22 september 2014 | Daniëlle de Jonge

‘Sales is Sexy’. Zo’n titel trekt natuurlijk de aandacht. En als salesexpert maakt het me meteen nieuwsgierig naar de inhoud. Want ja: sales is sexy. Als je het goed aanpakt ben je onderscheidend, weten klanten je te waarderen en vaar je wel bij het zakelijk succes.

Dit boek van Lucinda Douglas en Jan-Willem Seip is expliciet geschreven voor vrouwen in de sales. Zijn die zo anders dan? Ja, zowel in positieve (veel empathie) als minder positieve (te bescheiden) zin. Heel herkenbaar. Want ik zie geregeld vrouwen in mijn workshops en trainingen die sales zonder meer (bijna) in de vingers hebben en er nog net niet voldoende uit halen. Tijd dus om daar wat aan te doen.

Het boek gaat uiteraard in op de typische ‘persoonlijkheidskwaaltjes’ waar vrouwen soms last van hebben. Het gevoel van ‘je kunt het!’ en ‘ga ervoor!’ komt meermaals naar voren. Onder meer in het hoofdstuk waarin onzekerheid wordt besproken. Grappig onderdeel: tips over hoe om te gaan met mannelijke klanten. Ideaal voor diegenen die dat extra zetje nodig hebben. Tegelijkertijd kan het voor de salesvrouwen met volop zelfvertrouwen en verkoopervaring wat basic overkomen. Interessant is de brede indeling van het boek. Nagenoeg elk aspect uit het salesproces komt aan bod. Van klanten zoeken en het nut van netwerken tot bij de klant aan tafel zitten en onderhandelen. Deze vrij uitgebreide uiteenzetting geeft nieuwkomers in het verkoopvak een compleet beeld van wat er komt kijken bij sales. En niet alleen wat, ook staan er tal van tips in over hoe het aan te pakken. Naast die sales skills gaan de auteurs in op de persoonlijke kant van het verhaal. Positionering om te beginnen. Wie ben je, waar ligt je kracht en hoe kun je dat benutten in het werk. Wat natuurlijk in een boek voor vrouwen niet ontbreekt is een hoofdstuk over uitstraling. Wat trekt u wel en niet aan, hoe zit het nou met make-up en accessoires bij een professionele indruk en welke auto kiest u? Een keur aan adviezen en leuke weetjes komt voorbij. Afsluitend is er een hoofdstuk over het vieren van successen. Een absolute must als u het mij vraagt, want dat leidt vaak tot meer succes. De welbekende flow waar u in terecht kunt komen.

De interviews met zeer diverse vrouwen geven elk hoofdstuk meer kleur. Praktijkervaringen en tips van anderen doen het immers altijd goed. Leerzaam en leuk om te lezen. Deze aanvulling maakt het boek tot een uitstekende basis voor iedereen die in het salesvak stapt. De enthousiasmerende schrijfstijl zorgt er bovendien voor dat u het boek met plezier uitleest.

17 september 2014 | Willy Sietsma

‘Sales is sexy’ van Lucinda Douglas en Jan-Willem Seip geeft mij de handvatten die ik nodig heb om als vrouwelijke ondernemer mijn ‘mannetje’ te staan. Maar wel te blijven handelen vanuit mijn vrouwelijke kracht. Het neemt u mee in het verkoopproces en laat de verschillen tussen mannen en vrouwen zien. Met de genoemde tips, zowel in het boek als vanuit de interviews, kunt u meteen aan de slag.

Het boek ‘Sales is sexy’ van Lucinda Douglas en Jan-Willem Seip toont aan dat vrouwen wel degelijk kunnen verkopen. Sales is niet alleen ‘iets voor hanige en opdringerige mannen, of foute types die hun klanten zo snel mogelijk zo veel geld uit de zaken willen kloppen.’ Nee, we doen het onbewust al elke dag. Vrouwen zijn zelfs geboren verkopers.

Anders dan andere salesboeken, die vaak meer gericht zijn op de mannelijke manier van verkopen, wordt hier ook rekening gehouden met de vrouwelijke insteek. Dat maakt het boek heel herkenbaar. Regelmatig worden de verschillen genoemd en hoe daar mee om te gaan. Het is ook praktisch, want met behulp van oefeningen kan het geleerde direct in praktijk kan worden gebracht.

Seip en Douglas nemen hele verkoopproces onder de loep, en ieder hoofdstuk bevat logische op elkaar volgende stappen. De auteurs benadrukken het belang van een goede basis, namelijk: wie is de ondernemer en hoe positioneert zij zich? Dit is de sleutel tot succes. Vaak wordt dit onderdeel vergeten.

Daarom nemen de auteurs van ‘Sales is sexy’ de gouden cirkel van Simon Sinek als uitgangspunt. Daarin wordt je onderscheidend vermogen bepaald door het ‘waarom’ je doet wat je doet en verkoopt wat je verkoopt. En de inspiratie die hieruit voortkomt.

De volgende fase van het verkoopproces is het aanboren van de markt: het vinden van klanten (offline en online), het verkopen met al zijn facetten en het onderhandelen. In het laatste zitten grote verschillen tussen mannen en vrouwen. Het hoofdstuk geeft veel tips over wat wel en wat niet te doen bij onderhandelen met mannen, maar óók met vrouwen. Het wordt pas lastig als je allebei hetzelfde spelletje speelt.

Sterk vind ik dat de auteurs een hoofdstuk besteden aan onzekerheid, aan het geloven in jezelf en je product. Onzekerheid is namelijk een enorme belemmerende factor voor veel vrouwen. Ik ervaar dat zelf en hoor het regelmatig bij collega-ondernemers. Met behulp van het boek pakt u de mythes aan en durft u een goede prijs te bepalen.

Maar het gaat verder. In het boek wordt benadrukt dat uw kleding, accessoires en zelfs auto moeten passen bij wie u bent en wat u wilt uitstralen. U kunt maar een keer een eerste indruk maken. De handige tips van de auteurs helpen hierbij.

Verspreid door het boek staat uitspraken vanuit interviews met succesvolle vrouwelijke ondernemers. Zij geven tips geven of inzichten vanuit de praktijk. Deze uitspraken zijn een waardevolle aanvulling op de tekst van het boek. Het is wel jammer dat ze tussen de teksten geplaatst staan en niet meer gecentreerd. Het leidt af van de hoofdtekst.

De titel ‘Sales is sexy’ heeft een prikkelende werking, waardoor u al snel wordt verleid het boek door te kijken. Eenmaal lezend wordt u al snel door de makkelijke schrijfstijl en de inhoud gegrepen. Is Sales sexy? Ik ben overtuigd.

Lucinda Douglas, Jan-Willem Seip
Sales is sexy