Lees verder
Teun den Dekker (1983) ondersteunt organisaties bij het toepassen van design thinking als werk- en denkwijze. Hij doet dit als creatief directeur bij /LAB service & experience design en als research & strategic design partner bij Periscoop Agency.
Meer over Teun den DekkerDesign Thinking
Paperback Nederlands 2019 1e druk 9789001895686Samenvatting
Dit boek is niet om te lezen. Design thinking moet je doen. Over design thinking lezen geeft je kennis, maar door het te doen leer je wat design thinking voor jou, je studie en je werk kan betekenen. In dit boek zetten we je aan tot actie: design thinking by doing.
Sinds het eind van het vorige millennium kan design thinking rekenen op een groeiende aandacht van het bedrijfsleven en maatschappelijke instanties, universiteiten en hogescholen. Organisaties zien zich geconfronteerd met complexe problemen en vraagstukken die niet langer op zichzelf staand, duidelijk en eenvoudig te definiëren zijn. De creatieve oplossingsstrategie die design thinking biedt, lijkt meer en meer noodzakelijk om adequaat in te kunnen spelen op vragen, wensen en behoeften van klanten en de maatschappij.
Dit boek ontrafelt het denk- en werkproces dat aan design thinking ten grondslag ligt en biedt praktische handvatten om aan de slag te gaan met design thinking. In vier hoofdstukken benaderen we design thinking op vier verschillende wijzen: als denkwijze, werkwijze, projectaanpak en een verzameling methoden.
Design thinking is een denkwijze geeft antwoord op: Hoe benaderen designthinkers problemen en uitdagingen? Welke zes grondhoudingen zetten ze in en wat moet je daarvoor kunnen? Design thinking is een werkwijze beantwoordt vragen als: Welke fasen en mijlpalen onderscheidt het designproces? Wat is het verschil tussen het meer gestructureerde designproces en de ‘rommelige’ cyclus van design thinking? Omdat je design thinking leert door meters te maken, ga je in Design thinking is een projectaanpak, oefenen. Tot slot zijn de methoden en tools die je inzet bij een designproject in Design thinking is een verzameling methoden als naslagwerk bij elkaar gebracht.
De eerste editie van 'Design Thinking' is geschreven voor studenten en werkenden die design thinking praktisch willen toepassen om uitdagingen, problemen of complexe (maatschappelijke) vraagstukken op een andere manier aan te pakken binnen hun eigen beroepspraktijk.
Digitale ondersteuning
Op de site van de uitgever vinden studenten en docenten presentaties, cases, opdrachten en uitwerkingen. De in het boek opgenomen formulieren bij de design thinking-methoden zijn via de website te downloaden. De website biedt daarnaast ingevulde voorbeelden van de formulieren, links naar websites, filmpjes en artikelen.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Teun den Dekker
Inhoudsopgave
1 Design thinking is een denkwijze 17
1.1 Inleiding 19
1.2 Grondhoudingen van design thinking 20
1.3 Denk flexibel 21
1.4 Werk integraal 27
1.5 Leef je in 30
1.6 Werk samen 33
1.7 Verbeeld het je 36
1.8 Experimenteer erop los 41
2 Design thinking is een werkwijze 47
2.1 Inleiding 49
2.2 De cyclus van design thinking 51
2.3 Het designproces 55
2.4 Ontdekkingsfase: houden van het probleem 57
2.5 Definitiefase: probleem definiëren 62
2.6 Ontwikkelfase: werk maken van oplossingen 64
2.7 Implementatiefase: naar functionerende oplossingen in de praktijk 70
2.8 Design thinking kan botsen met heersende organisatiecultuur 73
2.9 Design thinking inzetten als bedrijfsstrategie 75
3 Design thinking is een projectaanpak 81
3.1 Inleiding 83
3.2 Ontdekkingsfase: van aanleiding naar inzicht 87
3.3 Definitiefase: van inzicht naar probleemdefinitie en oplossingsgebied 96
3.4 Ontwikkelfase: van oplossingsgebied naar oplossingen 106
3.5 Implementatiefase: van oplossingen naar de praktijk 111
3.6 Andere roadmaps 114
4 Design thinking is een verzameling methoden 119
10 minuten Google 122
Aannames verbreken (assumption busting) 124
Brainstorming 126
Brainwriting 128
Business Model Canvas 130
COCD-box 134
Decision matrix 136
Designbrief 138
Design critique 140
Desktop walkthrough 142
Empathy map 144
Exercitie post-its 146
Feedbackformulier prototypes 148
Focusgroep 150
Highlighter 152
HMW-vragen 154
Interviewen 156
Inzichtkaarten 160
Karakterprofielen 162
Klantreis (customer journey map) 164
Magazinecover 166
Moodboard 168
Observeren 170
Offertetraject 174
One hour prototype 176
Persona’s 178
Pitching 182
Probleemparadox 184
Reis der emoties 188
Roadmap voor het designproject 190
Roadshow 194
Rolinvulling 196
Rollenspel (roleplay) 198
Scenario’s 200
Schaduwen (shadowing) 202
Spinnenweb 204
Stakeholdersmap 206
Storyboard 210
Teamvergadering 212
Uitkijktoren 214
User diaries 216
Verhuisdoos 218
Vragenlijsten 220
Vuistregeltest 222
Workshop 224
Literatuur 226
Notities per hoofdstuk 228
Over de auteur 238
Register 239
Illustratieverantwoording 241
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan