
Lees verder
Het werk van professionals verandert. Omdat hoger opgeleiden hun werk goed willen doen, vragen zij om externe ondersteuning bij het werken aan hun nieuwe leer- en werkvragen. Zij kunnen hiervoor terecht bij vele onderwijsinstellingen. In de meeste gevallen gingen zowel de vraag als het aanbod over 'management'. Maar tegenwoordig staan ook andere ontwikkelingsvragen centraal. De variëteit in deze leervragen is nu zo groot dat een standaardaanpak van het hoger onderwijs niet meer voldoet. Dat stelt onderwijsinstellingen voor een uitdaging. Gerhard Smid biedt in dit boek handreikingen om die uitdaging op te pakken. Hij beantwoordt daarbij vragen als:
- Wat voor soort leeromgeving ondersteunt ervaren professionals?
- Hoe begrijpt u hun leervragen?
- Helpt u hen met nieuwe technieken en kennis?
- Moet u hen anders ondersteunen en zich richten op het ontwikkelen van hun competentie?
- Hoe ontwerpt u zulke leeromgevingen?
Smid biedt een ontwerpersrepertoire dat is gebaseerd op geavanceerde literatuur over organiseren, leren en ontwerpen, en onderzoek in zijn praktijk als opleidingsmanager.