, ,

Ondernemen in netwerken

Nieuwe en groeiende bedrijven in de informatiesamenleving

Ingenaaid Nederlands 2004 1e druk 9789023240839
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Het beeld dat de meeste mensen hebben van eens tartende ondernemer is dat van de 'lonesome cowboy' - iemand die als het er op aan komt, op zichzelf is aangewezen. Toch is ondernemen meer een collectief proces. Het herkennen van kansen en het omzetten van deze kansen in een winstgevende onderneming vereisen de steun van anderen. Zo maken diegenen die een onderneming starten op basis van een idee vanuit een moederorganisatie, de zogeheten spin-offs, dankbaar gebruik van hun eerder opgedane contacten.

Tot nu toe zijn de sociale netwerken waarin ondernemers opereren onderbelicht gebleven in de wetenschappelijke literatuur. 'Ondernemen in netwerken' brengt verandering in deze situatie. Het bevat bijdragen van vele Nederlandse en Belgische specialisten op het gebeid van ondernemerschap en netwerken. Zij laten zien dat sociale netwerken van wezenlijke invloed zijn op het succes en de groei van ondernemingen. Hun analyses worden ondersteund en aangevuld met een aantal cases, waarin start en ontwikkeling negen ICT-bedrijven worden beschreven.

Het belang van goede, snelle en relevante informatie is in onze informatiesamenleving sterk toegenomen. Het hebben van toegang tot die informatie is daarmee essentieel voor (startende) ondernemers. Het gaat niet alleen om kennis, maar ook om kennissen. Succesvol ondernemen blijkt derhalve plaats te vinden in netwerken.

Specificaties

ISBN13:9789023240839
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:332
Druk:1
Hoofdrubriek:IT-management / ICT

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Inhoudsopgave

Voorwoord

Verantwoording

Inleiding

Deel 1 - Ondernemerschap in de informatiesamenleving

1. Trends in het Nederlandse starters- en ondernemerklimaat
2. Caleidoscoop van de informatietechnologie in Nederland
3. Het belang van financiële markten en overheidsfinanciering voor startende ICT-ondernemingen: de hype voorbij?
4. Ruimtelijke ontwikkeling van de Nederlandse ICT-servicesector.
5. ICT-clusters in Nederland en Vlaanderen

Deel 2 - Starten en netwerken

6. Menselijk kapitaal, sociaal kapitaal, faalangst en ondernemerschap
7. Academisch ondernemerschap in Vlaanderen
8. Academisch ondernemen aan de Universiteit van Twente
9. Hightech starters: kenmerken, belang en spanningsvelden
10. Netwerkeffecten op ondernemingsprocessen: startende bedrijven in de Nederlandse ICT-sector

Deel 3 - Groeien en netwerken

11. De snelle groei van Baan Company: de rol van Jan Baan
12. Succes en stagnatie in de ontwikkeling van team start-ups
13. De groei van technostarters in de regio Eindhoven
14. Netwerkontwikkeling van nieuwe ondernemingen

Conclusie

Bijlagen

Over de redactie en de auteurs

Personenregister
Organisatieregister
Zakenregister

Managementboek Top 100

Rubrieken

    Personen

      Trefwoorden

        Ondernemen in netwerken