Lees verder
Communicatiestrateeg Martin de Munnik is medeoprichter van neuromarketingbureau Neurensics.
Meer over Martin de MunnikDe koopknop
Het geheim van het consumentenbrein
Paperback Nederlands 2012 1e druk 9789052619927Samenvatting
Genomineerd voor de PIM Literatuurprijs 2012!
Door in onze hersenen te kijken, zien neurowetenschappers voor welke producten we gevoelig zijn en welke reclame ons aanzet tot kopen. Neuromarketing is hot en het onderzoek daartoe heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een industrie met een grote belofte: het juiste product voor de juiste mensen, op het juiste moment. Met lagere kosten, meer winst en een kleinere 'footprint' als beloning.
'De Koopknop' laat zien wat consumenten echt willen, wie ze vertrouwen, wat ze graag willen hebben en uiteindelijk gaan kopen. De 'ontdekking' van de koopknop onthult de geheimen van het consumentenbrein. Een zegen voor de consument, maar vooral voor het bedrijfsleven dat ondanks miljarden aan onderzoek per jaar, nog steeds 80% van alle productintroducties binnen twee jaar ziet mislukken.
Met wetenschappelijke, neurologische en psychologische onderzoeken als basis en voorbeelden uit eigen praktijk, licht De Koopknop toe hoe we onbewust reageren op merken, producten, behoeften en belevingen. Hoe het traditionele marktonderzoek evolueert en hoe u zelf de koopknop van uw klanten kunt beïnvloeden.
Dit grensverleggende boek laat zien hoe het consumentenbrein werkt, maar vooral hoe de ondernemer, verkoper en marketeer voordeel haalt uit de kennis over ons onbewuste, daar waar al onze beslissingen genomen worden. Het bedrijf dat als eerste neuromarketing weet te incorporeren in de bedrijfsstrategie is de winnaar in zijn markt, en is komende jaren niet meer in te halen.
'Als je wacht tot je het door hebt, ben je te laat'. Reclameman Martin de Munnik kijkt dagelijks in het levende brein van consumenten met spectaculaire inzichten van dien.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Martin de Munnik
Inhoudsopgave
Plattegrond van het consumentenbrein
Management Summary
1. Van black box naar grijze massa 15
1.1 De vrije wil bestaat niet 20
1.2 Honderden miljoenen beslissingen per dag 22
1.3 Tweehonderd miljoen jaar evolutie. tienduizend jaar beschaving 25
2. Neuromarketing 35
2.1 De koopknop 35
2.2 De stopknop 38
2.3 De rol van spiegelneuronen 41
2-4 De invloed van de mediale prefrontale cortex 48
3. Merken in ons brein 53
3.1 De functie van merken 53
3.2 Merken zijn hardwires 56
3.3 De impact van een merk 58
3.4 De merkpropositie vanuit een neurologisch perspectief 61
3.5 De merkpersoonlijkheid vanuit een neurologisch perspectief 63
3.6 Van kennis naar kunde
4. Neuromarketingonderzoek 67
4.1 De vragenlijst in de prullenmand? 67
4.2 Consumentengedrag voorspellen 69
4.3 Consumentengedrag verklaren 72
4.4 Neuromarketingonderzoek in de praktijk
5. Neuromarketing in de praktijk 87
5.1 Reputatie, relatie, ruil 87
5.1.1 De reputatie, de hardwire 87
5.1.2 De relatie, het vertrouwen 94 De ruil, de koopknop 97
5.1.3 Gain, pain, obtain: de drie dimensies van de koopknop
5.2 Het begint met gain 98
5.2.2 Geen gain zonder pain 106
5.2.3 De afweging: obtain 110
6. De koopknop belazeren 113
6.1 Gebruik het halo-effect 113
6.2 Geld doet pijn, plastic niet 114
6.3 Maak het mooi 116
6.4 Zoek naar verborgen verleiders 116
6.5 Profiteer van een bijzondere schappositie 117
6.6 Maak gebruik van de wederkerigheid 117
6.7 Prime je boodschap 119
6.8 Maskeer je boodschap 120
7. Neuromarketing en reclame 123
7.1 De journalist versus de presentator 123
7.2 Spiegelen met acteurs 125
7.3 Spelen met merken 125
7-4 Stap in de wereld van het merk 127
7.5 Meer dan zomaar een payoff 127
7.6 Leuke reclame, maar van wie was-ie ook al weer? 129
7.7 Packshots, logo's en mens en 130
7.8 We zitten niet in de humorbusiness 131
7.9 The Beatles versus The Stones 132
7.10 Verpakking en reclame 133
7.11 Mono versus multi 135
7.12 De positie van commercials in het blok 137
7.13 De radio commercial die een tv-commercial nadoet
8. De toekomst
8.1 Meer omzet, meer marge, meer winst
8.2 Als je door hebt, ben je te laat
Een woord van dank
Literatuurlijst
Over Neurensics
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan