Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Leiders in cultuurverandering

Hoe Nederlandse organisaties succesvol hun cultuur veranderen

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2014 9789023252344
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Verkooppositie 5945Hoogste positie: 53
Direct te downloaden

Samenvatting

Genomineerd voor Managementboek van het Jaar 2012!

Zonder succesvolle cultuurverandering geen strategische vernieuwing. Dit boek gaat over leidende bedrijven in Nederland, bedrijven die leiders zijn in verandering. Ze nemen het voortouw en doen het beter dan hun concurrenten. Het gaat ook over mensen die de leiding nemen. Dat zijn niet alleen topmanagers, maar ook leidinggevenden, professionals en medewerkers. Mensen die het anders willen, hun nek uitsteken en initiatief nemen. Ze benoemen problemen, formuleren ambities, zoeken mensen die mee willen doen en gaan aan de slag. Juist het samenspel tussen deze spelers is één van de succesfactoren voor cultuurverandering. De initiatiefnemers in cultuurverandering praten niet over cultuurverandering en zijn misschien juist daarom succesvol.

Cultuurverandering raakt de reden van bestaan van organisaties, de maatschappelijke betekenis en de klantwaarde. Dit boek biedt leiders en managers in bedrijven, adviseurs en studenten voorbeelden, inzichten en inspiraties om succesvol te werken aan cultuurveranderingen. Gebaseerd op zestien studies in Nederlandse organisaties die werken aan hun organisatiecultuur biedt dit boek:

- Illustratieve voorbeelden hoe leiders succes boeken
- Praktische inzichten in veranderstrategieën om een passende aanpak te kiezen
- Talloze interventies die concrete handvatten bieden voor cultuurverandering
- Kritische succesvoorwaarden en randvoorwaarden voor succesvol handelen

Dit boek bevat verhalen hoe Albert Heijn, KPN, Philips en Rabobank zich kwalificeren voor de toekomst, hoe Arcadis en KLM internationale samenwerking realiseren, hoe zorginstellingen s' Heeren Loo en Jeugdformaat hun zorgverlening verbeteren, hoe de Nederlandse Spoorwegen, Tempo Team, Content en de IND de klant centraal stellen in hun dienstverlening, hoe politie Amsterdam-Amstelland werk maakt van diversiteit, het Ministerie van Binnenlandse Zaken innovaties stimuleert in het openbaar bestuur en hoe de gemeente Amsterdam jong talent weet te behouden.

Specificaties

ISBN13:9789023252344
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:340
Druk:3
Verschijningsdatum:20-1-2014
ISSN:

Expertrecensies (3)

Leiders in cultuurverandering
Peter de Roode | 1 juni 2018
Een zeer praktisch boek met adviezen uit de praktijk. Knap werk van Boonstra om te beginnen bij de praktijk van succesvolle organisaties en vervolgens daaruit te destilleren wat er geleerd kan worden met betrekking tot cultuurverandering. Dat er op dit onderwerp nog steeds nieuwe inzichten naar boven gehaald worden, maakt dit boek meer dan de moeite waard.
Lees verder
Leiders in cultuurverandering
Jolanda Verbraak | 10 oktober 2012
Organisatiecultuur voelt als ongrijpbaar, onmeetbaar en onbestuurbaar. En toch lijkt het, aan de hoeveelheid managementboeken en theorieën te zien, alsof bestuurders die organisatiecultuur juist het liefste willen besturen. Bij het kiezen van het boek 'Leiders aan cultuur verandering' had ik dan ook verwacht wederom een 10 stappen-model voor succesvolle cultuur te lezen. Maar dat bleek mee te vallen...
Lees verder
Leiders in cultuurverandering
Nico Jong | 20 april 2012
Cultuurverandering wordt tegenwoordig niet meer gezien als een geplande aanpak om gedrag van managers en medewerkers binnen een organisatie te veranderen. Succesvolle organisaties op dit terrein gebruiken de term cultuurverandering niet en zien ook af van geprogrammeerde gedragsverandering. Zij leggen juist de nadruk op de identiteit van de organisatie, de achterliggende aannames en het organisatieconcept. De cultuurverandering is geen doel op zich, maar is gericht op het realiseren van het idee achter de organisatie en het creëren van waarde voor de afnemers.
Lees verder

Lezersrecensies

4.8 van de 5
12 stemmen
3
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

column
Jaap Boonstra - Belangenspel
Jaap Boonstra 30 september 2016 Dagelijks ervaren we dat in ons werk lang niet alles harmonieus verloopt. Spanningen zijn voelbaar en conflicten liggen op de loer. Wat te doen?

Over Jaap Boonstra

Jaap Boonstra is hoogleraar ‘Organisatiedynamiek en Leiderschap’ aan Esade Business School in Barcelona (Spanje), hoogleraar Organisatieverandering aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit, en kerndocent bij de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur (NSOB). Jaap is tevens hoogleraar ‘Internationaal leiderschap’ en voorzitter van de interfacultaire groep Internationaal Leidershap bij CEMS, The Global Alliance in Management Education. Eerder was hij als hoogleraar verbonden aan de Universiteit van Amsterdam en Rector van Sioo, Interuniversitair Centrum voor Organisatie- en Veranderkunde.    Als onafhankelijk adviseur ondersteunt Jaap maatschappelijke organisaties en wereldwijde allianties in hun ontwikkeling. Hij schreef verschillende boeken over organisatieverandering, organisatiecultuur en leiderschap, waaronder Allianties voor een Duurzame Toekomst (Boom, 2023) Veranderen als Samenspel (Boom, 2018), Perspectieven op Veranderen (Boom, 2017), Perspectieven op Leiderschap (Boom, 2017), Veranderen van Maatschappelijke organisaties (Business Contact, 2017) en Leiders in Cultuurverandering (Van Gorcum, 2014) en Verandermanagement in 28 lessen (Business Contact, 2013). Fotografie: Wiep van Apeldoorn

Andere boeken door Jaap Boonstra

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Leiders in cultuurverandering