Jeroen Derwort (1979) bedacht in zijn studententijd de voetbalgame Online Soccer Manager (OSM). Met vallen en opstaan bracht hij OSM naar honderden miljoenen gebruikers in de wereld. Hij verkocht zijn bedrijf in 2020 aan gamegigant Miniclip. Bij luchtvaart startup RB Group herhaalde hij dit kunstje nog een keer.
Meer over Jeroen DerwortScoren! - Online Soccer Manager (OSM)
Van zolderkamer tot skybox
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789083085999Samenvatting
Scoren! vertelt het fascinerende verhaal van Jeroen Derwort. Als jonge programmeur ontwerpt hij op zijn zolderkamertje in Zoetermeer Online Soccer Manager (OSM). Het is een game waarin voetballiefhebbers virtueel eigenaar worden van een voetbalclub, met alles wat daarbij komt kijken. Het spel blijkt een schot in de roos te zijn.
Het boek geeft een zeldzaam kijkje achter de schermen van een start-up die uitgroeit tot een wereldspeler, met vijftig medewerkers en meer dan honderd miljoen gebruikers. Jeroen schrijft open en kleurrijk over rechtszaken, hackers, persoonlijke tegenslagen en deals met de grootste gamebedrijven en voetbalclubs ter wereld.
In Scoren! lees je ook hoe Jeroen van een schuchtere nerd uitgroeit tot een succesvolle ondernemer. Ondanks alle uitdagingen die hij onderweg tegenkomt, vindt hij zichzelf op zijn tweeëndertigste al terug in de ‘Top-100 Selfmade Miljonairs’-lijst van Quote, tussen sterren als Doutzen Kroes en Armin van Buuren.
Bovenal is dit het verhaal van OSM, het meest succesvolle Nederlandse managementspel ooit. Een must-read voor (startende) ondernemers, spelers van OSM, gamers en voetballiefhebbers.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Jeroen Derwort
Inhoudsopgave
I De jeugdopleiding 17
Opgroeien als nerd 19
De MSX-computer 23
Avalon 29
Hit Harvester 33
II Debuut in het eerste elftal 37
De aftrap van OSM 39
De openingsfase 45
Een geheimzinnige redder 51
Groen als gras 57
Miskopen 65
De saga tegen SEGA 69
Tactische blunders 73
Games, games, games 79
III Scorende spits in de eredivisie 89
Spilzieke sjeiks 91
Het geheim van de OSM-engine 99
Hoe OSM wordt gemaakt 103
Supporters 111
Geld moet rollen 117
De vloek van de cheaters 121
Voetballers en OSM 125
De clubcultuur 129
Meer medewerkers, meer uitdagingen 137
Technische turbulentie 143
Hackers en hooligans 147
IV Gescout door topclubs 151
De zak met geld van Zynga 153
Rechtszaken en voetbalrechten 163
Aanval is de beste verdediging 171
Drie topclubs in Istanbul 181
Gamebasics zelfstandig maken 187
De tweede poging, met Take Two 193
V Van speler naar trainer 201
Kicksen aan de wilgen 203
Buitenspel 207
Komt de transfer ooit rond? 215
Dankwoord en verantwoording 225
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan