Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Vernieuwen met Vereniging 3.0 - Maakt urgentie van verandering duidelijk
7 november 2019 | Rob Geleijnse

Marketing is binnen verenigingen een hot topic. Door de toenemende individualisering ligt het klassieke businessmodel van verenigingen onder vuur en is verandering noodzakelijk om te kunnen overleven.

In de literatuur is er echter nog weinig aandacht voor deze groeiende marketingniche. Sterker nog: Vernieuwen met Vereniging 3.0 van auteur Ivan Pouwels is het eerste boek in zijn soort.

Pouwels is ruim tien jaar werkzaam binnen de verenigingswereld en is een van de grondleggers van het Vereniging 3.0-model. Dit model moet verenigingen een antwoord helpen vinden op de veranderende wereld en de uitdagingen die dat geeft. Vergrijzing, individualisering en de veranderende rol van de overheid zorgen ervoor dat verenigingen steeds meer na moeten denken over de toegevoegde waarde die zij leveren binnen en buiten het lidmaatschap.

Het Vereniging 3.0-model gaat er in de kern gaat vanuit dat grote professionele verenigingen af moeten stappen van het traditionele lidmaatschapsmodel en zich gaan profileren als branche-innovators met een businessmodel dat steeds meer drijft op inkomsten uit producten en diensten. In het boek neemt de auteur de lezer in dertien goed te behappen hoofdstukken mee door die strategische transitie. Pouwels slaat daarbij geen essentiële zaken over en diept de voor verenigingen unieke elementen goed uit. Zo staat hij lang stil bij de positie die verenigingen innemen in de samenleving, het governancemodel, de inrichting van het verenigingsbureau en de financiering van innovatie en vooruitgang. Dit alles wordt op prettige wijze gelardeerd met veel modellen en praktijkvoorbeelden van bekende verenigingen die al met het model aan de slag zijn. Dat maakt het een inspirerend en in korte tijd te lezen boek.

In Vernieuwen met Vereniging 3.0 staat het thema innovatie van het businessmodel centraal. Het boek behandelt dat thema op een hoog strategisch niveau. En dat is nou net waar de schoen een beetje wringt. Pouwels zet die strategische lijnen prima uit, maar laat de kans liggen om de operationele implementatie te bespreken. Het boek roept dan ook regelmatig de vraag op hoe de door de auteur beschreven richting in de praktijk moet worden gebracht. En dat is een gemiste kans, omdat juist bij veel verenigingen het marktdenken nog in de kinderschoenen staat en de handvatten voor de implementatie van dat denken node worden gemist.

Toch is dit boek het lezen waard. Vernieuwen met Vereniging 3.0 maakt de urgentie van verandering meer dan duidelijk en geeft de verenigingsmarketeer en -manager een mooi startpunt voor het inzetten van de transitie naar een duurzaam en toekomstbestendig businessmodel. Vooral voor degenen die binnen de vereniging die transitie gestalte moeten geven, is dit een nuttig boek. Voor de operationele marketeer op NIMA A of B-niveau is het echter niet praktisch genoeg.

Rob Geleijnse (1980) is verenigingsmarketeer met ruim vijftien jaar ervaring. Binnen VBO is hij als manager van de Ledenservice verantwoordelijk voor de marketing, sales en dienstverlening van de vereniging. Daarnaast is hij als bestuurder actief bij een tweetal stichtingen.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden