

Jacqueline Cramer is directeur van het Utrecht Sustainability Institute en hoogleraar duurzaam innoveren.
Meer over Jacqueline CramerDuurzaam in zaken
Paperback Nederlands 2001 1e druk 9789023236719Samenvatting
Duurzaam ondernemen is een geleidelijk opgekomen trend. Het weerspiegelt de veranderingen in denkeen binnen onze samenleving over de maatschappelijke verantwoordelijkheid van ondernemingen. Meer dan voorheen wordt van ondernemingen verwacht dat zij expliciet verantwoording afleggen over hun bedrijfsresultaten, niet alleen in financiële zin, maar ook in sociale en ecologische zin. Openheid en transparantie zijn daarbij sleutelwoorden. Een toenemend aantal bedrijven voelt zich daarom genoodzaakt 'duurzaam' te ondernemen: dat wil zeggen een structurele koppeling te leggen tussen het financieel rendement van een bedrijf en zijn prestaties op ecologische en sociaal gebied.
De trend naar duurzaam ondernemen roept veel vragen op. Bijvoorbeeld: is er nu werkelijk wel sprake van een nieuwe ontwikkeling? Bedrijven hebben zich in het verleden toch ook bekommerd om bredere, maatschappelijke vraagstukken dan alleen het financieel rendement? Waarom krijgt dan juist nu duurzaam ondernemen zoveel aandacht? Welke consequenties heeft dit voor het bedrijfsleven? En tenslotte: wat betekent de trend naar duurzaam ondernemen voor het vakgebied 'milieumanagement'. Op deze vragen richt de auteur zich in dit boekje.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Jacqueline Cramer
Inhoudsopgave
2. Toenemende aandacht voor duurzaam ondernemen
3. Nieuwe uitdagingen voor het bedrijfsleven
4. Consequenties voor het vakgebied Milieumanagement
5. Tot slot
Referenties
De auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan