Co Bliekendaal is marketingdocent op het ROC Da Vinci College in Dordrecht en Gorinchem. Daarnaast is hij als contractmanager verantwoordelijk voor de cursussen en trainingen van dit ROC.
Meer over de auteursBasiskennis marketing
Paperback Nederlands 2021 6e druk 9789001749965Samenvatting
- Zeer compacte en toegankelijke kennismaking met het vakgebied;
- focust op de herkenbaarheid van de marketingtheorie in het werkveld;
- sluit aan bij de eisen van het NIMA-examen Basiskennis marketing.
Basiskennis marketing is een uitstekende kennismaking met het vakgebied marketing. Het boek is volledig toegespitst op het NIMA-examen Basiskennis marketing en uitermate geschikt voor eerstejaarsstudenten van opleidingen waar marketing geen kernvak is en voor de opleiding NIMA Basiskennis marketing.
Het boek Basiskennis marketing heeft een overzichtelijke indeling en volgt een heldere didactiek, waarbij de herkenbaarheid van de marketingtheorie in de praktijk centraal staat.
Deze nieuwe, zesde editie sluit volledig aan bij de vernieuwde NIMA-exameneisen voor Basiskennis marketing die vanaf januari 2019 gelden. Zo zijn er aanpassingen gedaan op het gebied van ondernemingsplanning, marketingplanningsproces en het marketingplan. Daarnaast is de feedback van gebruikers zoveel mogelijk verwerkt en zijn veel voorbeelden en casussen geactualiseerd.
Basiskennis marketing is zeer geschikt als kennismaking met het vakgebied voor hbo opleidingen waar marketing geen kernvak is. Daarnaast sluit het aan bij de opleiding NIMA Basiskennis marketing.
Studenten vinden in de ondersteunende online omgeving o.a. toetsen, kennisclips en begrippentrainers. Voor docenten staan er PowerPoints met figuren en tabellen en cases met uitwerkingen.
Dit boek is ook beschikbaar in studiemeister. Dit platform biedt docenten de mogelijkheid de les volledig op maat aan te bieden. Met studiemeister kun je content van Noordhoff gemakkelijk combineren met eigen materiaal. Studenten vinden alle essentiële informatie op één plek en betalen bovendien alleen voor materiaal dat door de docent klaargezet wordt om het vak onder de knie te krijgen. Studiemeister geeft docenten realtime inzicht in de voortgang van de studieresultaten.
Bij dit boek kunnen docenten zelf toetsen samenstellen met behulp van www.toetsopmaat.nl. Deze toetsenbank bevat alle vragen uit de oefentoetsen voor studenten en daarnaast een set unieke vragen voor de docent: ideaal voor een tentamen! Toetsen kunnen worden geëxporteerd naar diverse formats.
Beide auteurs hebben samen meerdere series over marketing geschreven.
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1.1 Wat is marketing? 10
1.2 Marktbenaderingsconcepten 12
1.3 Afnemers 16
1.4 Marketingmix 18
1.5 Online marketing 22
Samenvatting 35
2 Marketingmanagement 37
2.1 Management en organisaties 38
2.2 Organisatiestructuur 40
2.3 Marketingfuncties 44
2.4 Marketingplanningsproces 50
2.5 Strategische opties 62
2.6 Het marketingplan 70
2.7 Mondiale marketing 73
Samenvatting 76
3 Markt en vraag 79
3.1 Marktbegrippen 80
3.2 Vraagzijde van de markt 85
3.3 Aanbodzijde van de markt 86
3.4 Marktvraag 89
Samenvatting 95
4 Consumentengedrag 97
4.1 Soorten consumentengedrag 98
4.2 Besluitvormingsproces 100
4.3 Koopsituaties 103
4.4 Blackboxmodel 104
4.5 Online marketing en consumentengedrag 105
Samenvatting 108
5 Koopbeïnvloedende factoren 111
5.1 Psychologische benadering 112
5.2 Sociologische benadering 117
5.3 Economische benadering 123
Samenvatting 125
6 Marktonderzoek 129
6.1 Soorten marktonderzoek 130
6.2 Steekproef 135
6.3 Presentatietechnieken 136
Samenvatting 139
7 Kostprijs en budget 141
7.1 Vaste en variabele kosten 142
7.2 Integrale kostprijs 144
7.3 Budgetteren 146
7.4 Btw-berekeningen 147
Samenvatting 148
8 Winst 151
8.1 Winstbepaling 152
8.2 Break-evenpunt 154
8.3 Marktaandeel 155
8.4 Winstmarge en -opslag 156
Samenvatting 158
9 Product 161
9.1 Productindelingen en -onderdelen 162
9.2 Productclassificaties 163
9.3 Assortiment 167
9.4 Merk 172
9.5 Productontwikkelings- en productlevenscyclus 177
9.6 Productmix 185
Samenvatting 190
10 Prijsbeleid 193
10.1 Functie van de factor prijs 194
10.2 Prijsbepalingsmethoden en -berekeningen 195
10.3 Prijsbeleving 199
10.4 Operationeel prijsbeleid 202
Samenvatting 205
11 Distributie 207
11.1 Functie van het distributiekanaal 208
11.2 Soorten distributiekanalen 208
11.3 Keuze van het distributiekanaal 210
11.4 Push- en pull-strategie 212
11.5 Kanaalconflicten 214
11.6 Distributie-intensiteit 214
11.7 Groothandelsvormen 215
11.8 Distributiekengetallen 217
Samenvatting 220
12 Communicatie 223
12.1 Communicatieproces 224
12.2 Communicatiemodellen en -bureaus 225
12.3 Promotiemix 227
12.4 Reclame 228
12.5 Sales promotion 241
12.6 Persoonlijke verkoop 246
12.7 Public relations 248
12.8 Sponsoring 249
12.9 Loyaliteitsprogramma’s 251
Samenvatting 253
13 Diensten en direct marketing 257
13.1 Diensten en dienstverlening 258
13.2 Dienstenmarketing 260
13.3 Direct marketing 262
Samenvatting 265
14 Detailhandel 267
14.1 Ontwikkelingen in de detailhandel 268
14.2 Detailhandelsvormen 270
14.3 Winkelconcept, winkelformule en winkelimago 270
14.4 Retailmix 271
14.5 Detailhandelskengetallen (extra lesstof) 273
Samenvatting 276
Illustratieverantwoording 277
Register 278
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan