Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Businessmodellen

Focus en samenhang in organisaties

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2011 9789089650856
Verkooppositie 24719180 dagen in de top 100
Direct te downloaden

Samenvatting

Het zijn turbulente tijden. Grote bedrijven zijn naarstig op zoek naar nieuwe en alternatieve manieren om binnen bestaande markten winstgevend te blijven. Kleine organisaties vragen zich af hoe ze kunnen inspelen op de veranderingen in hun omgeving. Rigoureuze wijzigingen in de aanpak zijn aan de orde van de dag. Nieuwe ICT-ontwikkelingen veroorzaken daarin grote versnellingen. Als je je niet voorbereidt op mogelijke koerswijzigingen, word je vandaag of morgen geconfronteerd met concurrenten die dat wel doen. Je kunt dus maar beter proactief verkennen wat de mogelijkheden zijn binnen je eigen businessmodel.

Hoewel businessmodellen sterk in de belangstelling staan, heerst er nog veel onduidelijkheid over de invulling ervan. Dit boek komt met een praktisch en concreet model, dat dwars door alle sectoren en door alle soorten organisaties kan worden toegepast. Het helpt je eigen businessmodel aan te scherpen of te vernieuwen. En het maakt inzichtelijk welke mogelijke consequenties deze aanpassingen elders in je organisatie hebben. Daarmee biedt het alle bouwstenen voor ondernemers, managers, bedrijfskundigen en marketeers die met hun businessmodel aan de slag willen gaan.

Specificaties

ISBN13:9789089650856
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:176
Druk:1

Expertrecensies (3)

Max Kohnstamm | 11 april 2013
In het vakgebied van de marketing kijken we graag met bewondering naar sterke merken. Maar een sterk merk hoeft geenszins tot hoge winst te leiden. Zie bijvoorbeeld het destijds zo bewonderde maar zwaar verliesgevende Ben, of het ook dit jaar vele miljoenen verslindende YouTube.Lees verder
Wil het echte businessmodel opstaan?
Pierre de Winter | 30 november 2010
Met het boek ‘Businessmodellen’ hebben Dirk Houtgraaf en Marleen Bekkers gepoogd de term businessmodel van een wetenschappelijke basis te voorzien. Dat resulteerde in een nuttig, verhelderend, maar weinig enerverend boek. Het woord ‘businessmodel’ heeft de afgelopen twintig jaar een enorme opgang gemaakt in ons taalgebruik.Lees verder
Businessmodellen
Erik de Vries | 14 maart 2010
In het boek Businessmodellen pogen Dirk Houtgraaf en Marleen Bekkers een sluitende definitie te formuleren voor het veelvuldig gehanteerde begrip ‘businessmodel’. Naar eigen zeggen heerst er in de praktijk veel verwarring over wat er nu precies mee bedoeld wordt.Lees verder
Alle expertrecensies (3)

Lezersrecensies

3.7 van de 5
15 stemmen
4
5
4
1
1

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

podcast
Dirk Houtgraaf over businessmodellen
Pierre de Winter 8 oktober 2010 De definitie van businessmodel wordt steeds meer, maar vaak te beperkt gebruikt. Met Businessmodellen maken Dirk Houtgraaf en Marleen Bekkers veranderaars ervan bewust dat zij bij een verandering niet slechts aan één knop kunnen draaien. M&L spreekt met Houtgraaf over de misverstanden en missers rond het gebruik van businessmodellen.
Alle interviews en artikelen (1)

Over Dirk Houtgraaf

Strategisch marketeer én (gedrags)bioloog Dirk Houtgraaf is werkzaam bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE). Daar is hij aangesteld om de kennis van en over rijksmonumenten en cultureel erfgoed – bij het rijk, de professionals en de vele vele tienduizenden amateurs – op de kaart te zetten. Houtgraaf werkt daarnaast nog één dag per week als zelfstandig consultant voor de nieuwe (digitale) bibliotheek. Hij was verantwoordelijk voor de gehele opbouw van alle tentoonstellingen en exploitatie van Naturalis – alle tentoonstellingen en alles in het publieke deel (restaurant, programma's, winkel ) als directeur Publiek en waarnemend directeur. Hij is ooit gestart bij het Noorder Dierenpark en het Wereld Natuur Fonds. Zijn oorsprong is gedragsbiologie – en de link van diergedrag en menselijk gedrag. NIMA C en een master marketingmanagement aan de Erasmus Universiteit zijn van latere datum.

Andere boeken door Dirk Houtgraaf

Over Marleen Bekkers

Marleen Bekkers is werkzaam bij ICSB Marketing en Strategie. Zij heeft jarenlange ervaring met het begeleiden en ondersteunen van de strategievorming voor organisaties in uiteenlopende sectoren. Ze houdt vooral van sectoren of plantengroepen die van nature niet aan marketing denken, zoals de not for profit of R&D-ers of andere professionals. Marleen Bekkers werkte ook mee aan 'De Marketingbox').

Andere boeken door Marleen Bekkers

Inhoudsopgave

Voorwoord
Introductie

1: De verschillende componenten van het businessmodel
1.1 Een overzicht van voorbeelden
1.2 Twee relevante marketingvragen

2: Wat is een businessmodel?
2.1 Het businessmodel vanuit twee invalshoeken
2.2 Structuur aanbrengen in het businessmodel
2.3 het businessmodel in relatie tot andere concepten

3: Het complete businessmodel
3.1 De bedrijfsstrategie
3.2 De bedrijfsorganisatie
3.3 De verbindende architectuurlaag
3.4 het totale businessmodel

4: Hulpmiddelen bij de analyse
4.1 De analyse van de kernstrategie, waardepropositie en klantvoordelen
4.2 De analyse van de klanteninterface
4.3 De analyse van het waardenetwerk
4.4 De analyse van de configuratie van activiteiten
4.5 De analyse van de strategische bronnen en ondernemingsgrenzen
4.6 De analyse van de samenhang en de versterkers

5: Zelf aan de slag
5.1 Van bouwsteen naar bouwsteen springen
5.2 Eerste voorbeeld: Trezorix
5.3 Tweede voorbeeld: Naturalis
5.4 Derde voorbeeld: cultureelerfgoedorganisaties
5.5 Een nieuw businessmodel implementeren: systeemweerstand

Bijlagen
Literatuur
Over de Auteurs
Register

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Businessmodellen