Factory outlet centers

Een MERKwaardige ontwikkeling

Ingenaaid Nederlands 2001 1e druk 9789072047946
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Het fenomeen Factory Outlet Centers (FOC) is één van de meest succesvolle nieuwe detailhandelsconcepten. Een FOC is een concentratie van merkwinkels waar, zonder tussenkomst van groot- en detailhandel, directe verkoop aan de consument plaatsvindt. In het FOC verkopen merkfabrikanten hun overtollige voorraden tegen gereduceerde prijzen (kortingen van 25 tot 70%).

Koopjesjagen is in ons land een nationale sport. 'Voor een dubbeltje op de eerste rang' en 'veel voor weinig' spreekt Nederlanders aan. Zuinigheid is geen genante eigenschap maar een deugd. Dit gedrag zal naar verwachting een positieve bijdrage leveren aan het succes van FOC's in Nederland. Een andere succesfactor is het hebben van aansprekende, grote (internationale) merken in het FOC. In de Outlet-wereld hebben MERKen een waarde.

De naam Factory Outlet Center doet wellicht denken aan oude verkoophallen naast de fabriekspoort. Dit beeld is echter geheel achterhaald. De FOC's zoals deze de laatste jaren in het buitenland en recentelijk ook in Nederland, zijn gerealiseerd, hebben veelal een uitstraling van sfeervolle kleine winkeldorpjes met een technische eenvoudige, maar esthetisch aantrekkelijke bebouwing.

De discussie in het land omtrent het MERKwaardige nieuwe detailhandelsfenomeen wordt gehinderd door het ontbreken van data over de manier waarop buitenlandse FOC's op de Nederlandse markt geprojecteerd en aangepast moeten worden. Wat is het ideaalprofiel van een FOC in de Verenigde Staten en in Nederland? Wat zijn de effecten voor de markt bij de komst van FOC's? Hoe moet een FOC voor de Nederlandse markt eruit zien? Aan hoeveel FOC's biedt Nederland ruimte? Wat zijn mogelijk geschikte locaties in Nederland? Deze en vele andere vragen worden in dit onderzoek beantwoord.

Dit boek behandelt de achtergronden van het ontstaan van FOC's in de Verenigde Staten waarbij de gegenereerde data zijn gebruikt teneinde randvoorwaarden te stellen voor de vertaling en implementatie van FOC's in Nederland.

Specificaties

ISBN13:9789072047946
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:4
Uitgever:MindCampus BV
Druk:1
Hoofdrubriek:Economie

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Inhoudsopgave

Voorwoord
Dankwoord
Samenvatting

Deel 1 - Factory Outlet Centers

1. Inleiding
2. Geschiedenis en beschrijving van buitenlandse FOC's
3. Ideaalprofiel Amerikaans Factory Outlet Center
4. Vestiging van Factory Outlet Centers in Nederland
5. Implementatie Factory Outlet Centers in Nederland op basis van drie varianten
6. Conclusies, aanbevelingen en visie

Deel 2 - Analyse Factory Outlet Centers in de VS
Voorwoord

1. Inleiding
2. Ontwikkeling en beschrijving van buitenlandse Factory Outlet Centers
3. Amerikaanse winkelcentra
4. Amerikaanse Factory Outlet Centers
5. Profielen van en feiten over Factory Outlet Center-bezoekers in de VS
6. Interviews met Factory Outlet Center-deskundigen in de VS
7. Winkelgebieden in New York City
8. Analyse van de bezochte Factory Outlet Centers in VS
9. Evaluatie Factory Outlet Centers in VS
10. Conclusies

Epiloog
Geïnterviewden
Literatuur

Managementboek Top 100

Rubrieken

    Personen

      Trefwoorden

        Factory outlet centers