Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Winnen met kunstmatige intelligentie - 'Helpt om niet verrast te worden'
2 april 2020 | Thomas Cech

Het nieuwste boek van Willem Peter de Ridder, Winnen met kunstmatige intelligentie, beschrijft de stand van zaken rondom kunstmatige intelligentie (k.i.). Na het lezen van het boek ben je op hoofdlijnen bij op de relevante terreinen die k.i. beïnvloedt.

Wil je als organisatie voorop lopen, dan is dit boek een aanrader, want de markt is nog maar mondjesmaat bezig met ki, zeker in Nederland en Europa. Wanneer je als management aan de slag gaat met strategievorming of scenarioplanning, dan is dit boek een must read. Het is niet te dik, hettaalgebruik is eenvoudig en toegankelijk. Bovendien heb je geen voorkennis van het onderwerp nodig.

In acht hoofdstukken beschrijft de auteur in vogelvlucht de domeinen die k.i. gaat beïnvloeden en/of al beïnvloedt. Onderwerpen die aan bod komen zijn bijvoorbeeld: de verschillende vormen van kunstmatige intelligentie: k.i., machine learning en deep learning. Dit wordt (gelukkig) weergegeven in een overzichtelijk schema met praktische voorbeelden, want dit is het enige lastige deel van het boek.

Vervolghoofdstukken bespreken op welke wijze organisaties k.i. kunnen inzetten in businessmodellen en bedrijfsprocessen. Denk aan marketing, sales, productie en logistiek. Er wordt uitgelegd op welke wijze een organisatie datagedreven kan  worden. Tevens geeft De Riddereen handig model van Gartner waarmee een organisatie kan vaststellen hoever ze is op het gebied van k.i.. Voorzichtig kijkt De Ridder ervooruitnaar wat k.i. betekent voor banen, het onderwijs en werk in de breedte. Ook ethiek en k.i. komt uiteraard aan bod.

De Ridder eindigt zijn boek met een beschouwing van de manier waarop andere werelddelen met k.i. omgaan en wat wij in Europa wezenlijk anders doen. De auteur concludeert dat we in Europa achterlopen qua technologie, maar op het vlak van sociale en ethische kwesties gedegen te werk gaan. Nederland heeft een goed klimaat om grote stappen te zetten met k.i.. In het laatste hoofdstuk beschrijft hij hoe je als organisatie kunt starten met implementeren van k.i., de roadmap. Waarbij afsluitend wordt opgemerkt dat strategisch en integraal aan de slag gaan met k.i. noodzakelijk is en de verantwoording is van de top van de organisatie. Zelfs de Raad van Commissarissen moet hierin de juiste proactieve stappen zetten. De auteur maakt zich op dat vlak zorgen en presenteert een aantal vragen die de RvC kan gebruiken richting de Raad van Bestuur, ten einde de juiste stappen te zetten met k.i..

Al met al is Winnen met kunstmatige intelligentie een prettig geschreven boek. Ik heb eens een workshop van de heer de Ridder mogen bijwonen en ik heb hem ervaren als een expert, die bescheiden en met gepaste reserveringen zijn kennis deelt. Zo ook in dit boek. Dat is prettig bij een onderwerp als dit, waarin nog veel onontgonnen terrein is.

Het boek wordt helaas niet ondersteund met uitgebreide modellen, overzichten en tabellen. Aan de andere kant blijft het boek hierdoor goed leesbaar. Het boek is geschreven vanuit organisatorisch perspectief. Het geeft een handig overzicht in de huidige stand van zaken op de verschillende aspecten van k.i..

Voor iedereen die nog niet thuis is in deze wereld en op laagdrempelige manier wil instappen is dit een perfect boek. Dit boek helpt je om niet verrast te worden en een gewaarschuwd mens te zijn. Een waardevol boek, dat het lezen waard is.

Thomas Cech is expert in het verhogen van resultaat en trainer bij www.salesimprovementgroup.com


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden