Mathieu Weggeman is hoogleraar organisatiekunde in het bijzonder innovatiemanagement aan de Faculteit Technologie Management van de Technische Universiteit Eindhoven.
Meer over Mathieu WeggemanLeidinggeven aan professionals
Het verzilveren van creativiteit
Paperback Nederlands 2004 9789026717192Samenvatting
Het westen, zo is algemeen de verwachting, zal het bij de concurrentiestrijd vooral moeten hebben van creativiteit en innovatievermogen. Dat betekent dat bedrijven steeds meer behoefte zullen krijgen aan hooggeschoolde werknemers. Aan professionals, die op grond van hun specialistische kennis al improviserend tot een creatief resultaat komen. Het zal duidelijk zijn dat een bureaucratische organisatievorm niet die inspirerende omgeving is waarin professionals tot volle bloei kunnen komen. De succesvolle professionele organisatie kenmerkt zich door een open en eerlijk werkklimaat met platte structuren. Daarin krijgen de mensen de middelen en speelruimte om hun taken uit te voeren via geplande en toevallige synergie tussen professionals onderling. Managers zullen aan deze professionals op een heel andere manier leiding moeten geven dan ze gewend zijn. Maar hoe?
In ieder geval zullen managers zich nauwelijks nog kunnen beroepen op hiërarchische autoriteit. In 'Leidinggeven aan professionals' wordt het managen van professionals vanuit zes organisatiekundige invalshoeken bekeken: personeel, managementstijl, systemen, cultuur, strategie en structuur. Centraal staat daarbij iedere keer de vraag hoe die factor op een positieve manier invloed kan uitoefenen op de motivatie en de betrokkenheid van professionals. Zo ontstaat een duidelijk beeld van management in professionele organisaties, waarbij de belangrijkste taak van de manager is condities te scheppen en een werkklimaat te creëren waarin talent en creativiteit van professionals ten volle kan worden ingezet voor de realisatie van doelen van de organisatie.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Prelude en een beetje filosofie
2. Kenmerken van professionals en professionele organisaties
3. Zes organisatiekundige invalshoeken voor leidinggeven aan professionals
4. Het managen van veranderingen in professionele organisaties
5. Literatuur en trefwoorden
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan