Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Issuedenken

Echte bazen maken impact

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2018 1e druk 9789024402588
Direct te downloaden

Samenvatting

Voor alle organisaties die hun reputatie willen verstevigen, innovaties willen stimuleren en hun maatschappelijke zichtbaarheid en sympathie willen vergroten.

Issues zijn onderwerpen die beroeren, verbinden en om actie vragen. Van plofkip tot plasticsoep, van TTIP tot de Zwarte Piet-discussie; iedere geëngageerde burger heeft er wel een mening over. Veel organisaties zien maatschappelijke issues als iets om te negeren of om uit noodzaak op te reageren. Maar de ogen sluiten voor wat er in de maatschappij leeft, is zo ongeveer de snelste route richting reputatieschade.

Issues kunnen beter als kans worden gezien om organisaties maatschappelijk te positioneren. Met een goed uitgevoerd issuebeleid kunnen de juiste strategische afwegingen worden gemaakt, waardoor organisaties zichzelf sterker kunnen positioneren en beter voorbereiden op de toekomst.

Specificaties

ISBN13:9789024402588
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:192
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:24-1-2018
ISSN:

Expertrecensies (3)

recensie
Issuedenken - 'Aanrader voor CEO’s, bestuurders en communicatiespecialisten'
Louis Thorig | 24 september 2018
Strategisch isssuemanagement is in de jaren zeventig van de vorige eeuw eigenlijk begonnen als een communicatiestrategie. In de loop van de tijd heeft het Issuedenken zich ontwikkeld als een organisatiebrede proactieve aanpak.
Lees verder
recensie
Issuedenken - 'Ik heb genoten'
Pleunie Warnink | 16 april 2018
Issuedenken van Mayke Van Keep en Sybrig Van Keep is zo’n boek dat je, als communicatieadviseur, oppakt en niet makkelijk weglegt. Het behandelt op heldere wijze een manier om, om te gaan met maatschappelijke issues (kwesties).
Lees verder
recensie
Issuedenken - 'Actueel en met veel interessante voorbeelden'
Han van der Pool | 19 maart 2018
Issues kunnen voor een bedrijf een bedreiging zijn of een kans. Een issue is een kwestie of onderwerp waarbij een bedrijf ineens vol in de schijnwerpers kan komen te staan.
Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
3 stemmen
3
0
0
0
0

Interviews en artikelen (1)

interview
Sybrig van Keep: ‘Het is altijd beter om je kwetsbaar op te stellen’
Bas Hakker 16 maart 2018 Sybrig Van Keep is samen met haar zus Mayke eigenaar van De Issuemakers. Ze adviseren over hoe bedrijven omgaan met ‘issues’ zoals ‘Zwarte Piet’ of ‘#me too’. Ze schreven een boek over hoe je als bedrijf moet omgaan met deze maatschappelijke thema’s: Issuedenken.  

Over Mayke Van Keep

Mayke van Keep en Sybrig van Keep zijn sinds 2007 eigenaar van De Issuesmakers, een communicatiebureau gespecialiseerd in het adviseren van profit- en non-profitorganisaties die maatschappelijke impact (willen) hebben. Ze geloven in de maakbaarheid van de samenleving en maken zich hard voor een betere maatschappij. Ze helpen bedrijven en organisaties bij het aanscherpen en versterken van hun eigen rol daarbij.

Andere boeken door Mayke Van Keep

Over Sybrig Van Keep

Sybrig van Keep en Mayke van Keep zijn sinds 2007 eigenaar van De Issuesmakers, een communicatiebureau gespecialiseerd in het adviseren van profit- en non-profitorganisaties die maatschappelijke impact (willen) hebben. Ze geloven in de maakbaarheid van de samenleving en maken zich hard voor een betere maatschappij. Ze helpen bedrijven en organisaties bij het aanscherpen en versterken van hun eigen rol daarbij.

Andere boeken door Sybrig Van Keep

Inhoudsopgave

HOOFDSTUK 1 Inleiding 11
Impact hebben en impact maken 12
Issuedenken en De Issuemakers 17
De oorsprong van issuedenken 18

HOOFDSTUK 2 De samenleving vraagt om oriëntatie op maatschappelijke issues 21
Het belang van maatschappelijke waarde neemt toe 23
Druk op het bedrijfsleven neemt toe 26
One-issue organisaties, social enterprises en grote corporates 27
Issues als basis van politiek spel 32
Van maatschappelijk verantwoord naar maatschappelijk impactvol ondernemen 34

HOOFDSTUK 3 De anatomie van een issue 39
Wat is dat eigenlijk, een issue? 39
Niet alle issues zijn gelijk 40
Issue versus incident of crisis 43
Issue versus hype of trend 46

HOOFDSTUK 4 Het leven van een issue 49
De Issue Attention Cycle 49
De issuecurve 55
Waardoor komen nieuwe issues op de agenda? 63

HOOFDSTUK 5 Wéét wat er speelt 67
Wegwijs in de brij aan issues 67
Issues op de pijnbank 74
Het speelveld overzien 79
Bepalen van wie het issue is 83

HOOFDSTUK 6 Strategieën voor issuedenken 85
Strategische keuzes 85
Scenario’s opstellen voor omgeving, beleid en communicatie 88
Mogelijke strategieën en tactieken 90

HOOFDSTUK 7 Issues die je reputatie kunnen kraken 105
Shit happens 105
Issuekraken doe je zo 106

HOOFDSTUK 8 Issues die je reputatie kunnen maken 121
Een issue kan ook een kans zijn 121
Model voor issuemaken 122
Motieven voor issuemaken 134
Hoe kies je een issue? 161
Wie maken er eigenlijk allemaal issues? 163
Boom_Issuedenken_DEF.indd 8 04-01-18 07:45

HOOFDSTUK 9 Starten met issuedenken 169
Samenstellen van een issueteam 169
Interne organisatie 172
Stappenplan 175

Dankwoord 183
Eindnoten 185
Literatuur 189

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Issuedenken