

Ivo Brughmans is filosoof, politicoloog en managementconsultant en gepassioneerd door het denken in paradoxen: hoe tegenpolen met elkaar verbinden? Hij schreef verschillende boeken over dit thema en geeft hierover keynotes, masterclasses en verdiepende opleidingen in Nederland en internationaal. Hij is als docent verbonden aan verschillende managementscholen en academies.
Meer over Ivo Brughmans(De)polarisatie
Een paradoxale aanpak voor samenleving en organisatie
Paperback Nederlands 2026 1e druk 9789024473106Samenvatting
Maak polarisatie hanteerbaar met behulp van paradoxaal denken.
Hoe kunnen we weer met elkaar in verbinding komen als de kloof diep is en de afkeer groot? Dat lukt enkel als we voorbij de inhoudelijke standpunten kijken naar de onderliggende drijfveren: de onuitgesproken waarden en behoeften waar het echt over gaat. De paradoxale aanpak gaat ervan uit dat er zelfs onder de meest extreme standpunten steeds een positieve kracht ligt. Deze kunnen zien en erkennen vormt de sleutel tot verbinding en verruiming.
Naast een analyse van de mechanismen van polarisatie biedt (De)polarisatie effectieve hefbomen om hiermee om te gaan: kritisch zelfonderzoek naar eigen drijfveren, contact maken met de ander en zijn verlangens en zorgen, leiderschap dat een kader van verbinding biedt, en beleid met structurele maatregelen om polarisatie te voorkomen en te hanteren.
Brughmans daagt je uit om polarisatie binnen je eigen invloedscirkel fundamenteel aan te pakken. Voor alle professionals, leidinggevenden, bestuurders en beleidsmakers die met polarisatie te maken hebben.
Trefwoorden
Specificaties
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan