Geen ezels!

Over inspirerend veranderen in de publieke sector

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2011 1e druk 9789023245636
Voormalig top 100Totaal 31 dagen
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Er gaat nog steeds veel mis bij het transformeren van publieke organisaties: de ervaring leert dat meer dan twee derde van alle veranderingen als niet succesvol te betitelen is. Waarom? De gehanteerde veranderaanpak is te traditioneel. We blijven te veel hangen in achterhaalde structuren en in gevestigde patronen. De afnemer is te vaak sluitpost. En dat is vreemd, zeker als we beseffen dat we het daar voor doen. We zijn dus blijkbaar geen ezels, want een ezel stoot zich in het algemeen slechts éénmaal aan dezelfde steen!

Daarom een pleidooi voor een onorthodoxe aanpak waarbij de eindgebruiker centraal staat. Doordat die afnemer echt centraal staat, moet de organisatie ook acteren in werkprocessen en in integrale oplossingen. Daarmee verschuift de macht van de eigen positie naar die van de eindgebruiker. Maar dat gaat niet vanzelf. De praktijk is immers weerbarstig. Dat vraagt om intensieve samenwerking, om vertrouwen.

Uiteraard moet het management daar zelf de eerste stappen in zetten. De trap wordt immers van boven af schoongeveegd! Zij moeten niet alleen het goede voorbeeld geven, maar ze moeten de regie voeren over de implementatie van 'hun' verandertraject: als 'meesters' moeten zij hun 'gezellen' daarin meenemen. Het spreekt voor zich dat bestuurlijke daadkracht een randvoorwaarde is. In dit boek wordt aan de hand van praktijkvoorbeelden beschreven hoe het wél kan en wat daar dan voor nodig is.

'Een ontzettend leuk en nuttig boek. Het biedt een aantal praktische handvatten waar veel overheidsorganisaties hun voordeel mee kunnen doen.'
Karla Peijs (Commissaris van de Koningin, Provincie Zeeland)

'Een must voor iedere overheidsmanager.'
Guikje Roethof (hoofdredacteur PM)

'Een inspirerend boek waarin de kern van veranderaanpakken op een praktische en herkenbare wijze toegankelijk wordt gemaakt.'
Bas Vos (directeur a.i. Taxicentrale Amsterdam)

'Een erg leuk en praktisch boek dat goed past in het streven van de Rijksoverheid om zich te vernieuwen waarbij bedrijfsvoering een andere positionering krijgt. '
Jaap Uijlenbroek (Directeur-generaal Organisatie en Bedrijfsvoering Rijk)

'Dit boek biedt een praktisch houvast om verandertrajecten te kunnen regisseren. Het is een boek dat je aan het denken zet. Dat is essentieel in verandertrajecten.'
Anneke van Zanen (plv. Secretaris-generaal Justitie)

Specificaties

ISBN13:9789023245636
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:168
Druk:1
Verschijningsdatum:17-1-2011
Hoofdrubriek:Non-profit

Expertrecensies (1)

recensie
Geen ezels
Ronald Buitenhuis | 6 mei 2009
Een ezel stoot zich in het algemeen niet twee maal aan dezelfde steen. Bij de overheid stoot men zich bij veranderprocessen keer op keer aan dezelfde steen. Veranderen gaat keer op keer mis. Dus bij de overheid geen ezels, zoals de gelijknamige titel van het boek van Dirk-Jan de Bruijn luidt. De overheid is dommer dan die ezel.
Lees verder

Lezersrecensies

4.6 van de 5
28 stemmen
22
3
2
1
0

Interviews en artikelen (1)

interview
De boekenkast van Dirk-Jan de Bruijn
Joep Schrijvers 2 december 2012 Hij kent de machinekamers van rijksoverheid als geen ander. Veranderprojecten zijn zijn lust en zijn leven. Zeg tegen hem ‘informatievoorziening en ICT’ en zijn ogen glinsteren. Zeg ‘verandering’ en hij gaat sneller praten. Ligt bij zoveel ervaring cynisme niet op de loer? Nee, bij hem niet. Dat is hij níet geworden. Wel verbaast hij zich: over wat er wel lukt en vooral wat niet. Hij schreef er zijn eigen verwonderboekje over. Voor deze man met de jongensachtige uitstraling is het Haagse Binnenhof zijn boekenkast. Daarom deze keer, dicht bij het centrum van de macht, de managementauteur, ambtenaar én verwonderaar Dirk-Jan de Bruijn.

Over Dirk-Jan de Bruijn

Bedrijfseconoom Dirk-Jan de Bruijn is inmiddels 4 decennia actief met het effectueren van complexe veranderopgaven. Vanuit managementposities bij onder meer IBM, Deloitte, Rijkswaterstaat, ABD/I-Interim Rijk en IenW. Het is zijn passie om een bord spaghetti om te toveren in een schotel asperges. Met die vlieguren heeft hij zich gespecialiseerd netwerkleiderschap. Waarbij niet het instituut maar de maatschappelijke opgave centraal staat. Wat vraagt om intensieve verbindingen in ‘quatro helix’-verband mét een verbindende overheidsrol. Daarnaast is hij actief toezichthouder in het publieke domein, is hij als docent verbonden aan AOG School of Management en heeft hij meerdere managementtitels op z’n naam staan.  De noodzaak tot samenwerking bij complexe vraagstukken met Dirk-Jan de Bruijn - Het Moet Weer Anders - De podcast van Intermedius | Podcast on Spotify

Andere boeken door Dirk-Jan de Bruijn

Inhoudsopgave

Wat anderen ervan vonden: commentaar van manuscriptlezers
Vernieuwers
Daar samen écht voor gaan

De context
Muddling through
Hoe is dit boek ingericht?
Welke kansen zijn er te verzilveren?
De rode draad
Wat maakt de publieke sector zo uniek?

Veranderen, hoe doe je dat eigenlijk?
Verandering is de wet van het leven
Reorganiseren maakt meer kapot dan je lief is!
Een andere kijk op bedrijfsvoering
Bedrijfsverzamelgebouw of warenhuis?
Wat zijn jouw prioriteiten?
Een klacht is een kans!
Zeg wat je doet en doe wat je zegt
Huisvesting als enabler voor cultuurverandering
Wie onwil veronderstelt, oogst weerstand

Tot slot
Een effectieve veranderaanpak
War for talent
Ken jezelf en versterk je sterke punten!
Een kijkje in de keuken

Over de auteur
Literatuur
Afkortingen

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Geen ezels!