Ilse Sand is een Deense psychotherapeut en veelgevraagd spreker en trainer. Ze schreef verschillende boeken op het gebied van psychotherapie, waarvan 'Hoogsensitiviteit in het dagelijks leven' een wereldwijde bestseller werd.
Meer over Ilse SandDe kunst van een goed gesprek
Hulp bieden door effectief communiceren
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789088402616Samenvatting
Een boek voor iedereen die er wil zijn voor een ander!
Iedereen maakt weleens mee dat een familielid, vriendin of kennis het moeilijk heeft. Wat doe je dan? Hoe kan je helpen? Hoe ga je het gesprek aan zonder dominant of betweterig te zijn?
Dit boek leert je om op een ondersteunende manier te communiceren met iemand in je omgeving die hulp nodig heeft. Psychotherapeute Ilse Sand deelt haar levenslange ervaring in het voeren van een goed gesprek met voorbeelden, oefeningen en gesprekstechnieken die voor iedereen toepasbaar zijn.
In deel I leer je goede vragen te stellen, te vertragen en te spiegelen. Er is aandacht voor empathie en hoe actief jouw rol als helper kan zijn. Onderwerpen als angst en schaamte komen aan de orde en hoe hiermee om te gaan. In deel II wordt er ingegaan op de uitdagingen en valkuilen die er zijn voor een helper: bewaak je eigen grenzen en overvraag jezelf niet, maar wees ook niet bang om te helpen.
De technieken, oefeningen en suggesties zijn zowel bruikbaar voor iedereen die iets wil betekenen voor een ander, als voor professionele hulpverleners in de geestelijke gezondheidszorg.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Introductie: Helderheid, opluchting en positieve verandering 13
- Hoe kan je de technieken en tips uit dit boek toepassen? 16
- Oefening baart kunst 17
- Hoe gebruik je de oefeningen? 17
- Wanneer moet iemand naar een professionele hulpverlener? 18
- Andere redenen om door te verwijzen 20
- Wees niet bang om te helpen, zelfs al ben je geen professionele hulpverlener 20
DEEL I: Technieken 23
Hoofdstuk 1: Stel zinnige vragen 25
- Wat is het juiste moment voor een goed gesprek? 25
- Vertel iets intiems over jezelf om je gesprekspartner op haar gemak te stellen 25
- Maak gebruik van open vragen in plaats van gesloten vragen 26
- Wees specifiek 28
- Richt je op de wens 29
- Gericht zijn op verlangens kan van boosheid tot actie of verdriet leiden 31
- Vraag zowel naar problemen als naar de beschikbare hulpbronnen 33
- Creëer een zekere afstand tot het probleem 34
Hoofdstuk 2: Vertraag door spiegelen en het nemen van pauzes 37
- Pauzes en een rustig tempo leggen diepere lagen bloot 38
- Samen stil zijn 39
- Spiegelen 40
- Hoofdstuk 3: Wees empathisch en begripvol 44
- Empathie 44
- Wanneer empathie moeilijk is 47
- Bevestiging en begrip 47
- Combineer verschillende technieken 49
Hoofdstuk 4: Hoe actief stel je je op als helper? 53
- Ben je te actief? 57
- Vertraag 57
Hoofdstuk 5: Heb oog voor haar schaamte 60
- De oorzaak van schaamte 61
Hoofdstuk 6: Focus op haar leefregels 66
- Hoe strakker iemands leefregels, hoe minder opties er zijn 69
- Ontdek niet-ondersteunende leefregels 70
- Ontdek alternatieve leefregels 71
- Hoe kom je van contraproductieve leefregels af? 72
- Je ontdoen van contraproductieve leefregels 74
- Strenge leefregels en een laag zelfbeeld 75
- Kernwaarden 76
Hoofdstuk 7: Gebruik de stoelmethode om bewustzijn te creëren 78
- Ga van het praten over een persoon naar het praten met die persoon 78
- Het gebruik van de stoelmethode 80
- De mini-stoelmethode 82
- De stoelmethode gebruiken om een innerlijk dilemma te verhelderen 83
- Hoe je de stoelmethode zelf kunt gebruiken 84
Hoofdstuk 8: Opluchting en inzicht door het schrijven van een brief 88
- Onderzoek je wensen en verlangens in een brief 90
- Hoe start je de brief-methode? 93
- Oude en inflexibele denkpatronen ombuigen 93
Hoofdstuk 9: Focus op wat er tussen jullie gebeurt 95
- Vragen die focussen op gevoelens en intenties 95
- De innerlijke dialoog 96
- Gevoelens en stemmingen 97
- Het gesprek wel of niet prettig vinden 98
- Een nieuw gesprek 99
- Heb oog voor de problemen tussen jullie 100
- Wat kan iemand van je verwachten? 102
- Inzicht in de relatie kan vruchtbaar zijn in veel opzichten 103
Hoofdstuk 10: Ken je angsten 106
- Verschillende niveaus van angst 107
- Angst of spanning 109
- Panische angst 110
- Mijn persoonlijke ervaring met een paniekaanval 112
Hoofdstuk 11: Leer haar hoe ze haar angst kan hanteren 115
- Wordt ze rusteloos? 115
- Wat doe je bij sterke angstgevoelens? 116
- Meet de angst of zet hem op een stoel 117
- Geef de angst niet te veel macht 118
- Laat haar zich voorstellen wat het allerergste is wat er kan gebeuren 120
- Is het altijd goed om je angst te trotseren? 124
- Zorg voor een Plan B 125
- Spanning is natuurlijk en kan een teken van vitaliteit zijn 126
DEEL II: Uitdagingen en valkuilen die een helper kan tegenkomen 129
Hoofdstuk 12: Help je te veel? 131
- Een bekwame en wijze helper 131
- Vruchtbare hulp werkt lang door 133
Hoofdstuk 13: Vind je het moeilijk om NEE te zeggen? 136
- Stop met te veel verantwoordelijkheid nemen 136
- Focus op haar eigen innerlijke krachten 138
- Laat je leven niet regeren door een slecht geweten 140
Hoofdstuk 14: Durf je het niet aan om te helpen? 145
- Heeft ze anderen die haar helpen? 145
- Discrete en tijdelijke hulp 146
Hoofdstuk 15: Zorg voor jezelf 149
- Je voelt je overweldigd door haar woorden en gevoelens 149
- Als je intentie goed is maar niet voldoende blijkt te werken 150
- De hoop om iets terug te krijgen in ruil voor je hulp 152
- Luister goed naar jezelf 153
- Verzamel de moed om voor jezelf te kiezen 153
Epiloog: De wereld heeft jouw hulp nodig 156
Dankwoord 157
Literatuurlijst 158
Boeken van dezelfde auteur 159
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan