Erik de Haan is van oorsprong fysicus en deed al psychofysisch onderzoek voor zijn PhD in 1994. Erik de Haan leidt het Ashridge Centre for Coaching aan de Hult International Business School in het Verenigd Koninkrijk en is tevens hoogleraar Organisatieontwikkeling aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.
Meer over de auteursSupervisie
Gids voor supervisanten
Paperback Nederlands 2022 10e druk 9789023257158Samenvatting
Het handboek Supervisie biedt een didactische methode die professionals in mensgerichte beroepen – zoals social work, de gezondheidszorg en het onderwijs – in staat stelt om inzichten en ervaringen om te zetten in een grotere beroepsbekwaamheid. Het benadert theorie, methodes en praktijk vanuit het perspectief van de supervisant en geeft antwoord op vragen als: Wat is supervisie? Hoe werkt het? Wat heb je eraan?
Essentiële informatie over de supervisiereis wordt verlevendigd met concrete voorbeelden uit de praktijk van supervisie, en met een reflectieve praktijkopdracht aan het einde van elk van de drie delen van het boek. Studenten en meer ervaren praktijkbeoefenaars krijgen zo ondersteuning op hun spannende en hoogstpersoonlijke supervisiereis, en bereiden zich middels de opdrachten al voor op hun supervisiebijeenkomsten en ook op latere zelf-supervisie.
Deze tiende herziene druk is meer geschikt gemaakt voor studenten die voor het eerst kennis gaan maken met supervisie. Daarnaast is het handboek ook praktischer ingestoken; er worden tips en opdrachten aangeboden om zelf te doen, maar ook voor supervisoren om in te zetten voor supervisees. Uiteraard is ook de literatuurlijst geactualiseerd.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Willemine Regouin
Inhoudsopgave
Voorwoord XII
Inleiding XVI
Deel I Eerste oriëntatie 1
1 Waarom supervisie? 2
1.1 De opleiding 3
1.2 De praktijk 4
1.3 Supervisie 4
2 Contractering: rechten en plichten 7
2.1 De opdrachtgever 8
2.2 Supervisor en supervisant 9
2.3 Omgaan met teleurstellingen en moed verzamelen ‘voor wat moet’ 10
3 Leren in supervisie 16
3.1 Hoe leer je in supervisie? 17
3.2 Wat leer je in supervisie? 19
3.3 Het leermateriaal in supervisie 21
4 Opdracht 25
4.1 Wat voor supervisant gaat hier nu aan supervisie beginnen? 25
4.2 Wat wil deze supervisant met supervisie bereiken? 26
4.3 Waar moet supervisie allemaal verder nog rekening mee houden? 27
Deel II Het supervisieproces 29
5 De beginfase 30
5.1 Wie ben je en hoe gaan we met elkaar om? 30
5.2 Wie zijn wij en wat kunnen we samen? 32
5.3 Wat gaan we bereiken en hoe? 33
6 De middenfase 37
6.1 Werk in uitvoering 37
6.2 De middenevaluatie 41
6.3 Op weg naar het einde 42
7 De eindfase 45
7.1 We zijn er bijna 45
7.2 Eindevaluatie en eventuele beoordeling 47
7.3 Hoe gaan we uit elkaar? 50
8 Het belang van schrijven in supervisie 52
8.1 Schrijven is essentieel in de helpende beroepen 53
8.2 Schrijfopdracht 55
8.3 Voorbeeld van een schrijfprobleem 56
Deel III Bezinning op de verhouding persoon-beroep 59
9 De persoon 61
9.1 Denken en kennen 61
9.2 Voelen en willen 65
9.3 Handelen en vaardigheden 68
10 Het beroep 75
10.1 De theorie: denken over het beroep 75
10.2 De praktijk: werken in het beroep 81
10.3 Het hier-en-nu: waar theorie en praktijk samenkomen 87
11 De verbinding tussen persoon en beroep 91
11.1 Beroepssocialisatie 91
11.2 Leren en leerbegeleiding 93
11.3 Werken en werkondersteuning 100
12 Het belang van inzicht in supervisie 104
12.1 Een zelfanalyse 105
12.2 Een praktijkanalyse 105
12.3 Inzicht genereren in het hier-en-nu 106
Lijst van gehanteerde begrippen 109
Literatuur 112
Bijlage Het Supervisiecontract 115
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan