Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Virtual Reality: De Technologie die Onze Werkelijkheid Transformeert

Virtual reality (VR) is een baanbrekende technologie die gebruikers volledig onderdompelt in een computergegenereerde omgeving, meestal via een headset. VR creëert een immersieve ervaring waarbij gebruikers zich in een andere werkelijkheid wanen, met mogelijkheden die verder reiken dan ons fysieke bestaan. Van gaming en entertainment tot onderwijs en zakelijke toepassingen – VR verandert fundamenteel hoe we werken, leren en ontspannen.

Carl Boel Jelle Demanet
Virtual reality
Het boek 'Virtual reality' van Carl Boel en Jelle Demanet biedt een uitgebreide verkenning van VR-toepassingen in verschillende sectoren. De auteurs positioneren VR als een kerntechnologie binnen het bredere XR-spectrum en geven inzicht in de evolutie en toekomstperspectieven van deze technologie.
Boek bekijken
€ 24,99
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

De Evolutie van Virtual Reality

VR is geen nieuwe uitvinding – de concepten bestaan al tientallen jaren. Wat wel nieuw is, is de toegankelijkheid en kwaliteit van de technologie. Moderne VR-systemen bieden een niveau van immersie dat voorheen ondenkbaar was, waardoor gebruikers kunnen interacteren met virtuele omgevingen op manieren die steeds natuurlijker aanvoelen.

VR door een zakelijke bril - Een praktische gids
Freek Teunen
In het artikel 'VR door een zakelijke bril - Een praktische gids' wordt uitgelegd hoe VR zich heeft bewezen als een geweldige visualisatie- en communicatietool in verschillende branches. De auteur benadrukt dat VR-trainingen 'booming' zijn, met bedrijven als Walmart, Shell en KLM die de technologie inzetten voor medewerkerstraining in realistische, veilige en controleerbare omgevingen.

VR en Het Metaverse: Een Nieuwe Digitale Dimensie

Virtual reality wordt vaak genoemd als een sleuteltechnologie in de ontwikkeling van het 'metaverse' - een collectieve virtuele ruimte waarin fysieke en digitale realiteiten convergeren. Het concept van het metaverse heeft de afgelopen jaren aanzienlijke aandacht gekregen van tech-giganten en visionairs.

Spotlight: Matthew Ball

Matthew Ball is een vooraanstaande denker en expert op het gebied van het metaverse. Als voormalig global head of strategy voor Amazon Studios heeft hij diepgaand inzicht in hoe virtuele technologieën onze digitale toekomst vormgeven. Zijn essays over het metaverse zijn miljoenen keren gelezen en geciteerd door leiders van Epic Games, Facebook, Tencent en Coinbase.
Matthew Ball
Het metaverse
In Het metaverse analyseert Matthew Ball hoe virtual reality een van de sleuteltechnologieën is die het metaverse mogelijk maken. Ball traceert de evolutie van VR sinds de vroege concepten en schetst hoe deze technologie fundamenteel is voor het creëren van immersieve, gedeelde virtuele werelden waarin economieën, culturen en sociale interacties kunnen floreren.
Boek bekijken
€ 28,99
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Virtual reality stelt ons in staat om te interacteren met een computergesimuleerde omgeving die onmogelijk zou zijn in de fysieke wereld. Het is niet slechts een uitbreiding van bestaande media; het is een fundamenteel nieuwe manier om informatie, ervaringen en menselijke connecties te consumeren en creëren. Uit: Het metaverse

Zakelijke Toepassingen van Virtual Reality

Buiten entertainment heeft VR revolutionaire toepassingen in de zakelijke wereld. Van virtuele vergaderruimtes tot complexe trainingsscenario's – bedrijven ontdekken dat VR kan leiden tot kostenbesparingen, verbeterde efficiëntie en nieuwe manieren om met klanten te communiceren.

VR en zakelijke toepassingen
Bertrand Weegenaar
Het artikel 'VR en zakelijke toepassingen' benadrukt het belang van een sterke businesscase bij VR-projecten. De auteur wijst erop dat VR-implementaties niet eenvoudig zijn en substantiële investeringen van tijd en geld vereisen. Het artikel stelt dat valorisatie-onderzoek cruciaal is om te bepalen of VR-trainingen daadwerkelijk effectiever zijn dan traditionele methoden.
Glen Schrijvers Colin de Melker
In digitale versnelling, veranderen met technologie
In In digitale versnelling, veranderen met technologie beschrijven Colin de Melker en Glen Schrijvers VR-toepassingen in onder meer onderwijs en gezondheidszorg. Ze positioneren VR als een opkomende technologie die organisaties helpt om relevant te blijven door digitale capaciteiten op te bouwen en nieuwe ervaringsmogelijkheden te creëren.
Boek bekijken
€ 18,95
Verwachte levertijd ongeveer 5 werkdagen

De Virtuele Economie

Met de opkomst van VR ontstaat een geheel nieuwe economie waarin digitale goederen, diensten en ervaringen waarde krijgen. Deze 'virtuele economie' heeft haar eigen regels, spelers en verdienmodellen, die soms radicaal verschillen van de traditionele economie.

Spotlight: Dado Van Peteghem

Dado Van Peteghem is Managing Partner bij Duval Union Consulting, waar hij bedrijven begeleidt bij het ontwikkelen van duurzame digitale strategieën. Met zijn expertise in digitale transformatie helpt hij organisaties om kansen te identificeren binnen nieuwe technologische paradigma's zoals virtual reality en de virtuele economie.
Jeremy Denisty Dado Van Peteghem
The Virtual Economy
In The Virtual Economy beschrijven Dado Van Peteghem en Jeremy Denisty hoe virtual reality een van de technologieën is die de immersieve internet-ervaring mogelijk maakt. Ze analyseren hoe VR nieuwe mogelijkheden creëert voor ervaringen, onderwijs en zakelijke toepassingen in een economie die steeds virtueler wordt.
Boek bekijken
€ 34,50
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis

VR in Training en Educatie

Een van de meest veelbelovende toepassingen van VR ligt in het onderwijs en training. Door levensechte simulaties kunnen studenten en professionals vaardigheden oefenen in een veilige omgeving, met instant feedback en zonder echte consequenties bij fouten.

Blended leren ontwerpen - Alles over tools, design en faciliteren
Sibrenne Wagenaar
Het artikel 'Blended leren ontwerpen' bespreekt hoe digitale technologieën zoals VR het leerproces kunnen transformeren. De auteurs benadrukken het belang van doelgerichte toolselectie en gebruikersgerichte ontwerpen. Ze stellen dat VR-leeroplossingen moeten worden afgestemd op de behoeften en digitale vaardigheden van de deelnemers om effectief te zijn.
Het metaverse Bij het ontwerpen van VR-trainingen is het essentieel om te beginnen met de doelgroep, niet met de technologie. Vraag je af: welke benadering past bij jouw deelnemers? Hoe digitaal vaardig zijn ze? Ontwerp geen laptop-cursus voor een doelgroep die vooral in de auto zit. De effectiviteit van VR-oplossingen hangt af van hoe goed ze aansluiten bij de werkelijke behoeften en context van de gebruikers.

Virtual Reality in Fictie en Entertainment

De fascinatie met VR is niet beperkt tot technische of zakelijke toepassingen. In fictie en populaire cultuur heeft VR al decennia een prominente plaats, vaak als spiegel voor onze hoop en angsten over de technologische toekomst.

Pepper Kay
Vuurstorm
In de science-fiction roman Vuurstorm van Pepper Kay worden mensen 'geneuraliseerd' om deel te nemen aan livegames – een extreme vorm van virtual reality waarbij echte mensen worden gebruikt. Deze fictieve verkenning van VR roept ethische vragen op over de grens tussen virtualiteit en werkelijkheid.
Boek bekijken
€ 20,00
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
Gastgevers in Geluk - Een hospitality management roman
Luc van Bussel
Het artikel 'Gastgevers in Geluk' stelt ondanks de opkomst van digitale technologieën als VR en AI dat menselijke interactie onvervangbaar blijft: 'De kracht van een fysieke ontmoeting zal nooit overmeesterd worden door al die wonderbaarlijke digitale mogelijkheden.' Dit perspectief benadrukt dat VR menselijke connectie moet aanvullen, niet vervangen.

Creatieve Toepassingen en Nieuwe Mogelijkheden

VR opent deuren naar creatieve mogelijkheden die voorheen ondenkbaar waren. Van kunstenaars tot architecten – professionals uit diverse vakgebieden ontdekken hoe VR hun expressie- en communicatiemiddelen kan uitbreiden en verrijken.

Jenny Elissen: ‘Met kwantumcreativiteit vind je écht vernieuwende oplossingen’
Peter Spijker
In het artikel 'Jenny Elissen: Met kwantumcreativiteit vind je écht vernieuwende oplossingen' wordt VR-expert Avinash Changa genoemd als iemand die 'met virtual reality de wereld en mensheid wil verbeteren'. Het artikel beschrijft hoe VR kan fungeren als een medium voor kwantumcreativiteit - een onbegrensde 'virtual reality' waarin écht vernieuwende, briljante en strategische oplossingen gevonden kunnen worden.
Wim Kweekel Justus de Bruijn
Digitale trends
In Digitale trends behandelen Wim Kweekel en Justus de Bruijn VR als een van de opkomende digitale trends met grote potentie voor bedrijven. Ze verkennen de verschillen met AR en MR en bespreken hoe VR nieuwe ervaringen en toepassingsmogelijkheden creëert voor training, entertainment en meer.
Boek bekijken
€ 18,95
Verwachte levertijd ongeveer 4 werkdagen

Infinite Possibility: Het Raakvlak van Virtueel en Werkelijk

De grens tussen virtuele en fysieke realiteit wordt steeds vager. In deze convergentiezone ontstaan nieuwe concepten en mogelijkheden die verder gaan dan wat in elk domein afzonderlijk mogelijk zou zijn.

Joseph Pine Kim Korn
Infinite Possibility
In Infinite Possibility presenteren Joseph Pine en Kim Korn een model van acht werelden waarin VR een fundamentele rol speelt als tegenhanger van de fysieke wereld. Hun werk biedt een kader om te begrijpen hoe bedrijven waarde kunnen creëren in het continuüm tussen virtuele en werkelijke ervaringen.
Boek bekijken
€ 20,99
Verwachte levertijd ongeveer 9 werkdagen
Spelen werkt - Maak leren op de werkplek leuker met game-based learning
Het artikel 'Spelen werkt' beschrijft hoe game-based learning, inclusief VR-toepassingen, leren effectiever en plezieriger kan maken. De auteurs stellen dat er een 'dagelijks groeiend gat is tussen hoe we de 'echte' (lees: saaie) wereld ervaren, en de wereld die we kennen uit games' - een kloof die VR kan helpen overbruggen in educatieve contexten.

De Toekomst van VR: Tussen Belofte en Uitdaging

Hoewel VR indrukwekkende vooruitgang heeft geboekt, staan we nog maar aan het begin van wat mogelijk is. Technologische beperkingen zoals bewegingsziekte, hoge kosten en beperkte computing power remmen nog steeds de massale adoptie. Toch wijzen alle trends erop dat VR een steeds centralere plaats zal innemen in hoe we werken, leren en met elkaar omgaan.

Authentieke intelligentie
Bertrand Weegenaar
Het artikel 'Authentieke intelligentie' stelt de vraag of mensen de 'concurrentie' met technologische innovaties zoals VR kunnen winnen. De auteur betoogt dat onze menselijke authenticiteit, creativiteit en vermogen tot het aangaan van echte relaties ons kunnen onderscheiden van technologie, maar erkent ook dat innovaties in AI en VR ons kunnen uitdagen op gebieden waar we ons voorheen uniek waanden.

Conclusie: De Werkelijkheid Verrijken, Niet Vervangen

Virtual reality is meer dan een technologische nieuwigheid – het is een nieuw medium dat onze perceptie van wat mogelijk is uitbreidt. De meest succesvolle VR-implementaties zullen niet streven naar het vervangen van de werkelijkheid, maar naar het verrijken ervan met nieuwe dimensies van ervaring, kennis en connectie.

Terwijl VR steeds toegankelijker en krachtiger wordt, zullen we getuige zijn van toepassingen die vandaag nog niet te bevatten zijn. Organisaties en individuen die nu al experimenteren met deze technologie positioneren zichzelf aan het voorfront van wat mogelijk een van de meest transformatieve technologische revoluties van onze tijd zal blijken te zijn.

Boeken over 'virtual reality' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'virtual reality'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden