Cees Buys (1958) werkte na het doorlopen van de hogere hotelschool op diverse posities in de Nederlandse luchtvaartindustrie.
Meer over Cees BuysOpvolging en overdracht
En een ander paradigma in zakendoen
Ingenaaid Nederlands 2010 1e druk 9789023245148Samenvatting
In nog geen decennium is het aantal Nederlandse MKB-bedrijven dat in aanmerking wil komen voor overname gegroeid tot meer dan honderdduizend. Ongeveer vijfendertig procent daarvan is al langer dan tweeënhalf jaar bezig om een goede overdracht te realiseren. Als dat niet zou lukken en deze bedrijven zouden ophouden te bestaan, zouden er direct ongeveer honderdduizend werknemers op straat komen te staan.
Hiermee is het opvolgingsprobleem een groot maatschappelijk, economisch, sociaal en emotioneel vraagstuk geworden, van onverantwoord grote omvang. De groei van het probleem wordt versterkt door de financiële crisis, die een aantal banken ertoe heeft gebracht hun kredietcondities aan te scherpen. Voor de (jonge) MKB-ondernemer die een bestaand MKB-bedrijf wil overnemen, biedt dit verscherpte kredietregime vrijwel geen soelaas meer. Het MKB, een belangrijke pijler onder de Nederlandse economie, komt zo ernstig in gevaar.
Een goede oplossing voor dit probleem is tot op heden nog niet aangedragen. Dit boek beschrijft de huidige situatie rondom het thema bedrijfsopvolging en -overdracht. Het creëert bewustzijn bij de MKB-ondernemer en geeft een structurele oplossingsrichting in de vorm van 'bedrijvenlease'. Hierbij is 'anders denken' de rode draad.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Cees Buys
Inhoudsopgave
Inleiding
1 Bedrijfsopvolging
A. De huidige context
B. Mijn bedrijf is mijn baby
C. De rol van de eigenaar-directeur
D. Wanneer wil je met pensioen?
E. De gevestigde orde en de jongeren
F. De waardebepaling
G. Het emotionele faillissement
H. Twee keuzes als opvolging niet lukt
I. Feiten en onderzoeksresultaten over opvolging
Afsluitend
2 Het nieuwe paradigma en bedrijfsopvolging
A. Een nieuw denkkader
B. Wanneer starten met bedrijfsopvolging?
C. Waarderingsmethoden
D. Focus op de emotie én op de ratio
E. De match tussen oud en nieuw ondernemerschap
F. De vierde keuze
G. Nieuw denken bij de financiering van een bedrijfsoverdracht
H. Van leerling via gezel naar meester
I. De logica van de koude grond weer terug
J. Jngeren doen het altijd anders
3 Emotiemanagement
A. Kun je emoties managen?
B. Hoeveel en welke emoties kun je zelf managen?
C. De bewuste keuze
D. Loslaten
E. Is er leven na het bedrijf?
4 Bedrijfsconcepten
A. Beschrijving Beheerstichting BedrijvenLease®
B. Beschrijving diverse bedrijfsconcepten
Qure-House® hotel
My Tailor®
De Schilders®
De Ontmoeting®
Bijlage: Samenvatting relevante onderzoeken en publicaties
Bronvermelding
Epiloog
Dankwoord
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan