Ondernemen in netwerken
Nieuwe en groeiende bedrijven in de informatiesamenleving
Ingenaaid Nederlands 2004 1e druk 9789023240839Samenvatting
Het beeld dat de meeste mensen hebben van eens tartende ondernemer is dat van de 'lonesome cowboy' - iemand die als het er op aan komt, op zichzelf is aangewezen. Toch is ondernemen meer een collectief proces. Het herkennen van kansen en het omzetten van deze kansen in een winstgevende onderneming vereisen de steun van anderen. Zo maken diegenen die een onderneming starten op basis van een idee vanuit een moederorganisatie, de zogeheten spin-offs, dankbaar gebruik van hun eerder opgedane contacten.
Tot nu toe zijn de sociale netwerken waarin ondernemers opereren onderbelicht gebleven in de wetenschappelijke literatuur. 'Ondernemen in netwerken' brengt verandering in deze situatie. Het bevat bijdragen van vele Nederlandse en Belgische specialisten op het gebeid van ondernemerschap en netwerken. Zij laten zien dat sociale netwerken van wezenlijke invloed zijn op het succes en de groei van ondernemingen. Hun analyses worden ondersteund en aangevuld met een aantal cases, waarin start en ontwikkeling negen ICT-bedrijven worden beschreven.
Het belang van goede, snelle en relevante informatie is in onze informatiesamenleving sterk toegenomen. Het hebben van toegang tot die informatie is daarmee essentieel voor (startende) ondernemers. Het gaat niet alleen om kennis, maar ook om kennissen. Succesvol ondernemen blijkt derhalve plaats te vinden in netwerken.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Verantwoording
Inleiding
Deel 1 - Ondernemerschap in de informatiesamenleving
1. Trends in het Nederlandse starters- en ondernemerklimaat
2. Caleidoscoop van de informatietechnologie in Nederland
3. Het belang van financiële markten en overheidsfinanciering voor startende ICT-ondernemingen: de hype voorbij?
4. Ruimtelijke ontwikkeling van de Nederlandse ICT-servicesector.
5. ICT-clusters in Nederland en Vlaanderen
Deel 2 - Starten en netwerken
6. Menselijk kapitaal, sociaal kapitaal, faalangst en ondernemerschap
7. Academisch ondernemerschap in Vlaanderen
8. Academisch ondernemen aan de Universiteit van Twente
9. Hightech starters: kenmerken, belang en spanningsvelden
10. Netwerkeffecten op ondernemingsprocessen: startende bedrijven in de Nederlandse ICT-sector
Deel 3 - Groeien en netwerken
11. De snelle groei van Baan Company: de rol van Jan Baan
12. Succes en stagnatie in de ontwikkeling van team start-ups
13. De groei van technostarters in de regio Eindhoven
14. Netwerkontwikkeling van nieuwe ondernemingen
Conclusie
Bijlagen
Over de redactie en de auteurs
Personenregister
Organisatieregister
Zakenregister
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan