Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen. Door de Brexit kan de levering van Engelse boeken vertraging oplopen.
Breng uw verhaal crossmediaal
6 oktober 2009 | Nienke van Oeveren

Google even op ‘Basisboek crossmedia concepting’ en u ziet wat de auteurs met crossmedia bedoelen. Websites over het boek, recensies, een toelichting van de auteurs in blogs en tweets van crossmediaboek. De boodschap is: dit is het eerste boek over het maken van een crossmediaal concept en het loopt als een trein. In Basisboek crossmedia concepting beschrijven Indira Reynaert en Daphne Dijkerman wat crossmedia inhoudt en hoe je hiervoor een concept maakt met een opdrachtgever.

Staan de gebruikte media op zich of laat u de verschillende media elkaar aanvullen? De kern van Basisboek crossmedia concepting is het verschil tussen een autonoom en afhankelijk concept. In het eerste geval voegen de verschillende boodschappen afzonderlijk iets toe aan de totaalbeleving, bij een afhankelijk concept verwijs je naar een ander medium om gebruik te maken van de kwaliteiten daarvan.

Een sprekend voorbeeld van het gebruik van een afhankelijk crossmediaal concept is dat van de Burendagcampagne van Douwe Egberts. Deelnemers kunnen op de burendag bij elkaar op de koffie gaan, en op een website kunt u aangeven dat koffiedrinkers welkom zijn. Naast de websites burendag.nl en de.nl brengt Douwe Egberts de actie ook onder de aandacht via televisiespotjes, posters en koffieverpakkingen.

Uiteraard bevat dit boek verschillende voorbeelden van de inzet van crossmedia, verduidelijkt met illustraties van websites. Daarnaast zijn er tweets opgenomen uit de discussies rond crossmedia op Twitter. Dit maakt het theoretische gedeelte aantrekkelijk. Ondanks de checklists aan het einde van elk hoofdstuk, komt de praktijk pas in het laatste deel aan bod. Dit bevat namelijk een praktische beschrijving van het maken van een crossmediaal concept voor een opdrachtgever.

Overzichtelijk beschrijven Reynaert en Dijkerman hoe je een crossmediaal concept ontwikkelt in samenwerking met je opdrachtgever. Hoewel veel professionals ervaring zullen hebben met bijvoorbeeld het feonomeen briefen, SWOT-analyses maken en doelstellingen formuleren, is het prettig om het hele traject op een rij te hebben. Uit de tips tussendoor blijkt ook de ervaring van de auteurs, zodat u niet dezelfde fouten hoeft te maken. Helaas geven de auteurs geen overzicht van eigenschappen per medium, het blijft bij een enkele opmerking hier en daar.

Voor studenten, de doelgroep van dit boek, is het praktische gedeelte erg waardevol. Tegelijkertijd zal het voor hen niet meer dan logisch zijn om verschillende media naast elkaar te gebruiken. Wat dat betreft is het boek vooral nuttig voor de marketeer (of docent) die hier nog aan moet wennen.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden