Lees verder
Erik de Haan is van oorsprong fysicus en deed al psychofysisch onderzoek voor zijn PhD in 1994. Erik de Haan leidt het Ashridge Centre for Coaching aan de Hult International Business School in het Verenigd Koninkrijk en is tevens hoogleraar Organisatieontwikkeling aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.
Meer over de auteursDe schaduwkant van leiderschap
Herkennen en vermijden van hoogmoed, ontsporing en excessen
Paperback Nederlands 2014 1e druk 9789023253419Samenvatting
Ondernemen en leidinggeven betekent vandaag de dag dat je je blootstelt aan razendsnelle ontwikkelingen en felle concurrentie. Er wordt ongelooflijk veel gevraagd van het topmanagement. Om je organisatie met succes te kunnen leiden, moet je je als topmanager en bestuurder kunnen verstaan met de meest uiteenlopende in- en externe gesprekspartners.
Maar als de spanning en druk groter worden, loop je gevaar 'door te schieten' in dezelfde kwaliteiten waarmee je de top hebt bereikt. Die positieve eigenschappen kunnen dan omslaan in gedrag dat averechts uitpakt.
In 'De schaduwkant van leiderschap' wordt aan de hand van de praktijkervaringen van topmanagers en bestuurders in kaart gebracht wat er precies gebeurt wanneer managers gaan handelen vanuit de 'schaduwkant' van leiderschap. De auteurs laten zien hoe een goed inzicht in die dynamiek managers kan helpen om een vaste koers te blijven varen, met rechte rug in te spelen op torenhoge eisen en mentaal in balans te blijven.
'De schaduwkant van leiderschap' is naast een waardevol boek voor professionals in leidinggevende functies ook zeer geschikt voor studenten studenten MER en bedrijfskunde.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Erik de Haan
Over Anthony Kasozi
Inhoudsopgave
Deel I: 'Hoe leiders successen boeken'
1. De context maakt de leider
1.1 De managementomgeving van de 21e eeuw: geen plek voor twijfelaars
1.2 Organisaties zijn onherkenbaar veranderd
1.3 Door alle nieuwe eisen waaraan ze moeten voldoen, belanden topmanagers in een ‘achtbaan’ van hoogmoed en vernedering
2. Patronen van leiderschap
2.1 Wat is leiderschap en hoe herken je doeltreffend leiderschap?
2.2 Een relationele kijk op leiderschap
2.3 Relationeel leiderschap
3. De schaduw van leiderschap
3.1 Ken uw eigen schaduw
3.2 De relaties tussen je ‘schaduw’-kant en je ‘lichtere’ kant
3.3 Ontwikkeling van de schaduwkant van leiderschap in de loop van de tijd
4. Floreren als leider: doe het zelf
4.1 Jouw eigen verhaal als leider
4.2 Onderzoek uw drijfveren als leider
4.3 Onderzoek een belangrijke relatie in uw werkomgeving
Deel II: ‘Hoe leiders struikelen’
5. Wat beweegt de leider?
5.1 Effectiviteit op basis van onverbiddelijke aandacht
5.2 Excessief gedrag leidt tot kortzichtigheid en contraproductiviteit in relaties
5.3 Relationele doeltreffendheid komt onder druk te staan
5.4 Drie voorbeelden uit de praktijk
5.5 Een psychologische beschrijving van excessief gedrag enkortzichtigheid in relaties met anderen
6-9. Vier Hoofdstukken over de ‘doeners & durfals’
6. Antisociale patronen bij leiders
7. Passief-agressieve patronen bij leiders
8. Narcistische patronen bij leiders
9. Schizoïde patronen bij leiders
10-13. Vier Hoofdstukken over de ‘Strenge Denkers’
10. Obsessief-compulsieve patronen bij leiders
11. Borderline-patronen bij leiders
12. Paranoïde patronen bij leiders
13. Schizotypische patronen bij leiders
14-16. Drie Hoofdstukken over de ‘gevoelige zorgers’
14. Patronen van afhankelijkheid bij leiders
15. Theatrale patronen bij leiders
16. Ontwijkende patronen bij leiders
17. Neurotische patronen bij leiders
17.1 Neurotische reacties op stress
17.2 Het effect van deze patronen van ontsporend gedrag op de resultaten van leiders
18. Uw eigen persoonlijkheidspatronen en uw leidinggevende rol
18.1 Inventariseer uw kwaliteiten, kansen, risico’s en uitdagingen
18.2 Verken uw eigen neurotische patronen als leider
18.3 Verken uw eigen hoogmoed
Deel III: ‘Hoe leiders de excessen van leiderschap kunnen overwinnen’
19. Aantreden, aanblijven en vertrekken als leider
19.1 De leider treedt aan: een leidinggevende rol op je nemen
19.2 De leider blijft aan: aanhoudend succes in de leidinggevende rol
19.3 De leider vertrekt: de manieren om afscheid te nemen als leider en de valkuilen daarbij
20. Breng je leidinggevende patronen in evenwicht
20.1 De ervaring van complexiteit
20.2 Het risico op overmoed
20.3 De behoefte aan balans
21. Naar evenwicht in relatiepatronen in organisaties
21.1 Teamwork als spel van aangeven en voorzetten geven
21.2 Negatieve spiralen in organisaties
21.3 Positieve spiralen in organisaties
22. Evenwicht aanbrengen in de eigen organisatiepatronen: doe het zelf
22.1 Evalueer uw eigen sterke eigenschappen en ontsporingspatronen als leider
22.2 Evalueer uw vermogen om evenwicht te vinden in uw opstelling als leider
22.3 Verbeter de dynamiek in uw eigen team
Epiloog Historische modellen van leiderschap
1. The schaduwkoning – een Chinees model voor leiderschap
2. Democratie – een Atheens model voor leiderschap
3. Ubuntu – een Afrikaans model voor leiderschap
Conclusie
Bijlage A Vragenlijst Drijfveren voor Gedrag
Bijlage B Ashridge vragenlijst over veerkracht
Literatuur
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan