Lees verder
Manfred F.R. Kets de Vries heeft een frisse en unieke kijk op het al vaak beschreven onderwerp leiderschap.
Meer over Manfred Kets de VriesDe CEO fluisteraar
Reflecties over leiderschap, leven en verandering
Gebonden Nederlands 2021 1e druk 9789085601111Samenvatting
Op dit kritieke punt in de geschiedenis van de mensheid zullen leiders die bedreven zijn in magisch denken onze problemen niet oplossen. Het creëren van alternatieve realiteiten is niet het antwoord.
We hebben een heel ander soort leiders nodig die de roep om regressie kunnen weerstaan en wiens visie stevig in de realiteit is verankerd. We hebben leiders nodig die analyseren en conclusies trekken uit, of hun eigen ervaringen gebruiken als een ontwikkelingsinstrument, hun sterke en zwakke punten onder ogen zien, en hun eigen ervaringen bekritiseren om nieuwe inzichten op te bouwen.
In dit zeer persoonlijke en onderhoudende boek biedt Manfred Kets de Vries, een van de "goeroes" op het gebied van leiderschapsstudies, zijn gedachten over leiderschap en leven, reflecties geschreven voor leidinggevenden en de mensen die met hen omgaan. Als psychoanalyticus en leiderschapsprofessor, losgelaten in de wereld van gerenommeerde wereldwijde organisaties, als gepassioneerd opvoeder en geleerde, of gewoon als mens die hartverscheurende e-mails ontvangt - onderzoekt hij de valkuilen van leiderschap en de uitdagingen voor de professionals die met senior executives werken in de huidige AI-gerichte wereld. Hij wijst erop waarom leiders kunnen ontsporen en welke stappen ze kunnen nemen om dit te voorkomen.
Uiteindelijk moedigt dit boek je aan om "jezelf te kennen", maar dat doet geen recht aan de uitdaging die het vertegenwoordigt. Het begrijpen van ons "innerlijk theater" zal altijd een zware strijd zijn. Kets de Vries wijst erop waarom het verdiepen in onze innerlijke wereld altijd vol met vele angsten zit. Onder de vele onderwerpen die de auteur behandelt zijn de eenzaamheid aan de top, het omgaan met teleurstellingen, de destructieve rol van hebzucht, de impact van koppigheid, de rol van verhalen vertellen, het belang van welzijn en welbevinden, en de rol van de bedrijfscultuur. Daarnaast gaat het boek in op het belangrijke onderwerp hoe je geweldige teams en de beste werkplekken kunt creëren.
Ten slotte gaat het boek in op het einde van onze carrière en het groeiende besef van het onvermijdelijke einde van ons leven. Naarmate die tijd korter is, is er geen tijd te verliezen in het omgaan met onze angsten, spijt en de dingen die we een groot deel van ons leven vastbesloten hadden niet te zien Diep duiken in zelfkennis vereist moed en steun, en hij is hier om je daar doorheen te leiden.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Manfred Kets de Vries
Inhoudsopgave
1 Rot aan de top
2 Een leiderschapslaboratorium
3 Het klinisch paradigma
4 Een existentiële duik
5 De zelfverwerkelijkingsformule
6 De kracht van verhalen vertellen
7 Het ‘herschrijven’ van verhalen
8 Ons innerlijke theater
9 Caveat emptor
10 Het ‘freudiaanse’ traject
11 De achtbaan van verandering
12 De dans van de fluisteraar
13 Het creëren van aha-ervaringen
14 Ben je een gevangene van optische illusies?
15 Eenzaamheid aan de top
16 Het Ikaros-syndroom
17 Hoe hebzuchtig ben je?
18 Heb geen spijt van berouw
19 Omgaan met teleurstelling
20 A-spelers of B-spelers?
21 Hoe close-minded ben jij?
22 Wat het ook is, ik ben ertegen
23 Leven in de ‘ik’-wereld
24 Voel je je aangetrokken tot een sekte?
25 Een bedrijfscultuur of een bedrijfssekte?
26 De beste werkplekken creëren
27 Kunnen organisaties welzijn bieden?
28 Ouderdom is niet voor watjes
Nawoord
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan