Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Het BPM boek

Theorie en praktijk van procesgericht organiseren

Paperback Nederlands 2021 9789024447930
Voormalig top 100Totaal 1 dag
Verkooppositie 4709Hoogste positie: 86
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

Business Process Management (BPM) helpt organisaties klantgericht, efficiënt en flexibel te werken. Tegelijkertijd draagt het bij aan betere samenwerking en gemotiveerde medewerkers. De traditionele, functioneel ingerichte organisatie heeft haar langste tijd gehad. Bij vernieuwing van organisaties speelt het werken en denken in processen een steeds belangrijkere rol. Het BPM-boek laat zien hoe processen als sleutelfactor kunnen worden gebruikt om alle organisatieaspecten in samenhang in te richten op het leveren van toegevoegde waarde.

De kracht van de BPM-benadering
Het BPM-boek gaat in op aspecten als besturing, organisatieontwerp, cultuur en IT en legt steeds de verbinding tussen het ‘wat’ en het ‘hoe’ van organiseren. De auteurs combineren kennis vanuit vakgebieden als kwaliteitszorg, controlling, informatiemanagement, HRM en verandermanagement tot een integrale aanpak. In Het BPM-boek wordt uitgelegd waarom de BPM-benadering zo krachtig is en hoe je hier in de praktijk handen en voeten aan kunt geven.

Het boek laat zien hoe procesdenken door organisaties op verschillende volwassenheidsniveaus op een effectieve manier kan worden gebruikt. Processen zijn dan de sleutel om:
- producten en diensten optimaal af te stemmen op de behoeften van de buitenwereld en tegelijk de interne organisatie te besturen;
- werkzaamheden te beheersen zonder starre en mechanistische benadering, maar juist door gerichtheid op flexibiliteit en continue verbetering;
- medewerkers ruimte te geven hun werk goed te kunnen doen, hun toegevoegde waarde te kunnen leveren en zichzelf en hun professie te blijven ontwikkelen;
- efficiencyverbetering te laten samenvallen met het inrichten van een organisatie waaraan medewerkers graag hun bijdrage leveren. Resultaatgericht, mensgericht en snel aanpasbaar. Een in alle opzichten gezonde organisatie dus.

Procesgericht werken in de praktijk
Door de praktijkvoorbeelden, modellen en checklists biedt Het BPM-boek inzichten en gereedschappen waarmee meer en minder ervaren managers en procesprofessionals uit de voeten kunnen. Hiermee krijgen zij concrete handvatten aangereikt om procesgericht werken in de praktijk toe te passen. De auteurs beschrijven in dit boek hoe procesgericht organiseren begint met een visie en strategie waarin de klant een centrale plaats heeft, waarin processen worden gezien als hét middel om toegevoegde waarde te leveren voor de klant en waarin processen leidend zijn voor het inrichten van de organisatie. Vervolgens wordt beschreven hoe procesgerichte inrichtingskeuzes gemaakt kunnen worden op het gebied van besturing, organisatie, beheersing en inzet van ICT. Tot slot gaat Het BPM-boek in op de veranderingen die een organisatie doormaakt bij een omslag naar procesgericht denken en werken. Hoe kun je concreet bouwen aan de procesgerichte organisatie?

Voor wie?
Het BPM-boek is bedoeld voor managers, projectleiders, procesanalisten, procesarchitecten, consultants, functioneel beheerders en informatiemanagers.

Specificaties

ISBN13:9789024447930
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:350
Uitgever:Boom
Druk:2
Verschijningsdatum:22-11-2021
Hoofdrubriek:Organisatiekunde
ISSN:

Expertrecensies (2)

Het BPM boek
Nico Jong | 4 mei 2012
Bij de meeste organisaties werken betrokken en gemotiveerde mensen. De manier waarop die organisaties zijn ingericht, maakt het voor hen vaak moeilijk klanten optimaal te bedienen. Dit komt door regels die in de weg zitten, door informatie die ontbreekt en door slecht op elkaar afgestemde werkzaamheden. 
Lees verder
Het BPM boek
Arie Buvens | 12 april 2012
Business Proces Management (BPM) is een vakgebied dat ontstaan is uit allerlei disciplines die afzonderlijk met processen bezig waren, zoals kwaliteitszorg, risicomanagement, HRM, informatiemanagement en ICT. 
Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
3 stemmen
3
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Aty Boers

Aty Boers is directeur van opleidingsinstituut Coach Boulevard, organisatiekundige, coach en trainer. Ze is al meer dan 20 jaar betrokken bij grote verandertrajecten, op het raakvlak van business en ICT. Daarnaast is zij medeoprichter van adviesbureau Valuebridge en zeer succesvol als auteur. Aty schreef (samen met Marijke Lingsma) diverse boeken, waaronder De 10 principes van agile-lean teamcoaching en 75 werkvormen voor agile-lean teamcoaching.

Andere boeken door Aty Boers

Over Nico de Graaf

Nico de Graaf werkt als senior business consultant bij Novius Business & Information Management, waar hij deel uitmaakt van de vakgroep Business Process Management. Hij voert opdrachten uit op het gebied van procesmanagement en businessinformatieplanning. Samen met Aty Boers schreef hij 'Het BPM boek. Theorie en praktijk van procesgericht organiseren'.

Andere boeken door Nico de Graaf

Inhoudsopgave

Deel 1 Basis voor procesgericht organiseren
1. Waar hebben we het over?
Een visie op procesgericht organiseren
2. Procesgericht worden is ook een proces
Groeifasen van de procesgerichte organisatie
3. Een proces, dat is toch iets met hokken en pijltjes?
Het modelleren van processen

Deel 2 Processen als kapstok
4. De elevator pitch
Het bedrijfsprocesmodel als weergave van de essentie van de organisatie
5. Op zoek naar het karakter van de organisatie
Het belang van organisatiecultuur
6. De ruggengraat van procesgericht organiseren
De procesarchitectuur

Deel 3 Keuzes op basis van de proceskapstok
7. Aan welke knoppen kun je draaien?
Procesgerichte besturing opzetten met behulp van de proceskapstok
8. Weg met de hark, of toch niet?
Organisaties procesgericht ontwerpen met behulp van de proceskapstok
9. Regels zijn maar regels
Procesbeheersing inrichten met behulp van de proceskapstok
10. Geen BPM zonder BPM-systeem?
Procesgericht ICT inzetten met behulp van de proceskapstok

Deel 4 Wat nodig is om een procesgerichte organisatie te worden
11. Een organisatie veranderen doe je niet op papier
Procesgericht organiseren als veranderproces
12. Wie moet dat allemaal gaan doen?
Het opzetten van een BPM-afdeling als ondersteuning van procesgericht werken
13. Meer wegen naar Rome
Methoden voor procesverbetering
14. Best of both worlds
Aanpak die als startpunt kan dienen
15. Blik in de toekomst
Waardegedrevenheid als centraal begrip

Bijlage 1 Competentieprofiel procesmanagementprofessional
Bijlage 2 kwaliteitseisen aan werkprocesbeschrijvingen in de procesarchitectuur
Bijlage 3 Checklist voor de keuze van te verbeteren processen
Bijlage 4 Checklist start BPM-traject
Bijlage 5 IDEF-methode voor procesontwerp
Bijlage 6 Template KPI-definitiekaart
Bijlage 7 Stappenplan voor het STP ontwerpen van een procesflow
Bijlage 8 Verdiepingsliteratuur
Bijlage 9 Afkortingen en begrippen

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Het BPM boek