Factory outlet centers
Een MERKwaardige ontwikkeling
Ingenaaid Nederlands 2001 1e druk 9789072047946Samenvatting
Het fenomeen Factory Outlet Centers (FOC) is één van de meest succesvolle nieuwe detailhandelsconcepten. Een FOC is een concentratie van merkwinkels waar, zonder tussenkomst van groot- en detailhandel, directe verkoop aan de consument plaatsvindt. In het FOC verkopen merkfabrikanten hun overtollige voorraden tegen gereduceerde prijzen (kortingen van 25 tot 70%).
Koopjesjagen is in ons land een nationale sport. 'Voor een dubbeltje op de eerste rang' en 'veel voor weinig' spreekt Nederlanders aan. Zuinigheid is geen genante eigenschap maar een deugd. Dit gedrag zal naar verwachting een positieve bijdrage leveren aan het succes van FOC's in Nederland. Een andere succesfactor is het hebben van aansprekende, grote (internationale) merken in het FOC. In de Outlet-wereld hebben MERKen een waarde.
De naam Factory Outlet Center doet wellicht denken aan oude verkoophallen naast de fabriekspoort. Dit beeld is echter geheel achterhaald. De FOC's zoals deze de laatste jaren in het buitenland en recentelijk ook in Nederland, zijn gerealiseerd, hebben veelal een uitstraling van sfeervolle kleine winkeldorpjes met een technische eenvoudige, maar esthetisch aantrekkelijke bebouwing.
De discussie in het land omtrent het MERKwaardige nieuwe detailhandelsfenomeen wordt gehinderd door het ontbreken van data over de manier waarop buitenlandse FOC's op de Nederlandse markt geprojecteerd en aangepast moeten worden. Wat is het ideaalprofiel van een FOC in de Verenigde Staten en in Nederland? Wat zijn de effecten voor de markt bij de komst van FOC's? Hoe moet een FOC voor de Nederlandse markt eruit zien? Aan hoeveel FOC's biedt Nederland ruimte? Wat zijn mogelijk geschikte locaties in Nederland? Deze en vele andere vragen worden in dit onderzoek beantwoord.
Dit boek behandelt de achtergronden van het ontstaan van FOC's in de Verenigde Staten waarbij de gegenereerde data zijn gebruikt teneinde randvoorwaarden te stellen voor de vertaling en implementatie van FOC's in Nederland.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Dankwoord
Samenvatting
Deel 1 - Factory Outlet Centers
1. Inleiding
2. Geschiedenis en beschrijving van buitenlandse FOC's
3. Ideaalprofiel Amerikaans Factory Outlet Center
4. Vestiging van Factory Outlet Centers in Nederland
5. Implementatie Factory Outlet Centers in Nederland op basis van drie varianten
6. Conclusies, aanbevelingen en visie
Deel 2 - Analyse Factory Outlet Centers in de VS
Voorwoord
1. Inleiding
2. Ontwikkeling en beschrijving van buitenlandse Factory Outlet Centers
3. Amerikaanse winkelcentra
4. Amerikaanse Factory Outlet Centers
5. Profielen van en feiten over Factory Outlet Center-bezoekers in de VS
6. Interviews met Factory Outlet Center-deskundigen in de VS
7. Winkelgebieden in New York City
8. Analyse van de bezochte Factory Outlet Centers in VS
9. Evaluatie Factory Outlet Centers in VS
10. Conclusies
Epiloog
Geïnterviewden
Literatuur
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan