Frank Quix groeide op in een detailhandelsgezin en studeerde Bedrijfskunde en Accountancy aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Meer over Frank QuixRetailmarketing
Paperback Nederlands 2019 7e druk 9789001593438Samenvatting
In Retailmarketing staat de vraag centraal hoe retailing in de praktijk wordt gebracht. Dit in tegenstelling tot veel andere studieboeken over dit onderwerp, die vooral ingaan op wat retailing is.
Het boek helpt studenten feitenkennis op te bouwen over retail en brengt hen tegelijkertijd begrip bij over deze branche. Een handboek voor studenten die zich voorbereiden op een carrière in de retail, maar ook voor professionals in het vak.
De vraag hoe retailing in zijn werk gaat is relevant voor mensen die aan het werk gaan of zijn in een bestaande bedrijfsetting. De uitdaging ligt dan meestal vooral bij het optimaliseren van de bestaande operatie (zowel op het gebied van de marktbenadering, als op het gebied van de interne procesvoering) en minder bij het opzetten van volkomen nieuwe retailformules.
In deze herziene, zevende editie zijn nieuwe cases toegevoegd en is volop aandacht voor de nog steeds toenemende rol van online marketing. Statistieken en retail-inzichten en -trends zijn in deze editie geactualiseerd.
Op de bijbehorende website bij Retailmarketing vinden studenten toetsvragen en de Trendtool. Docenten hebben online toegang tot collegesheets, figuren en tabellen uit het boek.
Bij dit boek kunnen docenten bovendien zelf toetsen samenstellen met behulp van www.toetsopmaat.nl. Deze toetsenbank bevat alle vragen uit de oefentoetsen voor studenten. Ook zijn er extra, afgeschermde, toetsvragen beschikbaar waar studenten nog niet mee hebben kunnen oefenen. Toetsen kunnen geëxporteerd worden naar diverse formats.
Retailmarketing is bij uitstek geschikt voor hbo-opleidingen als Commerciële Economie, Ondernemerschap & Retail Management en Food & Business, maar kan zeker ook bij aanverwante opleidingen en op universiteiten ingezet worden.
- Standaardwerk voor het vakgebied retailmarketing;
- uitgebreide aandacht voor operationele toepassing van de theorie;
- beantwoordt de vraag ‘Hoe werkt retailmarketing in de praktijk?’.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1. Beschrijving van de branche
1. Retailmarketing
2. Goederenretail in Nederland: indelingscriteria
3. Dynamiek in de retail
Deel 2. Het strategisch en tactisch retailmarketingproces
4. Retailmarketingstrategie in breder perspectief
5. Het strategisch proces in de retail nader beschouwd
6. Marktsegmentatie en doelgroepkeuze
7. Branding en positionering
8. Kanaal- en formatstrategie en de impact op locatiebeleid
Deel 3. Externe analyse
9. Omgevingsverkenning
10. Concurrentieanalyse
Deel 4. Interne analyse
11. Het omzetbegrip in de commerciële retailfunctie
12. Omzet vanuit de vestigingsoptiek
13. Omzet vanuit productgroepen
14. Winstgevendheid
Deel 5. Vertaling van analyse naar tactiek
15. Assortiment
16. Prijs- en promotiebeleid
17. Communicatiebeleid
18. Presentatiebeleid
19. Personeelsbeleid
Deel 6. Evaluatie en controle van het retailmarketingproces
20. Evaluatie van het retailmarketingbeleid
21. Controlinstrumenten
Literatuur
Illustratieverantwoording
Register
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan