


Dr. Jaap van Ginneken is media- en massapsycholoog. Tegenwoordig werkt hij parttime als associate professor aan het Euro American Institute van de Ceram Business School bij Nice.
Meer over Jaap van GinnekenDe schepping van de wereld in het nieuws
De 101 vertekeningen die elk 1 procent verschil maken
Ingenaaid Nederlands 2002 1e druk 9789014092737Samenvatting
Dit boek is een ontleding van de internationale en interculturele nieuwsgaring en nieuwsverspreiding. Het laat zien hoe het komt dat zoveel berichten over andere volkeren onvermijdelijk een stereotiep karakter hebben, terwijl de meeste mediamensen denken dat ze strikt objectief bezig (kunnen) zijn. Dat komt omdat algemeen menselijke wetmatigheden uit de taalkunde en betekenisleer, de psychologie en sociologie, de economie en politiek, ook hun kijk en gedrag in hoge mate sturen. Dit leidt volgens de auteur tot een 'selectieve articulatie' van feiten en verbanden, tot het krachtig aanzetten en aannemelijk maken van bepaalde patronen maar niet van andere. Daardoor worden stemmen en zienswijzen uit andere culturen buitengesloten.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1. Inleiding
2. Wat is nieuws of 'niets nieuws'?
3. Welke zijn de smaakmakende media in de wereld?
4. Wie zijn journalisten en hoe werken ze?
5. Wie komt aan het woord in het wereldnieuws?
6. Wanneer wordt iets wereldnieuws?
7. Waar komt het wereldnieuws vandaan?
8. Hoe wordt ons de wereld beschreven?
9. Hoe wordt ons de wereld getoond?
10. Welke effecten hebben mediaberichten over 'anderen'?
11. Conclusie
Literatuur
Index van d e101 vertekeningen en andere begrippen
Over de auteur
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan