Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
26 juli 2012 | Arjan Vermeulen

De kaft van het boek en de titel 'Boem! Voort!' van Wim Kweekel ogen als een tienerboek. Dit managementboek is geschreven in een romanvorm en gaat over de hoofdpunten waar een organisatie aan moet voldoen om te bestaan. De ondertitel luidt 'Een businessroman over resultaatgericht veranderen'. Toch zie ik weinig praktische invulling in het boek met betrekking tot het onderwerp veranderen of resultaatgericht veranderen. Dit boek zal dan ook niet direct bruikbaar zijn voor de praktijk en is vooral aan te raden voor beginnende lezers die op zoek zijn naar de benodigde lijnen om leiding te geven aan een organisatie.

Het boek 'Boem! Voort!' van Wim Kweekel bespreekt de belangrijkste punten op hoog niveau en gaat soms niet diep genoeg in op de alledaagse dilemma's die bij de te nemen stappen horen. Oftewel hoe je in de praktijk werkelijk verder komt en invulling moet geven aan veranderingen. Het geeft een ruwe schets hoe een organisatie optimaal kan draaien. Voor de lezers die op zoek zijn naar een meer op de praktijk gericht verandermanagementboek zou ik eerder een boek als 'Leiderschap bij verandering' van John Kotter aanraden.

Toch heb ik in de praktijk ervaren dat er behoorlijk veel leidinggevenden en managers zijn die onbekend zijn met de hoofdpunten die gevolgd dienen te worden in een organisatie. 'Boem! Voort!' kan dan ook voor deze groep mensen een eerste stap zijn naar de gewenste verandering door middel van bewustwording. De vorm van een roman zal ook meehelpen deze groep makkelijker te benaderen.

De hoofdpunten van dit boek zijn duidelijk en kort samengevat in acht punten.
1. Ondernemen Het doel van een onderneming is het rendabel zoeken, vinden en behouden van klanten. Nagaan waar klanten behoefte aan hebben, hierop gebaseerde doelstellingen maken en een manager aanstellen die een kopieerbare dienstverlening uitwerkt en realiseert.
2. Managen Zorgen voor een bedrijfssysteem dat het mogelijk maakt om leads te genereren, deze omzetten in opdrachten om de afgesproken producten en diensten te realiseren.
3. Financiën Ervoor zorgen dat financieel alles op de juiste manier gebeurt, zodat uiteindelijk winst wordt gemaakt en de continuïteit wordt gewaarborgd.
4. Toegevoegde waarde Mensen nemen voor 95% besluiten op emotionele gronden. Emotionele factoren kunnen sterk worden beïnvloed door expliciet aandacht te besteden aan:

Fysieke verschijningsvorm Is het in orde en ziet het er aantrekkelijk uit?
Betrouwbaarheid Afspraken nakomen, dezelfde kwaliteit leveren.
Respons Tijd en snelheid van de reactie.
Zorgzaamheid Zijn de medewerkers bekwaam, taakvolwassen en beleefd?
Inlevingsvermogen Het vermogen van medewerkers om begrip te hebben.

5. Medewerkers De juiste medewerkers aantrekken, deze op de juiste manier opleiden en zorgen dat zij hun werk juist doen.

De vier essentiële rollen in een organisatie zijn:

De uitvoerder zorgt gestaag voor de uitvoering van de werkzaamheden. Hij weet van de hoed en de rand en leeft vooral voor de werkzaamheden die vandaag moeten gebeuren. Dit is een doelgericht persoon met voorkeuren voor extravert en denken.

De manager werkt systematisch, plant de dingen die gebeuren moeten en zorgt voor orde, waarbij hij alles van tevoren bedenkt en uitwerkt. Dit is een procedureel persoon met voorkeuren voor introvert en denken.

De relatiebeheerder onderhoudt relaties met klanten en die ook zorgt voor de samenwerking tussen mensen onderling. Dit is een sociaal persoon met voorkeuren voor introvert en voelen.

De ondernemer ziet de kansen en aanvoelt wat er in de markt gebeurt. Hij is vooral degene die nut en noodzaak inziet en wat de toegevoegde waarde is voor de klant. De ondernemer is toekomstgericht. Dit is een principieel persoon met voorkeuren voor extravert en voelen.

6. Realiseren van de dienstverlening Op een zodanige manier dat klanten de toegevoegde waarde ervaren en klant blijven. Bij elke rol in een organisatie horen uniforme werkprocessen en gedragsregels. Dit zorgt ervoor dat klanten steeds dezelfde kwaliteiten krijgen.
7. Verkoop Omzetten van leads in opdrachten.
8. Leadgeneratie Het genereren van zinvolle koopsignalen.

Kortom, 'Boem! Voort!' is niet de heilige graal van managementland maar ook zeker geen boek om af te schrijven. Door de romanvorm kan de groep slecht ingelezen managers en leidinggevenden worden overgehaald om de grote lijnen te herkennen en verder te onderzoeken.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden