Lees verder
Prof. dr. Ton Wentink is bijzonder hoogleraar aan de Universiteit van Tilburg. Hij was verbonden aan de Faculteit Sociale Wetenschappen en is tegenwoordig verbonden aan TiasNimbas Business School als docent Management van Kwaliteit en Productiviteit en Academic director van meerdere masterprogramma's.
Meer over Ton WentinkBusiness Performance Management
Sturen op prestatie en resultaat
Paperback Nederlands 2008 1e druk 9789047300892Samenvatting
'Business performance management' gaat over het sturen van organisaties. Het is een verzameling van opvattingen, methoden en technieken die het management kan inzetten om organisatiedoelen te behalen en prestaties te optimaliseren.
Sleutelbegrippen hierbij zijn het beheersen, borgen en verbeteren van besturingsprocessen in en tussen organisaties, het optimaliseren van inkomsten, en het minimaliseren van kosten met het oog op waardecreatie voor de stakeholders: aandeelhouders, financiers, klanten, medewerkers en 'de maatschappij'.
De auteurs bezien business performance management vanuit diverse invalshoeken: strategievorming, financieel-economisch management, marketing, kwaliteitsmanagement, it- en informatiemanagement, kennismanagement, keten- en netwerkmanagement, human resources management, organisatieverandering, cultuur, samenwerking, besluitvorming en leiderschap.
Dit boek is bestemd voor bestuurders en managers die business performance management willen inzetten om hun bedrijfsvoering te verbeteren met het oog op het realiseren van optimale resultaten.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Ton Wentink
Inhoudsopgave
Deel 1 Strategievorming: basis voor business performance management
2 Business performance management en strategisch management
3 Strategische planning in de maatschappelijke onderneming
4 Strategisch management in de publieke sector: de casus Gezondheidszorg
5 Wat is de maatschappelijke verantwoordelijkheid van bedrijven?
6 Schudden aan de boom van zekerheden: business performance management en de base of the pyramid
Deel 2 Financieel resultaat en business performance management
7 Business performance management en de financiering van de onderneming
8 Praktisch relevante management-accountingwetenschap
9 Externe financiële verslaggeving
10 Value based management
Deel 3 De rol van marketing in business performance management
11 Marketing en business performance management
12 Klantgestuurde marketing
13 Know-what, know-how, know-why en know-when in services marketing management
Deel 4 Business process management stuurt prestaties
14 Business performance en operational excellence
15 'Business excellence' bij Philips
16 Management van bedrijfsprocessen in het teken van business performance
17 Het network-governanceperspectief
18 De informatiemanager als netwerkmanager
19 Kennismanagement: kwestie van gedrag
20 Overmorgen presteren
Deel 5 Human resources en de organisatie als sociaal systeem
21 HRM, performance en aantrekkelijk werkgeverschap
22 Het proces van organiseren
23 Organisatiecultuur, interorganisationele samenwerking en de psychologie van verandering: inzichten en misvattingen
Noten
Register
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan