

Geert Sanders is emeritus hoogleraar organisatiecultuur en bekleedt momenteel diverse maatschappelijke functies, waaronder het voorzitterschap van de SER-Noord-Nederland.
Meer over de auteursBedrijfscultuur: diagnose en beïnvloeding
Paperback Nederlands 1999 1e druk 9789023226888Samenvatting
Meer en meer heeft het inzicht terrein gewonnen dat de cultuur van een bedrijf een niet te verwaarlozen factor is in het reilen en zeilen van de onderneming. De bedrijfscultuur kan bijzonder stimulerend, maar in andere situaties evenzeer remmend werken. In dit boek worden niet alleen de effecten van de bedrijfscultuur zichtbaar gemaakt, maar worden ook handvatten geboden om die bedrijfscultuur te diagnosticeren en wezenlijk te beïnvloeden ten faveure van de doelstellingen van de onderneming.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Voorwoord
1. Inleiding
Deel 1 - Verkenning van het onderwerp
2. De actualiteit van het begrijp bedrijfscultuur
3. Definitie van bedrijfscultuur
4. Grondbeginselen en uitingsvormen van bedrijfscultuur
5. Een voorbeeld uit de praktijk
6. De continuïteit van bedrijfsculturen
7. Bedrijfscultuur: een fundamentele kwestie voor de toekomst
Deel 2 - Inzicht ontwikkelen in de cultuur van het eigen bedrijf
8. Meedoen aan een cultuuronderzoek: geen vrijblijvende zaak
9. Waarom die belangstelling voor de eigen bedrijfscultuur?
10. Wat brengt deelname aan het onderzoek met zich mee?
11. De resultaten van het onderzoek
Deel 3 - Het beïnvloeden van de cultuur van het eigen bedrijf
12. Inleiding
13. Het krachtenveld waarbinnen de leiding zich bevindt
14. Beïnvloedingsmogelijkheden die de leiding tot haar beschikking heeft
15. De urgentie van het ontwikkelen van een beïnvloedingsstrategie
16. Cultuur als sturingsmechanisme
17. Cultuurverandering als schokervaring
18. Werken met bedrijfsculturen bij fusies en overnames
19. De kunst van het mee- en van het tegenbewegen op de cultuur
Deel 4 - Conclusies en aanbevelingen
20. Conclusies
21. Aanbevelingen
Nawoord
Literatuur
Bijlagen 1 t/m 5
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan