Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

#contentrecht

Content beschermen en gebruiken zonder risico; de (on)geschreven regels

Paperback Nederlands 2019 9789082329650
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Het internet bestaat niet zonder content. Bijna iedere dag publiceren, delen en gebruiken we teksten, foto’s en ander materiaal, van onszelf en van anderen. De grenzen van wat wel en niet mag zijn daarbij niet altijd even duidelijk.

De kans dat iemand jouw content gebruikt wordt steeds groter, en als je ongevraagd werk van een ander gebruikt, zal je niet de eerste zijn wanneer je een inbreukbrief in je mailbox vindt. Boetes van minimaal € 1.000 zijn daarbij eerder regel dan uitzondering. Om je concurrentiepositie te behouden en reputatieschade te voorkomen, moet je eigen werk beschermen én precies weten wat je wel en niet mag doen met content van anderen.

In dit boek vertelt Charlotte Meindersma je over alle geschreven en ongeschreven regels, zodat je risicoloos materiaal van anderen kunt gebruiken en kunt voorkomen dat anderen ten koste van jou mooie sier maken met jouw content.

Charlotte vertelt je:
- Wat jouw rechten als contentmaker zijn en hoe je je werk kunt beschermen;
- Hoe je de wet in jouw voordeel inzet en boetes voorkomt als je content van anderen gebruikt;
- Hoe je legaal kunt inhaken op bekendheid van merken en bestaande content;
- Welke mythes over social media en platformen je niet meer moet geloven;
- Wat je absoluut moet afspreken wanneer je samen of in opdracht content maakt;
- Wat je zeker niet moet doen wanneer je een inbreukbrief ontvangt en hoe je de ‘boete’ tot wel 40% kunt verlagen;
- Welke 5 stappen je moet zetten als je last hebt van een copycat.

Charlotte Meindersma is social media jurist en helpt online ondernemers vlekkeloos te ondernemen door ze de grenzen van de wet te leren kennen en praktische en pragmatische oplossingen te bieden. Ze geeft hooggewaardeerde online cursussen voor Frankwatching en wordt regelmatig door landelijke media gevraagd voor interviews over contentrecht.

"Net als in iedere beroepsgroep heb je onder juristen ook ‘rekkelijken’ en ‘preciezen’. Ik word moe van preciezen en hou heel erg van pragmatisch. Zo eentje is Charlotte er. Ze heeft me prima geholpen met het opstellen van algemene voorwaarden en een AVG-proof privacy-verklaring voor mijn internetbedrijf. Doe je iets online dan moet je bij Charlotte zijn."

- Aartjan van Erkel, Internet-ondernemer en bestseller-auteur

Specificaties

ISBN13:9789082329650
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:280
Druk:1
Verschijningsdatum:15-8-2019
ISSN:

Expertrecensies (4)

#Contentrecht - 'Leuk en nuttig'
Jeanine Dijkhuis | 7 januari 2020
Voorwaarden, contracten, aansprakelijkheid, licenties; marketeers zijn er over het algemeen niet echt dol op. Nauwelijks bekomen van de AVG wetgeving en bijbehorende processen, is er overgegaan tot de orde van de marketingdag.
Lees verder
Wetboek voor Bloggers - studie-editie
Rein Hof | 9 november 2016
Wetboek voor bloggers
Don Zuiderman | 17 maart 2016
Wetboek voor bloggers
Ingelise de Vries | 18 november 2015
‘Het is bijna tien jaar geleden dat ik begon met bloggen en ruim veertien jaar geleden dat ik mijn eerste website bouwde. Dan ken je alle in’s en out’s van het bloggen wel, zou je denken. Alle regels, de tips, de tricks. Maar is dat wel zo? Het Wetboek voor bloggers van Charlotte Meindersma laat zien dat dat misschien toch niet zo is.
Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
10 stemmen
10
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (2)

preview
#contentrecht - Content beschermen en gebruiken zonder risico
Charlotte Meindersma 12 september 2019 We zijn continu bezig met content. Op ons werk en voor onze onderneming en privé. Het is heel fijn dat we zo makkelijk content kunnen maken, delen en consumeren, maar daarmee is het ook makkelijker om de fout in te gaan. Het aantal rechtszaken over inbreuken op auteursrecht en ongewenste publicaties groeit enorm. Maar het is te voorkomen. Daar gaat #contentrecht over.
preview
De juridische valkuilen van bloggen
Justin van Lopik 26 maart 2015 Bloggen lag een paar jaar in diepe coma. Veel beweging zat er niet in. Tot enkele jaren geleden het bloggen weer helemaal opleefde. Het is nu levendiger dan ooit en wordt voor veel meer doelen ingezet dan daarvoor. Maar met dat vele bloggen, de professionaliseringsslag die gemaakt wordt en het gemak waarmee content gedeeld kan worden, ontstaan ook de vragen en problemen.

Over Charlotte Meindersma

Charlotte is jurist en marketeer. Vanuit haar bedrijf Charlotte’s Law & Fine Prints geeft ze juridisch advies en marketingadvies. Ze is een disruptor en pionier in de juridische wereld.

Andere boeken door Charlotte Meindersma

Inhoudsopgave

Inleiding

1 WAT IS CONTENT?

2 AUTEURSRECHT OP CONTENT
De maker
De creatieve drempel
De grens van het auteursrecht
De exploitatierechten
De beperkingen

3 PORTRETRECHT, PRIVACY EN CONTENT
AVG en persoonsgegevens
Portretrecht
Grondrecht privéleven

4 CONTENT VAN MERKEN EN RECLAME
Wat is een merk?
Wat beschermt een merk?
Reclamerecht

5 CONTENT MET VRIJHEID VAN MENINGSUITING
Eer en goede naam
Strafrecht

6 RECHTMATIG GEBRUIK VAN CONTENT
Content overnemen
Content cureren
Toestemming, licenties en overdracht

7 CONTENTPLATFORMEN EN SOCIAL MEDIA
Platformen en hun voorwaarden
Social media voorwaarden
Hostingaansprakelijkheid
Platformaansprakelijkheid (uploadfilter)

8 CONTENT MET SAMENWERKINGEN EN OPDRACHTEN
Opdrachten
Samenwerken

9 INBREUKEN EN ONRECHTMATIG GEBRUIK VAN
CONTENT
Auteursrechtsmoesjesbingo
Inbreuk gemaakt

10 CONTENT BESCHERMEN EN RECHTEN HANDHAVEN
Content beschermen
Rechten handhaven
Eindnoten
Disclaimer
Dankwoord

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        #contentrecht