Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Modes in management

Een filosofische analyse van populaire organisatietheorieën

Paperback Nederlands 2002 9789053527764
Voormalig top 100Totaal 2 dagen
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen

Samenvatting

Hoe komt het dat managers zo gevoelig zijn voor modieuze vormen van kennis over organisaties? Welke rol spelen managementgoeroes hierbij? En waarom wordt die kennis eigenlijk geminacht door mensen die voorstander zijn van een meer academische, wetenschappelijke bestudering van organisaties?

René ten Bos neemt stelling tegen de minachting voor mode. Hij beweert dat de wetenschappelijke discussie over organisaties doorgaans veel te utopisch georiënteerd is en dat het mede daarom geen verwondering hoeft te wekken dat mensen uit de praktijk eerder warmlopen voor modieuze en populistische vormen van kennis. Deze verdienen het om serieuzer genomen te worden dan meestal het geval is. Dat er modes in het denken over management bestaan, roept wezenlijke, wijsgerige vragen op over organisaties en de mensen die er werken. Daarom is het jammer dat de meeste modieuze auteurs over dit onderwerp niet dieper op deze vragen ingaan. Een dergelijke bespiegeling zou kunnen leiden tot een kritiek van managementmodes. Volgens ten Bos zal een dergelijke kritiek echter weinig zinvol zijn als deze vanuit een utopische invalshoek komt. Hij vindt dat managementmodes nog te zwaar gebukt gaan onder dit utopisme en veel modieuzer zouden moeten worden.

Specificaties

ISBN13:9789053527764
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:281
Uitgever:Boom
Druk:0
Verschijningsdatum:21-6-2002
Hoofdrubriek:Algemeen management

Lezersrecensies

4.0 van de 5
5 stemmen
2
1
2
0
0

Over Rene ten Bos

René ten Bos (1959) is hoogleraar filosofie aan de Radboud Universiteit Nijmegen en honorary professor aan de Universiteit van St Andrews in Schotland. Hij is voornamelijk geïnteresseerd in kritische management theorieën en heeft gepubliceerd over verschillende onderwerpen, zoals organisatie-ethiek, strategisch management en genderstudies. In de afgelopen jaren heeft René ten Bos lezingen en cursussen gegeven voor verschillende organisaties en bedrijven, waaronder Corus, Philips, AKZO, Stork, Vodafone, Rabobank, Ministerie van Justitie, verschillende ziekenhuizen, scholen, politieorganisaties. Van 1999 tot 2003 was hij redactielid van M&O (bekendste Nederlandstalige wetenschappelijk managementtijdschrift). Ook is hij redactielid geweest van het tijdschrift Filosofie in Bedrijf. Ten Bos is een bekende spreker voor zowel academisch als management publiek. Van zijn hand verschenen eerder bij Uitgeverij Boom onder meer: Het geniale dier (2008), Stilte, geste, stem (2011), Water (2014), Dwalen in het antropoceen (2017) en Extinctie (2019).

Andere boeken door Rene ten Bos

Inhoudsopgave

Voorwoord

Inleiding

1. Mode, utopie, personages en goeroes
2. Strategie en de wildgroei van realiteiten
3. Het verlangen naar leiders
4. Cultuur, metafoor en domesticatie
5. Wereldvreemdheid en escapisme
6. Hard werken, echt werken, vriendschap en vergetelheid
7. Ontsnappen aan de mode?

Literatuur
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Modes in management