Lees verder
Jeroen Hendriksen is zelfstandig personal coach en trainer. Na langdurige ervaring als manager houdt hij zich momenteel vooral bezig met het opleiden van coaches, team- en organisatieontwikkeling en intervisietrainingen.
Meer over Jeroen HendriksenCirkelen rond Kolb
Begeleiden van leerprocessen
Paperback Nederlands 2007 9789024417049Samenvatting
Jeroen Hendriksen gaat in op de verschillende invalshoeken die Kolb geïnspireerd hebben tot zijn belangrijke publicatie Experiential Learning. De fascinatie van de auteur voor ervaringsleren was daarbij het uitgangspunt. Befaamde onderzoekers als Dewey, Lewin, Piaget, maar ook de humanistische psychologie met Maslow, Rogers en Perls en de pedagogiek van Paolo Freire zijn inspiratiebronnen voor Kolb. In Cirkelen rond Kolb worden ze in hun samenhang uitgewerkt en aangevuld met veel nieuwe inspirerende werkvormen en oefeningen. Jeroen Hendriksen besteedt ook aandacht aan de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van leren en legt een link tussen ervaringsleren toen en organisatieleren nu.
'Cirkelen rond Kolb' is leerboek en oefenboek tegelijk. Spelenderwijs wordt de lezer meegenomen in de boeiende wereld van het ervaringsleren. Theoretische impulsen en oefeningen wisselen elkaar af. Zo ontstaat een rijk palet aan mogelijkheden voor manager, trainer, opleider, consultant, personal coach en docent om zelf vorm te geven aan nieuwe leerimpulsen. U vindt in dit boek: de originele leerstijlentest van Kolb, reflectieoefeningen, didactische suggesties, teamdiagnose-instrumenten, oefeningen voor doeners, bezinners, dromers en beslissers.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Jeroen Hendriksen
Inhoudsopgave
Inleiding
Theoriegedeelte
1. Leren als transformatie van ervaring
1.1 De leercyclus van Kolb
1.2 De wortels van ervaringsleren
1.3 Het oplossen van problemen
1.4 Overzicht van leerkenmerken
1.5 Het ontwikkelingsmodel van Kolb
1.6 En nu dan eindelijk...de leerstijlentest
1.7 Verwerking testuitslag
1.8 Reflectie op de testuitslag
1.9 Beroepsgroepen en leerstijlen
Intermezzo
2. Leren reflecteren binnen organisaties
2.1 Inleiding
2.2 Oud en nieuw leren
2.3 EVA: ervaringen, vaardigheden en attituden
2.4 Intermezzo
2.5 Reflectie als motor voor het leren
2.6 Single-loop en double-loop leren
2.7 Afronding en nieuwe formule
Praktijkgedeelte
3. Praktijk
Oefeningen voor doeners
3.1 Kennismakingsoefening
3.2 Creatief met Kolb: kwartetten
3.3 Maak je eigen test
3.4 De lerende organisatie als metafoor
Oefeningen voor bezinners
3.6 Beschrijf je eigen leergeschiedenis
3.7 Leren van verhalen
3.8 Reflectieverslag
3.9 Reflectie als bewustwordingsproces
3.10 Intervisie: de zevenstappenmethode
3.11 Personal coaching en leerstijlen
Oefeningen voor denkers
3.12 Leerstijlen en leeractiviteiten
3.13 Didactische suggesties voor het ontwerpen
3.14 Oefening in teamdiagnose
3.15 Weerstanden.
3.16 Analyseoefening
Oefeningen voor beslissers
3.17 Beslissingen en effectiviteit
3.18 Actieplan maken
3.19 Evaluatieoefening
3.20 Een training ontwerpen
Literatuur
Websites
Publicaties
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan