Irene is een creatieve marketingstrateeg. Onder de naam MarketingMadame helpt ze bedrijven bij het opzetten en uitwerken van hun marketingstrategie. Kenmerkend voor haar manier van werken is haar uitspraak ‘Marketing is geen afdeling, het zit door heel je bedrijf’. Aan de hand van voorbeelden en verhalen uit de praktijk maakt zij marketing en klantretentie toegankelijk voor iedere ondernemer.
Meer over Irene van CappellenOh, maar deze is al klant…
De kunst van klantretentie: Hoe je klanten behoudt en het rendement op je marketingeuro verhoogt
Ingenaaid Nederlands 2022 1e druk 9789083271408Samenvatting
Hoe houd je een klant geïnteresseerd in je bedrijf en zorg je ervoor dat hij steeds weer bij jou terug blijft komen of langer klant blijft.
“Oh, maar deze is al klant…” is een uitspraak die Irene van Cappellen vaak hoorde als ze op locatie werkte bij haar klanten. Voor haar een belangrijke reden om een boek te schrijven over de kunst van klantretentie. Als personeel zo reageert op bestaande klanten, welke kansen laten ze dan allemaal liggen?
De wereld van marketing is continu in beweging, we worden steeds afhankelijker social media en Google. Dat betekent ook dat het belangrijk is om goed over jouw marketingeuro na te denken. Op welke plek kan jouw marketingeuro het meeste opleveren?
In dit boek belicht Irene, ook wel MarketingMadame genoemd, door middel van theorie en praktijkvoorbeelden het onderwerp klantretentie van verschillende kanten. Wat levert een klant op? Welke marketingmiddelen kun je inzetten om een klant te behouden of terug te laten komen? Op welke manieren kun je hem meer laten besteden? En hoe ga je dit overbrengen op je personeel?
Je krijgt nieuwe inzichten en de juiste handvatten om daadwerkelijk met klantretentie aan de slag te gaan!
Een klant die terugkomt is de mooiste beloning die je als ondernemer kan hebben én een nog grotere beloning is wanneer jouw klanten eigen klanten bij jou aanbrengen.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Irene van Cappellen
Inhoudsopgave
In- en aanleiding 10
Wat is marketing? 14
Klantretentie - de introductie 16
Het klantretentiemodel 28
Waarom komt een klant bij je terug? 35
Wees je klant een stap voor 38
Wees je concurrentie een stap voor 43
Financiën 46
Wat kost het aanbrengen van een nieuwe klant? 49
Wat levert een klant op? 50
Minder geld voor marketing, meer aandacht voor personeel 61
Data 68
Data en klantretentie 69
First party data 70
De KPI’s van klantretentie 79
Klantretentieratio (CRR) 79
Customer Satisfaction Score (CSAT) 81
De Netto Promotor Score 82
Klantreis 85
Breng je klantreis in kaart 86
Houd je klant in de funnel! 96
Handel altijd vanuit de klantrelatie 101
Verdiep je in het grotere geheel 102
Wat is dan beleving? 104
Strategie 107
Focus op de juiste klanten 108
Kijk verder dan je eigen klantenbestand 110
Optimaliseren door je klanten 112
Welk gevoel laat je achter bij klanten? 115
Geef ze een reden om terug te komen 118
We doen ons werk gewoon goed 120
Een sterk merk doet het werk 122
Kanalen 125
Social media inzetten voor een klantrelatie 126
E-mailmarketing levert toch niks op? 132
Het belang van een goed relatiegeschenk 146
Is korting de enige reden dat mensen terugkomen? 148
Podcast 154
Videocontent 156
Offline marketing 157
Personal branding 158
Belonen 160
Loyaliteitsprogramma 161
Gamification inzetten 169
Meet het succes van je loyaliteitsprogramma 175
Waarom “Bring a friend acties” wel of juist niet werken 176
Ambassadeurs voor je bedrijf 180
Mindset 190
Focus aanbrengen 191
Het is ook gewoon lef hebben! 192
Mag je dan helemaal geen fouten maken? 197
Marketing en mindset 198
Marketing is geen afdeling, het zit door je hele bedrijf 201
Blijf je verdiepen in de klant 211
Tot slot 218
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan