, ethiek, de gewenste vormgeving van het onderwijs, de gezondheidszorg en de overheid en vragen over de mogelijke directe gevolgen voor ons gewone burgers. Ze maken inderdaad aannemelijk dat wijzelf Big Data zijn. Of misschien zou het beter andersom zijn: Big Data dat zijn wij. Big Data gaat over de digitale sporen die wij overal achterlaten en de conclusies die je daar tegenwoordig met slimme algoritmen en snelle computers uit kunt trekken.

Na enkele algemene hoofdstukken, waarin de auteurs eerst in begrijpelijke taal de ontwikkelingen op dit gebied beschrijven, gaat het al snel de diepte in. Het gaat dan om soms heel filosofische vragen als ‘kan de technologie de oplossing bieden voor de problemen die de technologie zelf veroorzaakt?’ Willen we wel ‘gekend’ worden als mens? Willen we wel ‘onzichtbaar’ gestuurd worden door dataprikkels? De auteurs behandelen ook de mogelijke schaduwzijden van Big Data. Komen we niet in een wereld met ‘onzichtbaar’ prikkeldraad , waarin we nauwelijks zelf nog keuzes hebben?

Enige minpuntjes zijn er ook. De vele voorbeelden maken het boek niet alleen heel goed leesbaar maar waarschijnlijk ook wel weer snel gedateerd. En hoofdstuktitels als ‘De vraag is belangrijker dan het antwoord’ zeggen niet zo heel veel. Bijvoorbeeld dat dit hoofdstuk gaat over het onderwijs. De inhoudsopgave van het boek geeft door de vage titels niet meteen een beeld van de opbouw van het boek, of van de onderwerpen die in het boek aan bod komen. Dat geldt ook voor de tussentitels binnen de hoofdstukken. Sterker nog: in sommige hoofdstukken raakte ik af en toe een beetje de weg kwijt. Waar gaat het hier nu eigenlijk echt over? Hier wreekt zich wellicht dat de auteurs een heel brede beschrijving willen geven van het veld.

Maar mijn opmerking in het begin blijft overeind. Al met al vormt dit boek een goede en actuele inleiding van een ingewikkeld onderwerp, geschikt voor de (echte) leek.

Wij zijn Big Data
11 maart 2015 | Peter van der Wel

Als futuroloog en voormalig directeur van het Platform voor de Informatiesamenleving is een boek met titel Wij Zijn BIG DATA en met als ondertitel ‘de toekomst van de informatiesamenleving’ natuurlijk een uitdaging om te lezen. Maken de auteurs (Sander Klaus en Nart Wielaard) deze uitdaging waar? Geven zij een goed beeld van de toekomst van de Informatiesamenleving? En zijn WIJ Big Data? Het antwoord is JA. Hoewel er natuurlijk altijd wel het een en ander is aan te merken op titel en inhoud is het boek een uitstekende inleiding over dit heel actuele verschijnsel. Wie een goede niet-technische inleiding zoekt over het verschijnsel Big Data en dan vooral in de (mogelijke) maatschappelijke gevolgen daarvan, heeft met het boek ‘Wij zijn Big Data’ met als ondertitel – ‘de toekomst van de informatiesamenleving’ het juiste boek in handen. In eenvoudige taal en gelardeerd met talloze mooie voorbeelden schetsen de auteurs Sander Klaus (hoogleraar Big Data aan de Universiteit van Amsterdam) en Nart Wielaard (journalist en adviseur) de ontwikkelingen rond Big Data.